Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Stijn Mattheus
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 apr 2014, 10:12
Contacteer:
Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Stijn Mattheus » di 19 aug 2014, 09:00

Beste kenners,

Ik heb dit jaar mijn eerste volkje. Spannend en reuze interessant allemaal.
Tijdens dit seizoen heb ik de Renson methode toegepast omdat mij dat het gemakkelijkste leek voor een beginner.
Tot nu toe is alles vlot verlopen, met een hoop honing als resultaat...

Maar...

Net voor ik twee weken geleden op verlof vertrok nog even mijn volk gecontroleerd en tot mijn spijt de gemerkte en geknipte moer niet gevonden in de middelste bak (tussen de twee moerroosters die de Renson methode voorschrijft).
Voordien had ik ze telkens zonder problemen kunnen vinden. Nu terug uit verlof en nog steeds geen moer te vinden, maar wel BRIAS in de onderste bak, dus onder het laagste moerrooster. Ik vermoed dus dat ze op een of andere manier in de onderste bak is terechtgekomen, maar ik kan ze nog steeds niet vinden. Er is wel vers broed, dus er moet nog een moer in het volk zitten, maar de gemerkte moer is niet te zien. Wat kan er aan de hand zijn, en hoe kan ik nu verder het beste hierop reageren?

Graag jullie deskundig inzicht....

Stijn

Maykel Schollen
Berichten:25
Lid geworden op:wo 13 aug 2014, 08:30
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Boxtel
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Maykel Schollen » di 19 aug 2014, 09:33

Is er ook nog brias tussen de 2 moerroosters? Zo ja dan denk ik dat er ergens een stukje moerrooster krom is waar de moer doorheen kan.

Ook kan het zijn dat de moer op t rooster liep bij een controle en dat je het rooster 'ondersteboven' terug gelegd hebt, waardoor ze in de onderbak gekomen is.
Een merkje kan de moer altijd verliezen, waardoor ze ineens onvindbaar is(deels omdat je onbewust hetet merkje zoekt en niet de koningin).

Ik zou het volk gewoon normaal inwinteren en volgende lente op zoek gaan naar hare majesteit. Omdat de volken dan stukken kleiner zijn is de moer ook makkelijker te vinden. Als ze een stukje vleugel mist dan is het de zelfde moer, anders hebben ze haar stiekum gewisseld(een moer kan wel haar merk verliezen, maar een nieuwe vleugel groeien kan ze niet).

Het kan ook zo zijn dat je gemerkte moer verloren gegaan is(om wat voor reden dan ook). Een moerloos bijenvolk is goed in staat om een jonge moer in het volk te lokken, waardoor er toch brias te is.

Waarschijnlijk zijn er nog legio redenen waardoor je de moer niet kan vinden en er brias in de onderbak is, maar dat laat ik voor de overige forumleden 8-)
Carnica imker en koninginnenteelt

Huisdieren:
6 Border Collies
3 Mierenkolonies: 1 Formica Cunicularia, 1 Lasius Niger en 1 Messor Barbarus
20 Koningspythons (Python Regius)
En bijen natuurlijk!!

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door A.A. Staals » di 19 aug 2014, 09:36

Stijn Mattheus schreef:
Net voor ik twee weken geleden op verlof vertrok nog even mijn volk gecontroleerd en tot mijn spijt de gemerkte en geknipte moer niet gevonden in de middelste bak (tussen de twee moerroosters die de Renson methode voorschrijft).
Voordien had ik ze telkens zonder problemen kunnen vinden. Nu terug uit verlof en nog steeds geen moer te vinden, maar wel BRIAS in de onderste bak, dus onder het laagste moerrooster. Ik vermoed dus dat ze op een of andere manier in de onderste bak is terechtgekomen, maar ik kan ze nog steeds niet vinden. Er is wel vers broed, dus er moet nog een moer in het volk zitten, maar de gemerkte moer is niet te zien. Wat kan er aan de hand zijn, en hoe kan ik nu verder het beste hierop reageren?

Stijn
Stijn
Als het vlak gesloten broed is je verder niet druk maken. Bovendien zou ik niet elke keer opzoek gaan naar de koningin. Het is helemaal niet nodig om die te zien, als het broed in orde is.
Ook lijkt het mij dat je eerder de roosters had moeten verwijderd.

ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op di 19 aug 2014, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Stijn Mattheus
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 apr 2014, 10:12
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Stijn Mattheus » di 19 aug 2014, 09:36

Geen BRIAS meer in de oude broedbak (tussen de twee moerroosters).
Enkel nog een paar niet geopende broedcellen, maar niet veel meer.
Wel een opluchting dat er nog broed is, maar het is toch makkelijker en geruststellender om de moer te zien lopen...

Ik heb nu het onderste moerrooster weggehaald, we zien wel wat er gebeurd.

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Stephan » di 19 aug 2014, 11:15

Stijn Mattheus schreef:Geen BRIAS meer in de oude broedbak (tussen de twee moerroosters).
Enkel nog een paar niet geopende broedcellen, maar niet veel meer.
Wel een opluchting dat er nog broed is, maar het is toch makkelijker en geruststellender om de moer te zien lopen...

Ik heb nu het onderste moerrooster weggehaald, we zien wel wat er gebeurd.
Als ik je verhaal goed begrijp, staat je volk nu op 2 broedbakken en dan een moer-rooster en dan weer een broedbak?
Ik zou dat bovenste moer-rooster ook weghalen.!?
En het volk langzaam terug zetten naar 2 broedbakken voor de winter. Of wil jij op 3 bakken de winter in?

Renson broedbeperking zegt:
Om tijdig voldoende winterbijen te hebben moet eind juni de moer weer de normale volle broedruimte worden gegeven en moet de hoeveelheid beschikbaar voer (eigenlijk zoals altijd) goed in de gaten worden gehouden.

Bron:http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... dbeperking

Vriendelijke groet Stephan

Stijn Mattheus
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 apr 2014, 10:12
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Stijn Mattheus » di 19 aug 2014, 11:31

Ik sta nu inderdaad op drie bakken. Waarbij de bovenste bak momenteel vol honing zit, dan een moerrooster en dan twee broedbakken waarvan de onderste dus nu vol broed zit en de bovenste (dus de middelste bak) half vol honing, half leeg is.

Tilanus
Berichten:33
Lid geworden op:za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds:2014
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Dordrecht
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Tilanus » di 19 aug 2014, 14:30

Maykel Schollen schreef: Een moerloos bijenvolk is goed in staat om een jonge moer in het volk te lokken, waardoor er toch brias te is.
He, dat is nieuw voor mij … klopt dit ook ? Ik dacht altijd dat een moerloos volk zonder broed vanzelf zou uitsterven .
Tilanus

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door peter-koi » di 19 aug 2014, 14:55

Ik dacht het ook Tilanus,anders hebben we het niet goed geleerd .

Groet Peter.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Primus » di 19 aug 2014, 15:11

Tilanus schreef:
Maykel Schollen schreef: Een moerloos bijenvolk is goed in staat om een jonge moer in het volk te lokken, waardoor er toch brias te is.
He, dat is nieuw voor mij … klopt dit ook ? Ik dacht altijd dat een moerloos volk zonder broed vanzelf zou uitsterven .
Tilanus
Een volk lokt geen nieuw of jonge moer naar binnen, maar het kan gebeuren dat er een moertje zich van deur vergist heeft en dan is die bij zo'n volk met een oude moer meestal zeer welkom.

Maar vermoedelijk is er een stille moerwissel,(wat veel gebeurd in de nazomer) en is de jonge moer ergens door het onderste rooster geglipt, bevrucht en onder in de broedkamer gebleven, waarna het volk zich heeft ontdaan van de oude moer. Maar..... het blijven gissingen.

MVG CP

Stijn Mattheus
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 apr 2014, 10:12
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Stijn Mattheus » di 19 aug 2014, 16:40

Misschien een stomme vraag maar hoe gaat zo'n stille moerwissel dan wel in z'n werk?
Ik bedoel, wat gebeurt er met de oude moer die in mijn geval niet meer kan vliegen (geknipte vleugel)
Moet die dan nog ergens terug te vinden zijn?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 89 gasten