raampjes uit elkaar getrokken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 aug 2014, 22:36

Mijn compagnon M., die uitsluitend Hoffmann raampjes heeft, klaagt ook steen en been (over het uittrekken van die raampjes). Ik heb al tegen hem gezegd dat ie moet vragen aan Holtermann dat ze anders gaan nieten (overdwars) of dat ie zelf overal een spijkertje moet inslaan. Zo gepiept, in principe.

Ik heb een aantal kasten met hoffmann raampjes, maar ik kan er NIET meer werken. Ik kan er door mijn ervaring mee omgaan, maar er gaat niks boven het oude vetrouwde Nederlandse raam en de afstandsstrippen. Het probleem bij die Hoffman raampjes is ook het eruit krijgen van het eerste raam, het vastgekit zitten aan elkaar, en het er weer inkrijgen van de raampjes.....belangrijk is dat je een goed mes hebt om in de weg zittende stukjes raat meteen weg te halen.

Ik woon nu in Belgie, maar no way dat ik mijn Nederlands raam opgeef.
De oren van de Nederlandse ramen geven dat raam zoveel meer hanteerbaarheid. Dadant, Belgisch simplex, Hoffman hebben niet zo'n oor. Ongelovelijke domoren zijn de uitvinders van die ramen! Natuurlijk breekt er wel eens een oor af, maar dat ligt aan de imker dat ie ramen niet op tijd vervangt of slechte houtsoorten. Sommige imkers maken ze van tropisch hardhout. Niet zo ecologisch maar de oren zullen dan nooit meer afbreken.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door alfa vulgaris » ma 25 aug 2014, 23:21

Het raam is ong. 45 cm hoog de arm (toplat) ong 45 cm ?
De ruimte tussen zijkant raam en kast 1 cm.

Als je nu het raam aan één kant 1 cm lift zit je met onderkant raam tegen kastwand!
Daar ook last van? Als je dan doorhefboomt trek je de toplat met of zonder spijkers eraf natuurlijk.

Ik sla tegenwoordig ook standaard hele kleine spijkertjes horizontaal door de bovenste verbndingen van het raam.
Jammer dat ik die niet zo klein kan krijgen in RVS.

Ik ken het probleem..het overkomt mij met het hollankske simplex broedkameraam meestal als het raam in de bovenbak zit vastgebouwd aan het raam in de onderbak. Tegenwoordig heb ik de indruk dat ik het voel aan het gewicht.

Tip.: Raat is het sterkst in de hang richting. Bij alle andere vormen van belasting maak je het zo stuk.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door Alex Mönch » ma 25 aug 2014, 23:29

Heb hetzelde probleem in de miniplussen die ik gebruik...alle raampje aan elkaar gekit.
Zit er over te denken om ze in te gaan smeren met vaseline en dan kijken of ze nog steeds zo erg aan elkaar gekit worden.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door marc » di 26 aug 2014, 11:38

Jelte Pieter Dijkstra schreef:De oren van de Nederlandse ramen geven dat raam zoveel meer hanteerbaarheid. Dadant, Belgisch simplex, Hoffman hebben niet zo'n oor. Ongelovelijke domoren zijn de uitvinders van die ramen!
Gek, in mijn ogen (kastontwerper) is juist de uitvinder van die lange Nederlandse oren een, zoals je zelf zegt, ' ongelooflijke domoor' geweest.
Mijn dadant-blatt oren van 18 mm zijn zeer goed hanteerbaar. Heb ook nog nooit stevige Dadant ramen met afstandsnagels zien breken bij het uitnemen.
Hofmann ramen zijn inderdaad een miskleun. In reklamefilmpjes zie je imkers ze als een trein samen vooruit duwen, 'gemakkelijk'. Dit lukt enkel de eerste dagen dat ze nieuw in een kast zitten of misschien ook als je elke dag 'die trein neemt'.
De meeste raampjes worden nu eenmaal zo licht mogelijk gemaakt (€) maar de fout ligt toch vooral bij het raamontwerp zelf (hofmann) of kastontwerp (geen bijenruimte rondom).
Raampjes zijn eigenlijk niet gemaakt om los te breken om ze uit de kast te krijgen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door semar » di 26 aug 2014, 12:10

volgens mij had het oorspronkelijke hoffmann ontwerp raam verbredingen die scherp gezaagt waren
zodat er maar een klein opervlak echt contact maakt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps.ook bijmij was haffmann raampjes geen sukses

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door Cor Van Pelt » di 26 aug 2014, 19:24

Imker vrienden,

Weer uit Noord Amerika natuurlijk!!!

Ik denk dat ook 98% van de ramen hier en in Amerika Hoffman type is. En zoals Semar zegt,vroeger waren die afstand lengte van die ramen hoekig gezaagd. Zodat de twee ramen elkaar maar net raakte. Nu zijn ze de volle dikte van de zijstuk.

E#n wat de oortjes betreft: die 18 mm. lang,doet het prima! En het ook makkelijk de bijen ruimte te behouden.

Groeten uit Alberta,waar het deze week weer 26-29 C wordt.
Cor Van Pelt.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door Ewout » di 26 aug 2014, 19:30

Ik heb hier Kuntzsch Hoch ramen die hebben ook Hoffmann, maar dan in twee kleine stukjes in plaats van zo'n lange afstand, is dat wat jullie bedoelen?


beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door beequeen » wo 27 aug 2014, 09:10

Ewout schreef:Ik heb hier Kuntzsch Hoch ramen die hebben ook Hoffmann, maar dan in twee kleine stukjes in plaats van zo'n lange afstand, is dat wat jullie bedoelen?

Heeft iemand ervaring met deze raampjes, je hebt dan eigenlijk toch 2x het probleem, en lijkt me ook onhandig met er weer in schuiven?

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door beequeen » wo 27 aug 2014, 09:12

Beste Cor, heb je een tip over het gebruik van de hoffman raampjes?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: raampjes uit elkaar getrokken

Bericht door semar » wo 27 aug 2014, 10:34

nee, wat bedoeld worst is dat de aangedikte stukjes zijn aangescherpt,
zodat er maar een paar mm direct cobntact is.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten