Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Primus » di 19 aug 2014, 18:47

Stijn Mattheus schreef:Misschien een stomme vraag maar hoe gaat zo'n stille moerwissel dan wel in z'n werk?
Ik bedoel, wat gebeurt er met de oude moer die in mijn geval niet meer kan vliegen (geknipte vleugel)
Moet die dan nog ergens terug te vinden zijn?

Bij een stille Moerwissel wordt er meestal maar één dop gezet door de bijen, die koningin wordt geboren en daarna bevrucht. Daarna wordt meestal maar niet altijd de oude Moer door de bijen gedood of buiten gesmeten. Het volk zwermt dan ook niet. Soms zie je wel is 2 moeren in een volk rondlopen op dezelfde raat. Ik heb dit regelmatig bij mijn carnicabijen.
MVG CP

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door bee-tree » wo 20 aug 2014, 09:31

Primus, prima verklaringen geef jij. Ik heb ook zo'n volk waar ik de gemerkte oude koningin niet meer aantref
maar wel 'n ongemerkte, leggende nieuwe kleinere koningin.
Zoals jij zegt, zijn er twee mogelijkheden. Aangezien ik geen resten van de stille moerswisselingdop aantref,
ga ik er van uit dat 'n jong moertje van elders is komen aanvliegen en de ( bijna) uitgelegde koningin verdrongen heeft.

M'n vraag is: laten de bijen die éne uitgelopen dop bij stille moerswisseling, onaangeroerd of breken ze die tot de grond toe af ? ;
zodat je niet kunt zien of er SMW heeft plaatsgevonden of dat er 'n ontsnapte koningin van elders is komen aanvliegen. Zj.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Primus » wo 20 aug 2014, 10:10

bee-tree schreef:Primus, prima verklaringen geef jij. Ik heb ook zo'n volk waar ik de gemerkte oude koningin niet meer aantref
maar wel 'n ongemerkte, leggende nieuwe kleinere koningin.
Zoals jij zegt, zijn er twee mogelijkheden. Aangezien ik geen resten van de stille moerswisselingdop aantref,
ga ik er van uit dat 'n jong moertje van elders is komen aanvliegen en de ( bijna) uitgelegde koningin verdrongen heeft.

M'n vraag is: laten de bijen die éne uitgelopen dop bij stille moerswisseling, onaangeroerd of breken ze die tot de grond toe af ? ;
zodat je niet kunt zien of er SMW heeft plaatsgevonden of dat er 'n ontsnapte koningin van elders is komen aanvliegen. Zj.
De dop die de bijen plaatsen om de moer te vervangen staat niet altijd onderaan het raam maar vrij dikwijls aan de zijkant. Doppen worden ook weggevreten na een tijdje zodat eigenlijk niets nog zichtbaar is dat er een andere moer in de kast zit.
Na half juli, zie ik mijn productievolken niet meer na op zwermgedrag maar deze moeren zijn allemaal gemerkt en geknipt in de lente. In de lente stel ik dikwijls vast dat er een andere moer in de kast zit dan die daar normaal zou moeten zijn, dit zijn dan de stille moerwisselingen van in de nazomer. Heb ook uit ondervinding dat dit meestal zeer goede moeren zijn in het volgende jaar, vermoedelijk is dit omdat ze zo laat in het seizoen geboren zijn, een andere verklaring heb ik daar niet voor.

MVG CP

Maykel Schollen
Berichten:25
Lid geworden op:wo 13 aug 2014, 08:30
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Boxtel
Contacteer:

Re: Gemerkte moer verdwenen... toch broed

Bericht door Maykel Schollen » vr 29 aug 2014, 10:20

Tilanus schreef:
Maykel Schollen schreef: Een moerloos bijenvolk is goed in staat om een jonge moer in het volk te lokken, waardoor er toch brias te is.
He, dat is nieuw voor mij … klopt dit ook ? Ik dacht altijd dat een moerloos volk zonder broed vanzelf zou uitsterven .
Tilanus
Lokken is misschien wel een foute woordkeuze geweest. Maar uit eigen observatie heb ik gezien dat een hopeloos moerloos volk wel erg veel stertselde op de vliegplank. Ik heb dat toen geinterpreteerd als een vreemde jonge moer in de kast lokken na haar bruidsvlucht. Op dat moment waren er ook niet veel jonge bijen aan t invliegen ofzo wat het overmatige stertselen zou verklaren.

Maar de kans is groot dat ik mn bijen op dat moment teveel vermenselijkt heb :p

Groetjes maykel
Carnica imker en koninginnenteelt

Huisdieren:
6 Border Collies
3 Mierenkolonies: 1 Formica Cunicularia, 1 Lasius Niger en 1 Messor Barbarus
20 Koningspythons (Python Regius)
En bijen natuurlijk!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 147 gasten