Beroker aan de gang krijgen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

reinier
Berichten:15
Lid geworden op:wo 22 mei 2013, 19:29
Contacteer:
Beroker aan de gang krijgen.

Bericht door reinier » ma 01 sep 2014, 20:49

Goedenavond,
Ik ben nog maar een beginnende imker en heb een praktisch probleem. Vond het wel een beetje dom maar zet nu toch maar de stap om gewoon om raad te vragen. Het geval is namelijk dat ik altijd een probleem heb om mijn beroker aan te krijgen. Willen jullie mij tips geven hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Het zal mij veel ergernis schelen. Vast bedankt.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Beroker aan de gang krijgen.

Bericht door Alex Mönch » ma 01 sep 2014, 21:02

Hangt van de brandstof in de beroker af ,hoe makkelijk het brand....er zijn mengsels te koop die niet makkelijk branden/door branden.
En er is brandstof te koop die snel brand en dus ook snel weer op is.
Zelf heb ik er 2 gemengd on een mengsel te krijgen dat makkelijk aan gaat en daarna een redelijke brandduur heeft.
Hennepvezel en kruidentabak...waarvan de hennepvezel de makkelijke brander is en de kruidentabak(ook een mix) het component van mijn mix is dat langer brand doordat er o.a zaagsel en stukjes bark in zit.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Beroker aan de gang krijgen.

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 01 sep 2014, 21:12

Een aantal tips om de beroker aan de gang te krijgen:
- Scheur een stuk van een eierdoosje af, steek dat aan, leg het in de beroker, voeg geleidelijk tabak toe.
- Als je een gewone pijp of een dathepijp hebt, dan steek je die eerst aan, klop die uit in de beroker, en voeg tabak toe.
- Doe tabak in de beroker, hou de vlam van een kleine hobbybrander in de beroker, klaar.
- Hou een brandende aansteker boven de beroker, laat slierten tabak al brandend in de beroker vallen, voeg geleidelijk tabak toe.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Beroker aan de gang krijgen.

Bericht door frank27 » ma 01 sep 2014, 21:37

Reinier, geen domme vraag. Ik vond in het begin dat het moeilijkste van het imkeren: of de beroker wilde niet beginnen of hij ging halverwege mijn werkzaamheden uit.

Op raadselachtige wijze ben ik dat probleem kwijtgeraakt en heb ik nu altijd snel en makkelijk zat rook. Het is wellicht ook gewoon even handigheid in krijgen.

Dit is wat ik doe. Flinke prop krantenpapier onder in de beroker. Aanmaakblokje (van BBQ) aansteken en erop gooien. Dan wat gedroogd hout (kleingebroken takjes bijv.) erop. Als het lekker brandt (warm genoeg is) dan van die vegetarische korrels erop die je in grote zakken kunt kopen. Het vuur dooft gelijk en je krijgt onmiddellijk een mooie hoeveelheid rook die niet heet is.

Als je halverwege het idee hebt dat het minder wordt, kun je er makkelijk wat korrels bij gooien en doorgaan. Er zullen nog duizend andere manieren zijn, maar bij mij werkt dit nu probleemloos.

Groet, Frank.

Dirk Desmadryl
Berichten:18
Lid geworden op:za 30 aug 2008, 10:39
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Beroker aan de gang krijgen.

Bericht door Dirk Desmadryl » ma 01 sep 2014, 21:42

Gedroogde lavendel brandt heel graag en ruikt aangenaam zowel voor de bijen als voor de imker.
Met een gasbrandertje krijg je het direct in gang. Eerst goed laten doorbranden en dan de beroker sluiten.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Beroker aan de gang krijgen.

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 02 sep 2014, 08:35

Vermolmd berkenhout brandt over het algemeen goed door. Ik gebruik dat samen met een kruidenmengsel (en sinds kort de bloemhoofdjes van boerenwormkruid) en stukjes eierdoos. Aansteken doe ik van bovenaf (ik heb een balgberoker) met een gasbrander.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Beroker aan de gang krijgen.

Bericht door Willem de Jong » za 06 sep 2014, 12:33

Mijn beroker aan de gang brengen doe ik als volgt: Ik gebruik rollen golfkarton op maat geknipt welke ik ophaal bij een meubelzaak. Dit golfkarton is niet behandeld met chemische stoffen zoals bij dozen e.d. Een soldeerbrander aangestoken onder de rol brandt in een paar seconden. Deze nu in de beroker plaatsen en aan het werk. Deze beroker gebruik ik alleen als ik veel werk heb. Voor kleine klusje gebruik ik de pijp met een kruiden mengsel.

Philip71
Berichten:8
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 18:24
Contacteer:

Re: Beroker aan de gang krijgen.

Bericht door Philip71 » ma 15 sep 2014, 12:45

Mijn ervaring is dat veel rokers nauwelijks blijven branden. Ik ben er achter dat dit aan de vorm ligt. De berokers met bolle deksel gaan voortdurend uit omdat ze geen natuurlijke trek hebben. Ik heb daarom ook een dadantpijp aangeschaft. Deze heeft een kegelvormige deksel waardoor de rook altijd vanzelf, dus zonder obstructie recht omhoog de pijp kan verlaten. Nu gaat mijn beroker nooit meer spontaan uit. Aansteken doe ik dmv karton/keukenrol/oid. Gewoon aanblazen tot je een flinke vlam hebt daarna je rook brandstof erop. Bijv. Dorre takjes en bladeren of heel handig strokorrels voor het houden van cavia's en konijnen.. De dadantpijp werkt zo goed dat ik zelfs een tweede heb gekocht. Ik heb de grote en de kleinere. Beide branden zo goed dat ze helemaal leeg branden als ik ze niet doof. De kleinere beroker is voor de meeste imkers meer dan goed! De grotere brand langer, maar is ook behoorlijk wat zwaarder. Duur zijn ze wel, maar ze zijn hun meer prijs absoluut meer dan waard! Voor mij nooit meer een beroker met bolle deksel!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten