Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Barranco
Berichten:3
Lid geworden op:wo 18 jun 2014, 22:22
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door Barranco » zo 20 jul 2014, 19:53

De bijen hebben het goed gedaan, mijn 10 ramer zit overvol, en ik overweeg de dames meer ruimte te geven.

Een broedraam erboven plaatsen (of juist eronder?) en ramen met broed van onder naar boven plaatsen?

Benieuwd naar de visie van de ervaren imkers, hoe lossen jullie dit op?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 jul 2014, 00:52

In dit jaargetijde( 21 juli) gaan we weer denken aan de inwintering van bijenvolken. (buiten de imkers die naar de heide gaan) :be2:
Je volk heeft in de eerste bak honing en stuifmeel op de juiste plaatst opgeslagen. (om te overwinteren)
Als je nu een lege - bak met kunstraat opzet of nog erger het volk nu in tweeën deelt - helft boven ander helft in de onderbak.
Moet je niet doen! Zet nu een bak met kunstraat - je ben pas met bijen begonnen je hebt niet anders - ONDER, dan blijft de opslag van honing en stuifmeel op de juiste plaats. Als je gaat inwinteren = suikerwater voeren zal een deel van de kunstraat worden uitgebouwd.
Het volk zal dan op een natuurlijke wijze in de kast komen te zitten om te over winteren .
!Hans.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door ndj » ma 21 jul 2014, 03:07

Ja, we hebben de langste dag gehad. Nu is het warm, maar de bijen hebben de winter al in de bol.
Ik zit met een 6 ramer.Het liefst zou ik het in willen winteren op een grote bak.

Is dat nu zoveel mogelijk laten bouwen, overplaatsen in een groten bak?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 jul 2014, 08:45

De grote bak verkleinen tot 7 raten en zo de zesraams volk inwinteren.
!Hans.

Barranco
Berichten:3
Lid geworden op:wo 18 jun 2014, 22:22
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door Barranco » za 26 jul 2014, 23:50

@Hans van der Post, bedankt voor jouw reactie!

Ik heb een en ander uitgevoerd zoals jij mij geadviseerd hebt, dus het nieuwe broedraam onder geplaatst.
Ook een voerbak geplaatst, en daar werd vandaag gretig gebruik van gemaakt!
(ondanks dat ze zeer actief waren, ze vlogen af en aan)

Wat mij wel bevreemd, ondanks dat mijn posting ten tijde van dit schrijven 332 x bekeken/gelezen was, er maar 1 gerichte reactie (die van jou) geplaatst is.
Had gehoopt dat meerdere hun ervaring zouden willen delen, daar is dit forum toch voor :dance:

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door ndj » zo 27 jul 2014, 00:04

Barranco schreef:@Hans van der Post, bedankt voor jouw reactie!

Ik heb een en ander uitgevoerd zoals jij mij geadviseerd hebt, dus het nieuwe broedraam onder geplaatst.
Ook een voerbak geplaatst, en daar werd vandaag gretig gebruik van gemaakt!
(ondanks dat ze zeer actief waren, ze vlogen af en aan)

Wat mij wel bevreemd, ondanks dat mijn posting ten tijde van dit schrijven 332 x bekeken/gelezen was, er maar 1 gerichte reactie (die van jou) geplaatst is.
Had gehoopt dat meerdere hun ervaring zouden willen delen, daar is dit forum toch voor :dance:
Wat ik uit je verhaal begrijp is, dat je overdag hebt gevoerd. Beter is dit om 's avonds te doen ivbm roverij.

mschreurs
Berichten:25
Lid geworden op:zo 18 aug 2013, 18:32
Imker sinds:2013 / 2014
Aantal volken:6
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Aalten
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door mschreurs » zo 27 jul 2014, 11:19

Barranco schreef:@Hans van der Post, bedankt voor jouw reactie!

Ik heb een en ander uitgevoerd zoals jij mij geadviseerd hebt, dus het nieuwe broedraam onder geplaatst.
Ook een voerbak geplaatst, en daar werd vandaag gretig gebruik van gemaakt!
(ondanks dat ze zeer actief waren, ze vlogen af en aan)

Wat mij wel bevreemd, ondanks dat mijn posting ten tijde van dit schrijven 332 x bekeken/gelezen was, er maar 1 gerichte reactie (die van jou) geplaatst is.
Had gehoopt dat meerdere hun ervaring zouden willen delen, daar is dit forum toch voor :dance:
Tja, er zijn een aantal ervaren imkers die veel vragen beantwoorden... zeker ook mijn dank daarvoor. :clap:
Ik ben zelf ook 1 van de beginners, en ik bemerk dat ik een aantal vragen het zelfde zou beantwoorden, er zit vooruitgang in zeg maar.
Voor dat ik ergens wat post, wil ik er voor mij zelf heeeel zeker van zijn dat ik goed zit... ervaringen deel ik wel...

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door semar » zo 27 jul 2014, 11:50

Barranco schreef:@Hans van der Post, bedankt voor jouw reactie!
Wat mij wel bevreemd, ondanks dat mijn posting ten tijde van dit schrijven 332 x bekeken/gelezen was, er maar 1 gerichte reactie (die van jou) geplaatst is.
Had gehoopt dat meerdere hun ervaring zouden willen delen, daar is dit forum toch voor :dance:
da's niet zo raar hoor, je hebt niet altijd zin en/of energie om vragen te beantwoorden.
zeker als een colega al een goed andwoord heeft gegeven.
Bovendien komen er ieder jaar dezelfde vragen, let maar op ,
over een tijdje komen weer een aantal malen de vraag hoeveel wintervoorraad ze mee moeten hebben. ieder jaar weer.
een vraag kan op een verkeerd moment komen als je alleen maar wilt lezen,
en (op dat moment) geen behoefte of puf hebt om ook nog een antwoordt te formuleeren.
('t is tensoltte geen betaalde baan) :wink:

als een colega al goed antwoord heeft gegeven zal men eerder reageeren als je het er niet mee eens bent (ook dat komt voor)
of denkt dat het beter anders kan, of je colega iets heeftvergeten.

da's al. dus trek het je niet aan, je krijgt al 100% meer direct adcies dan wij vroeger hadden,
(internet is er nog niet zo lang) en wij zijn ook vanzelf ervaren geworden.
over een aantal jaren ben je zelf ook ervaren, het enige wat je hoeft te doen is doorgaan met bijen houden.


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door frank27 » ma 28 jul 2014, 01:20

Barranco schreef:@Hans van der Post, bedankt voor jouw reactie!

Wat mij wel bevreemd, ondanks dat mijn posting ten tijde van dit schrijven 332 x bekeken/gelezen was, er maar 1 gerichte reactie (die van jou) geplaatst is.
Had gehoopt dat meerdere hun ervaring zouden willen delen, daar is dit forum toch voor :dance:

Barranco, als Goeroe Hans, met meer dan 50 jaar ervaring je midden in de nacht, 5 uur nadat je de vraag hebt gesteld, zo'n helder antwoord geeft, wat wil je dan nog meer? :)

Barranco
Berichten:3
Lid geworden op:wo 18 jun 2014, 22:22
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Bijen meer ruimte geven, maar hoe?

Bericht door Barranco » di 05 aug 2014, 14:12

@Hans van der Post
Gisteravond de dekplank van de kast gehaald voor inspectie en varroabestrijding.
De bijen zijn zeer actief, ze zijn volop aan het bouwen op de geplaatste kunstraat.
(aan de buitenzijden van het bovenste broedraam)

Nogmaals dank voor de gedeelde ervaringen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 162 gasten