Wat met beroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:
Re: Wat met beroken?

Bericht door JackC » di 09 sep 2014, 12:26

Ik heb mijn beroker (dadant-smoker) praktisch altijd bij me, maar gebruik hem nauwelijks, maar laatst op een ongebruikelijk tijdstip (kwart voor zeven in de vooravond) had ik hem niet en hingen de bijen als door een magneet aangetrokken aan mijn armen. Nog nooit meegemaakt zoiets. 2 dingen geleerd: beroker mee, niet meer zo laat in de kasten.
De volgende controle waren er in die kast alleen weer makke lammetjes, geen rook nodig!

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Freek » di 09 sep 2014, 12:34

Jack,

Als ik doordeweeks iets aan de bijen moet doen, doe ik het tegenwoordig ook altijd direct na werk, ga ik later wel eten.
Mijn bijen zijn me te lief om scha door laat erin werken te krijgen, heb wat toffe koninginnen nu en die zet ik niet op het spel. Verder kan ik bij minder licht de eitjes en de larven niet goed zien.

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 09 sep 2014, 14:31

Freek schreef:Santtu,

Heb jij rook nodig bij buckfast bijen?
Deze zijn bij mij zo leuk dat ik het eigenlijk niet eens bij ze nodig heb.
Maar mijn grootste buckfast volk is 10 ramen, misschien wordt het anders als ze groter worden?
Zelfde geld trouwens voor het Carnica volk met de moer van Ad Staals, ook een heel leuk volk.

Freek
"Nodig" eigenlijk niet denk ik (al heb ik weleens een bij die het niet met mij eens is...). De rook van onderaf doe ik eigenlijk om de bijen te laten weten dat de kast open gaat (geleerd bij de cursus). Ze wegsturen hoef ik alleen te doen om geen bijen te pletten. Als er erg veel boven op de lat bij de oortjes zit blaas ik wat rook zodat ik geen bijen plet bij het uithalen van de raampjes.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Freek » di 09 sep 2014, 16:42

Santtu,

Mijn ervaring eigenlijk ook, rustige bijen die niet opvliegen, maar wel eens op een plek willen zitten waar je zelf net moet zijn en daar dan ook rustig blijven zitten.
Gisteren zaten ze allemaal voor het open broed, bleven ook gewoon zitten, ze gewoon wat aan de kant geduwd met de vinger wilde even weten toen of er jonge larven en dus de koningin aanwezig was, even later zag ik gewoon de koningin lopen :lol: maar enfin...

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 10 sep 2014, 08:14

Freek schreef:Santtu,

Mijn ervaring eigenlijk ook, rustige bijen die niet opvliegen, maar wel eens op een plek willen zitten waar je zelf net moet zijn en daar dan ook rustig blijven zitten.
Gisteren zaten ze allemaal voor het open broed, bleven ook gewoon zitten, ze gewoon wat aan de kant geduwd met de vinger wilde even weten toen of er jonge larven en dus de koningin aanwezig was, even later zag ik gewoon de koningin lopen :lol: maar enfin...

Freek
Als ze op de raat in de weg zitten blaas ik gewoon een beetje lucht met mijn mond en gaan ze opzij. Op de raten gebruik ik nooit rook.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Freek » wo 10 sep 2014, 08:57

Santtu,

Yep dat gaat allemaal mooi makkelijk met ze gewoon leuke bijen. Nou volgend jaar zien hoe ze verder bevallen, wat ze bij mij op weten te halen en of ze redelijk economisch met hun voer omslaan en zien hoe hoog de wolkenkrabbers bij mij kunnen worden :D. Nu moet ik zeggen dat momenteel alle bijen wat rustiger zijn en er niet zo veel rook nodig is momenteel. Is al weer even geleden dat ik honing af heb genomen (dikke maand) en ik heb sindsdien ook wel wat gevoerd. Maar de buckfast is wel heel rustig en raatvast, maar ook heel actief. Het dikste volk die vijf weken in een bak van 10 ramen zit maar daar nu eigenlijk niet meer in past was vanochtend om 8 uur al heel fanatiek aan het vliegen, geen kast bij mij zo druk, de kleinere buckfast (een andere 10 ramer en twee zesramers) ook maar die hebben minder bijen en dus gaat dat wel rustiger.

Freek

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » za 13 sep 2014, 07:23

bee-tree schreef:
Rens schreef:
20140905_204529.jpg
gisteren kreeg ik dit rookkanon. Nu geladen met lavendel bloemen. Gaat wel erg hard.
Rens, wil je ook een foto maken van de vulcaanberoker op het moment dat je hem gebruikt als je
in je bijenvolken bezig bent, dus als hij minutenlang afloopt als een wekker en rook uitstoot.
Het drijfwerk berust op hetzelfde bouwpricipe en een deel van het effect óók. Ik wil je mijn ervaring
met de vulcaanberoker pas vertellen zodra ik jouw ervaring gelezen heb. Ik heb een verrassende ontdekking
gedaan en ben benieuwd of jij dezelfde ontdekking doet. Zjef.
Rens laat nog steeds op zich wachten.
Zo net om om zeven uur werd mijn gedroom over ieme verstoord door de wekker. Die stond nog op zeven uur.
Ik greep hem beet. Kreeg hem niet gauw genoeg stil. Ik werd grammietig. Was meteen goed wakker en moest
aan Rens denken. Vandaar deze aanwijzing wat er gebeurde toen de beroker afliep. Het ergste moet nog komen.
Iedereen mag naar het vervolg gissen.. Zjef :be4: :be4: :be4:

P.S. Buiten hangt de afnemende maan boven grondmist. Het belooft weer een fraaie dag te worden voor de ieme, sorry de bijen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » zo 14 sep 2014, 16:10

De bien vielen met tientallen de vulcaanberoker aan. Het allerergste moet nog komen. :be4: :be4: :be4:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » ma 15 sep 2014, 07:51

Rondom de tonvormige stookketel van de vulcaanberoker zit een stalen mantel met
ronde gaten die een diameter hebben van 0,8 centimeter ofwel 8 millimeter. Die dienen
om de handen (?)van de imker te beschermen enz.. Dus over direct gevaar voor de imker heeft de ontwerper
wel nagedacht. In die richting hoef je niet te denken. :be4: :be4: :be4:

Rens
Berichten:32
Lid geworden op:vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds:2014
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Mellifera, Bastaard
Locatie:Driebergen
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Rens » ma 15 sep 2014, 09:35

Ik gebruik meestal geen of weinig rook. Ik heb meestal wel een pijp klaar liggen, die gaat makkelijk aan in het geval dat ik op het verkeerde moment de kast open maak. Toen ik het met het rookkanon wilde proberen was hij al uit. Toen maar voor de vorm de bijen weg gejaagd met de lucht die er uit kwam.ik ga dus geen grote fan worden van deze machine, maar vind het systeem en de techniek zo leuk bedacht en uitgevoerd. Mocht het nog eens lukken om gelijktijdig de kast open te hebben en de beroker aan het roken, dan laat ik mijn ervaringen weten.
Mvg rens

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 131 gasten