Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door remolen » di 16 sep 2014, 20:26

hallo even een vraag.
Ik heb vaak gezien dat als een moer net aan de leg is ze wel 5 eitjes per cel legt.. rommelig.
nu heb ik een moer die al ruim in haar eigen bijen zit. en brias heeft ongeveer 5 raampjes. Mooi gesloten werksterbroed. De kast is verder goed gevuld met bijen. ongeveer 10 raampjes goed bezet.
Maar nu begint madame in eens als een gek alle celletjes vol te leggen. Met hier en daar 4 of 5 eitjes.
Ze loopt verder rustig rond. ik dacht aan een leggende werkster al zou dat niet moeten kunnen met een moer die rond loopt. maar ik heb het haar zelf zien doen. in 1 cel ..

Moet ik deze moer er nog uit halen ? of nog even afwachten? het zou jammer zijn dat dit volk ten gronde gaat doordat de moer niet goed is.
De moer is van juli dit jaar.

Groet René

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 sep 2014, 21:38

Hey, er is veel meer over dit onderwerp gesproken.....ik had vorig jaar nog zo'n moer. Even zoeken.....


gr.
JP

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door remolen » wo 17 sep 2014, 13:03

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hey, er is veel meer over dit onderwerp gesproken.....ik had vorig jaar nog zo'n moer. Even zoeken.....


gr.
ik ben niet zo goed in zoeken volgens mij.
ik zoek maar vind nog niet echt wat :) ga nog een poging doen.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door petro » wo 17 sep 2014, 15:14

Ja die Jelte daar heb je wat aan!!! :o :D
Ik heb voor je gezocht,kan me vaag herinneren dat er over geschreven is,maar niet gevonden.
Misschien dat Jelte even kan zoeken! :wink:
Petro

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 17 sep 2014, 15:45

Bij twijfel zou je de moer nog kunnen vervangen, misschien heeft nog iemand een klein volkje over. Ik zelf niet, helaas.

Antwoorden als "zoek maar lekker zelf op" heb je niks aan, geef dan de link naar het topic.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door remolen » wo 17 sep 2014, 16:38

Santtu Pikkarainen schreef:Bij twijfel zou je de moer nog kunnen vervangen, misschien heeft nog iemand een klein volkje over. Ik zelf niet, helaas.

Antwoorden als "zoek maar lekker zelf op" heb je niks aan, geef dan de link naar het topic.
Ik heb nog wel een moer op reserve.
Vandaag nog even gekeken. Ze liep rustig rond. .En legde terwijl ik het raam in handen had rustig door. ook in lege cellen maar ook in cellen waar al een eitje lag.
Wel veel van het broednest verstopt door sneeuwbes (denk tenminste sneeuwbes) 's avonds staan de dames masaal op de vliegplank te ventileren. Ik geef dr nog even een kans over 9 dagen kijken of het nieuwe broed netjes werkster broed is. En of ze nog steeds zo idioot legt.
Dan kan ik dr alsnog vervangen. De moer die ik op reserve heb zit nu in observatiekast. Die moet sowieso binnenkort een andere bestemming krijgen.

Heb ook het idee als er iets mis met de moer is moeten de bijen dat toch ook weten en doppen aan gaan zetten.

Groet Rene

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 sep 2014, 17:59

JP

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door remolen » wo 17 sep 2014, 19:24

Thank you! :)

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 18 sep 2014, 08:28

Of ze nu nog doppen zetten betwijfel ik, daar is het veel te laat voor. Voordat de moer op bruidsvlucht zou kunnen is het oktober. Zou dit volk zo de winter door komen en de moer dan nog steeds zo raar leggen, dan zal ze in het voorjaar wel snel vervangen worden door het volk.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Nieuwe moer legt veel eitjes maar een moer..

Bericht door alfa vulgaris » do 18 sep 2014, 10:58

Bij mij is 1 en 1 vaak 3...

Je reservemoer in de observatiekast?
Dan wist ik het wel ...moeren omwisselen dan kan je die vreemd leggende moer nog mooi observeren.

Ik werd wel eens de wandelende almanak genoemd. :D
Als ik even graaf in de grijze massa is er voor zover ik me kan herinneren ooit over gesproken dat deze moeren mogelijk een ontsteking aan de legbuis hebben of op andere manier zijn beschadigd?

Ik zelf heb ooit een leggende werkbij op een kantraam gehad toen het raam op positie 2 geheel rondom was vastgebouwd en de moer dus gedwongen was via de onderkant van de raat daar te komen (ook de feromonen?)
Toen er weer netjes bijenruimte rondom het raam op positie 2 zat verdween het meerdere eitjes in een cel gebeuren.

Ik vermoed dat ik ook een paar keer leggende werkbijen gehad in de periode dat een nieuwe moer moest worden bevrucht. Als dan de moer goed aan de leg kwam verdween dat weer.

Ik had dit jaar in een bevruchtingskastje ook een moer die maar meerdere eitjes in een cel bleef leggen en ik vermoed ruimtegebrek. Ik heb haar toch ingevoerd in een volk en bij eerste inspectie bij het volk waar ik haar had ingevoerd legde ze prima 1 eitje per cel.

Ik zou haar vervangen als je twijfelt over haar en je dat volk niet als expiriment wil inzetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten