Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Knolraap
Berichten: 9
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 23:09
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Contacteer:

Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door Knolraap »

Goedendag allen,

Ik ben geen imker, maar wou mijn verhaal graag hier delen om jullie mening te horen.

Vanmiddag werd ik opgeschrikt door een hels lawaai, een gezoem alsof er een UFO hing. Toen ik naar buiten ging zag ik dat een groot deel van de straat al was uitelopen om een mega zwerm honingbijen te aanschouwen. En deze zwerm ging regelrecht op mijn huis af, verleid door de mooie dansen van hun verkenners.

Het doel: mijn schoorsteen. In paniek ben ik ze toen proberen uit te roken. Hoewel ik deze kachelpijp al 3 jaar niet heb gebruik heb ik er een pan met branden jute ondergezet om ze te verleiden een andere plek te kiezen. Dit mocht niet helpen. Want zoals ik nu weet zijn ze in de dooie ruimte naast de vliering gaan zitten. Ze hebben een kleine ingang (3 cm rondom de pijp), maar daaronder hebben ze een goed geïssoleerde, en afgesloten ruimte van 60 bij 200 in de nok en daar zijn ze nu gaan wonen.

Mijn vragen aan dit forum, (want al mijn kennis is van de afgelopen uren),

* Heeft deze zwerm nog een kans van slagen om de winter te overleven (gezien dat het september is)?
* Uiteindelijk wil ik ze daar weg hebben, maar zoveel bijen wil ik absoluut niet zomaar dood maken, het zijn er echt veel. De lucht boven m`n huis was bijna zwart, en mensen van ver konden het horen. Mijn volgende vraag is of het mogelijk is om ze daar weg te pesten, en in welke maand kan ik dat dan het beste doen (ivm overlevingskans van ze).

Lastige situatie al met al, ik ga nu eerst in elk geval zien of ik vreedzaam met ze kan samenleven de komende winter, maar dit zal waarschijnlijk werk kosten, omdat er nu veel plekken zijn, waardoor ze openstaan om nog verder het huis in te trekken. En ik wil onder geen beding onveilige situaties creëren voor mogelijke visite.

In mijn utopie overleven ze de winter en weet ik ze weg te pesten op het ideale moment dat ze verder kunnen. Maar goed, daarom post ik hier, advies is welkom :be2:
Laatst gewijzigd door Knolraap op zo 07 sep 2014, 00:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Knolraap
Berichten: 9
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 23:09
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door Knolraap »

Oh ja, en mijn derde vraag: Hoe groot is de kans dat ze verder het huis in trekken. Ik weet nu dat de meeste daar in de nok zitten, maar gaan ze verder naar beneden? Ugh, het is zo lastig... Mischien moet ik gewoon met ze samenleven, wanneer ze in elk geval geen overlast veroorzaken. Ik denk dat ze een mooi plekje hebben, maar ik kan niet inschatten wat de gevolgen voor onszelf zijn. Vooralsnog bevinden ze zich alleen in de dooie ruimtes van m`n huis.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door Hans van der Post. »

Knolraap neem aan dat u in Nederland woont. Het is net 7 september. Om een bijenvolk op te bouwen en te laten leven is er honing en stuifmeel nodig. Binnen een maand is alles zo goed als uitgebloeid. Dit bijenvolk(zwerm) overleeft de winter niet. De zorg dat de bijen verder het huis in zullen trekken is nihil.
Verder wonen overal imkers, ongetwijfeld ook bij u in de buurt, raadpleeg daarom http://www.bijenhouders.nl/afdelingen daar zal best een imker te vinden zijn die u met raad en daad behulpzaam zal willen zijn.
!Hans.
Knolraap
Berichten: 9
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 23:09
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door Knolraap »

Ok. dat is blijdschap voor 1 deel van mijn huishouden die het niet ziet zitten. Ik ga morgen een imker raadplegen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door bee-tree »

Hallo Knolraap met een ruim hart voor dieren. Zelfs bijen gaan je aan je hart. Ik heb groot respect voor
de moeite die je doet om ze te laten leven. Hans heeft je goede raad gegeven. Ik hoop dat je een net zo
ruimhartge imker vindt als je zelf al een beetje bent. Kan die in de vrije ruimte van jullie huis komen via
een deur of luik ? Het is voor 'n jonge ervaren imker een mooie uitdaging om van binnen uit zo"n groot volk
te scheppen. Is de nok beschoten ? Zo ja, dan wordt het scheppen moeilijker. Zo nee, dan hangt de zwerm
waarschijnlijk als een bal en wordt het makkelijker. Hoe hoog is de vrije ruimte.? Kan de imker er in rechtop staan ?
Ben je zelf er al in geweest ? Beschrijf alles net zo uitvoerig zoals je al gedaan hebt. Dan dient zich misschien iemand van het imkerforum aan. Waar woon je ? De imker kan de zwerm verenigen met één van z'n eigen volken. Hij kan hem
ook uit ziektepreventie-oogpunt isoleren en 20 kilo wintervoer geven. Bee-tree.

P.S. Ik ben graag met woorden bezig. Hoe kom je op je gebruikersnaam Knolraap ? :hive:
Knolraap
Berichten: 9
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 23:09
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door Knolraap »

Update.

Ok, we hebben een imker over de vloer gehad die zeer waarschijnlijk de eigenaar van deze zwerm is, want zijn bijen zitten niet meer in z`n kast, en deze stond 2 km hier vandaan. Hij heeft de situatie bekeken en adviseerde om ze te laten zitten. Hij zag geen mogelijkheid om ze mee tenemen omdat eerst de houtplaat, waar ze achter zitten, moet worden verwijderd. Dit zou dan met een decoupeerzaag ofzoiets moeten. Vervolgens is de enige uitweg om ze mee tenemen dan door ons hele huis, waardoor er echt overal bijen zouden komen te zitten. Hij heeft ons wel hulp aangeboden indien we overlast gaan krijgen, dus dat is mooi.

Verder zijn we in contact gekomen met nog een andere imker, die hier lokaal z`n honing op de markt verkoopt, en die zei dat dit geen natuurzwerm was, maar een hongerzwerm. Ik vertelde het verhaal, en volgens hem was de imker, vanwie de bijen waren, een imker was die teveel nam en te weinig gaf. Ook noemde hij het verhaal dat er genoeg zee-aster was om in de voeding van de bijen te voorzien onzin, omdat dit te ver weg voor ze zou zijn. (Ik woon aan de dijk, in noord-friesland)

zee-aster:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zulte

Nou ja, ik heb in elk geval geen zin om in imker-ruzies te belanden, dus ik ga hier maar niet op in. Maar ik kan me voorstellen dat het dus inderdaad een hongerzwerm was, gezien de tijd van het jaar.

Deze 2e imker gaf het idee om een gaatje te boren, en dan rook te spuwen in de open ruimte waar ze zitten. Hij gaf zijn rookmachine ding mee om het te proberen. Maar ik durfde dit niet. Ik ben naast de houtenplaat gaan zitten, waar ze achter zitten. Maar wist toen ineens dat deze houtenplaat tentijde van de plaatsing te klein was, en dus dat ik in de kier van circa 20 cm breed en 1 meter lang, gewoon snel een oude caravankussen heb geduwt. Ik vond het idee dat er daar iets van dertigduizend bijen zaten, en ik slechts van ze verwijderd was door een klein plaatje hout en een oude caravankussen in de spleet daarboven, geen lekker idee, zeker gezien het feit dat mijn vluchtweg lang was en de ruimte daarboven echt klein is, meer een kleine kruipruimte.

Verder heb ik moeten besluiten (mede onder druk van de rest van het huishouden), dat de bijen hier niet kunnen blijven... Helaas zijn ze niet gewenst, omdat ze inmiddels al 3 kamers in kunnen komen, en ik niet weet uit welke kieren ze vandaan komen.

Mijn actieplan wordt dan ook om ze gewoon te laten zitten, omdat ze, zoals Hans hier zei, maar ook de 2 imkers die ik vandaag heb ontmoet, de winter zeer waarschijnlijk niet zullen overleven. In het voorjaar ga ik de boel dan opruimen, en zorgen dat het huis daar beter wordt afgesloten.

Aan bee-tree:

Dank voor je reactie.
Ikzelf betwijfel of de groep beschept kan worden. De vliering is meer een kruipruimte in de nok van het dak, je kan er komen met een trapluik.Je kan er niet lopen, alleen kruipen. Verder zitten ze achter een houtenplaat, die in principe zonder problemen verwijderd kan worden, maar daar zal je de bijen wellicht mee opstoken. Als deze plaat weg is, kan er (denk ik) geschept worden, maar de enige route terug is door ons hele huis.

Mijn naam knolraap heb ik ooit eens gekozen omdat ik een grappige, anonieme naam wou hebben voor internetforums. Vanwege een twist, ik weet niet meer waarom, ben ik toen gaan zoeken naar oude, uit de gratie geraakte, groentes.
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door DE BIEZEN »

Kan iemand verklaren waarom volken nu nog zwermen als ze nagenoeg kansloos zijn??

Is er dan te lang en/of teveel gevoerd??

Groet

Gerard
frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door frank27 »

Knolraap, ik zou me over de route door het huis niet al te veel zorgen maken. Als je een imker kunt vinden die de zwerm schept met de koningin, zullen ook de andere bijen de kast/ korf intrekken. De imker sluit daarna de kast/ korf waarna deze kan worden vervoerd zonder een bij te verliezen.

Hans heeft gelijk: grote kans dat dit volk het niet gaat overleven. Dan heb je echter in het voorjaar wel een hoop rommel achter je schot. Bovendien hebben veel bijenvolken de nare gewoonte om met enige regelmaat anders te handelen dan volgens Bartjens. Zul je zien dat uitgerekend dit volk de winter wel overleeft (lekker warm daar boven bij jou in de nok).

Ik zou toch nog eens vragen aan een imker om de zwerm weg te halen. De imker kan zich tegen bijensteken kleden voor als het volk wat narrig wordt. Als jij en je gezin op dat moment even uit de buurt blijven, is er voor jullie niets aan de hand.

Succes, Frank.
Knolraap
Berichten: 9
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 23:09
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door Knolraap »

@frank.

Ik ben ergens ook wel bang dat ze het heel goed gaan hebben hier. De vorige bewoner van dit huis was een groenteman, en de hele tuin staat nog vol met appel, peren, pruimen, bessen en allerlei. Wij eten hier wel wat van, maar iets van 90% is gewoon voor de natuur, en 'vergaat' gedurende de winter. Er is in elk geval een boel zoetigheid te vinden in onze tuin. Want hoelang duurt het wel niet voordat een appel is verteert. Ik weet overigens niet of bijen op rottende / afgevallen appels en peren kunnen overleven, maar ja ik ben ook pas sinds gisteren noodgedwongen wat meer een kenner geworden :D )
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door jossmits »

Hans heeft hierboven het beste advies gegeven.
Ik woon in Frankrijk en heb dit vaker meegemaakt. Een zwerm in september kan, zelfs hier in frankrijk waar de voedselmogelijkheden veel groter zijn dan in Nederland , zonder hulp van de imker niet overleven.
Waarom gaat een bijenvolk in september nog zwermen. Mijn vader, die ook imker was, meende dat zwermen na 1 juli, al een eigenschap was die bijen in de evolutie niet hebben meegekregen. Zijn boodschap was "die zijn gewoon de weg kwijt". Misschien is vanaf juli wat overdreven, maar in elk geval september dat kan niet.

Jos
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten