Verenigen met kranten methode

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 02 sep 2014, 14:15

remolen schreef:
Tieme schreef:Ik durf zelfs te beweren dat de krantenmethode op zijn tijd goed is voor een volk. Het "stimuleert de poetsdrift". Waar heb ik dat meer gehoord.... Haha. Heb ook nooit negatieve effecten kunnen ontdekken en bedenk wel dat de krant is ontworpen om door mensen met blote handen gelezen te worden waarbij ze af en toe de vinger bevochtigen om de bladzijde om te slaan. Ik zou in ieder geval niet proberen te verenigen met de digitale versie.....
Verdorie,

Had ik eerder moeten lezen. Heb mijn tablet tussen de bakken gelegd om 2 volken te verenigen. Het paste niet helemaal dus had ik een gat ter groote van mijn tablet in een dekplank gemaakt. Gaatjes prikken ging niet. Maar wat denk je. Na 2 dagen waren ze nog niet verenigd. Dus heb ik de tablet met digitale krant maar weggehaald. De batterij was trouwens toch aan opladen toe. haha!!

:D :D
had je de tablet wel nat gemaakt? En een verenigings-app erop zetten natuurlijk... :whistle:

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door remolen » di 02 sep 2014, 14:40

had je de tablet wel nat gemaakt? En een verenigings-app erop zetten natuurlijk... :whistle:
mm .. kan ik die gewoon in de play store vinden ? :)

Goed idee.

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door Dar-Bert » do 04 sep 2014, 22:49

Dag allen,
naar aanleiding van dit onderwerp heb ik ook een vraag. Ik wil twee volken verenigen. Beide hebben een voldoende goede moer. Alleen, een van de volken heeft nu nog her en der in het werksterbroed, darrenbroed. Het zijn niet veel darrencellen, hooguit een op honderd. De andere moer legt alleen werksterbroed op dit moment.

Is dit voldoende reden om de moer met her en der bultbroed om te leggen om zodoende zeker te zijn dat de andere moer overblijft? Of zouden jullie het de dames uit laten vechten?

Groet, Bert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door Hans van der Post. » do 04 sep 2014, 23:08

Inderdaad Bert de moer met darren/bultbroed naar de eeuwige Drachtvelden sturen!
!Hans.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door Freek » vr 05 sep 2014, 09:14

De krant!
Een van de mooiste en makkelijkste methoden van verenigen. En yep neem een ouderwetse courant, geen glossy of tablet :lol:, die gewoon flink bedrukt is. Het wil trouwens al minder goed met de huidige tabloit krantjes de courant was vroeger ten minste echt lekker groot en dan paste een vel mooi dubbel tussen twee kastdelen 8).
En ik denk i.d.d. dat het niet geheel vrij is van gif dat dan weer wel.
Maar die stukjes krantenpapier gaan de kast uit dus er blijft niks van achter in de kast.
Je moet wel je varroa lade legen.
Kan me niet voorstellen dat wanneer je de rommel op de varroa lade opruimt dat het schade kan doen aan een bijenvolk.
Wat wel slim is, is om wat regels in acht te nemen.
Koop je een volk met het doel die met een ander te verenigen laat hem dan eerst een week op je stand staan zodat hij min of meer hetzelfde ruikt als de andere. Indien nodig (slecht weer, volken met weinig voer) voer de volken allebei een beetje alvorens ze op elkaar te zetten met het krantje er tussen.
Ik heb altijd beetje het idee dat het krantje kan voorkomen dat het helemaal mis gaat (dat beide moeren worden afgestoken) of dit zo is weet ik niet.
De volken zoeken zelf uit welke moer ze willen houden.
Wil je dat niet, dan moet je de niet gewenste moer van tevoren verwijderen.
Enige dat ik zelf nooit doe is volken met een moer die ik absoluut niet kwijt wil (F0/P moeren ) verenigen met andere volken het risico dat bij dit verenigen de F0 / P verongelukt is me te groot, zulke volken versterk ik zelf door zoveel uitlopend broed bij te hangen dat ze het nog net goed warm kunnen houden, meestal komt dat neer op een maximaal twee ramen uitlopend broed bijhangen.

Freek

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door Dar-Bert » vr 05 sep 2014, 10:40

Hans,
eigenlijk vroeg ik naar de bekende weg, maar merk dat ik een beetje opzie tegen het moeren doodknijpen. Maar inderdaad, de beste moer is in het belang van het volk. :|

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 05 sep 2014, 11:13

Dar-Bert schreef:Hans,
eigenlijk vroeg ik naar de bekende weg, maar merk dat ik een beetje opzie tegen het moeren doodknijpen. Maar inderdaad, de beste moer is in het belang van het volk. :|
Bewust doodmaken van bijen vind ik ook helemaal niks. Je bent niet voor niets bijenliefhebber....

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door Freek » vr 05 sep 2014, 13:29

Nou nee het is inderdaad niet leuk een leggende moer naar de eeuwige drachtvelden te sturen.
Trouwens ik gebruik die krant ook wel eens bij het invoeren van een dure raszuivere koningin.
Naast suikerdeeg in het kooitje dat de bijen uit moeten eten, doe ik een elastiekje met stukje krant rond het kooitje dat de helft van het kooitje afschermt.
Zo heeft die moer wat privacy wat ze rustiger maakt en het invoeren bevorderd.

Freek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 sep 2014, 21:35

Santtu Pikkarainen schreef:
Dar-Bert schreef:Hans,
eigenlijk vroeg ik naar de bekende weg, maar merk dat ik een beetje opzie tegen het moeren doodknijpen. Maar inderdaad, de beste moer is in het belang van het volk. :|
Bewust doodmaken van bijen vind ik ook helemaal niks. Je bent niet voor niets bijenliefhebber....
Bewust dood "maken" doe je ook als je bewust twee volken waar leggende moeren in lopen verenigd.
Ook ik heb nog steeds moeite met het dood knijpen van een moer.
Je moet eens bewust kijken naar een gevecht tussen twee net uitgelopen moeren. De dierenpartij zou in de tweede kamer daar vragen over stellen. :ugeek:
Dan valt die schroom om "te Knijpen" wat van je af. :be2:
!Hans.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Verenigen met kranten methode

Bericht door frank27 » vr 05 sep 2014, 21:49

Waarom willen imkers een koningin doodknijpen? Het is een naar gevoel. De moer op de stoeptegel en de laars er onmiddellijk op zorgt voor een snel en pijnloos einde aan de niet gewenste koningin zonder moeilijk moment voor de imker.

Overigens ben ik voorzichtig met het verzenden van een moertje naar de eeuwige jachtvelden en hou ik haar meestal reserve voor het geval de beoogde vereniging toch niet helemaal naar wens loopt. Dat kan bijvoorbeeld in een Apidea of in een drieramer. Bijen willen zich namelijk nog wel eens niet aan de theorie houden. Vaak is een reservemoertje dan de redding voor imker en volk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten