Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door jossmits »

Ik dacht dat het er hier over ging zonder bij te voeren. We hebben het tenslotte over een "wilde" zwerm.
Met bijvoeren ligt het anders: de bijen hebben voor de winter ruwweg 15 kg nodig plus het maken van de raat 1 kg raat is aan energie 5 tot 6 kg honing(suiker). Totaal de 20 kg die Bart noemt. Dus toch maar de voerbak op de schoorsteen.

Jos
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door ErikS »

Is deze werkwijze een optie? eigenlijk de bijen lokken naar een betere kast.

http://www.imkerijceres.nl/content/2010 ... an-de-muur

"Er van uitgaande dat een bijenvolk ten alle tijden de koningin volgt, moet het mogelijk zijn het broednest met moer en al te verplaatsen.

De muur of het dakbeschot slopen zal niet altijd kunnen of mogen,

dus hebben we een andere manier gevonden.

Deze manier is er op gericht om de koningin te bewegen haar broednest te verplaatsen.

In de meeste gevallen is de ruimte waar ze al zit groot genoeg, dus zullen we andere manieren moeten verzinnen.

Wij denken dat die er zijn, althans theoretisch.

In de praktijk zal nog moeten blijken of het gaat lukken. Een poging hebben we al gedaan."

grtz

erik.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door bee-tree »

Inmiddels zijn er dik 10 reacties sinds de laatste van Knolraap, waar hij op dit moment
weinig tot niets mee kan doen, maar wel in de toekomst wanneer een dikke natuurzwerm heel LAAT
in het seizoen NIET zijn familiewoning kiest, maar een bijenkast of nestkast voor vogels.
Knolraap schrijft in z'n laatste reactie dat de (honger ?)zwerm de schoorsteenpijp als EINDBESTEMMING
gekozen heeft. Hij bedoelt mijns inziens daarmee de laatste plek om rustig 'IN TE SLAPEN'.

Vandaag wordt het net als gister een zonnige dag. Misschien kan Knolraap rond het middaguur even luisteren en kijken
of er nog leven in de zwerm zit; of er nog in en uit wordt gevlogen. En of er op het beurse fruit wordt gevlogen en de Zulte.

Omdat Knolraap in zijn profiel heeft staan dat hij imker is sinds........ 2019, zou het wel eens geen schrijffout kunnen zijn
maar een Noord-Friese manier om te zeggen dat hij pas in 2019 zelf bijenvolken gaat houden en dat hij tot 2019
de tijd neemt om zich goed voor te bereiden. Daarom vermoed ik dat hij 't enigszins afdwalen van zijn
ongrijpbare en onbehandelbare (honger?)zwerm naar 'n grijpbare en handelbare kale late (gezonde ?) zwerm,
als een leerzaam bewandelen van zijwegen waardeert, zoals dat op ouderwetse vergaderingen van onze bijenvereniging
gewoonte was tot het moment dat een ordecommissaris benoemd werd. :be3: :be5: :be3:

P.S. Knolraap ik heb moeite met je gebruikersnaam. Iemand die zo begaan is met lot van bijen , spreek ik
liever aan met zijn voornaam.
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door JackC »

Erg mooi, Eric, ik krijg de neiging om dit uit te gaan proberen bij een bomvolk. Al zeker 3 jaar trekken hier zwermen in, de winter echter overleven ze nooit.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door bee-tree »

Gooje mörge Erik S, we zijn tegelijk aan het mailen geweest. Jij was iets eerder klaar.
Ik reken jou niet tot de 'dikke tien'. Jouw bijdrage past precies bij het probleem van zwermen in spouwen
en pijpen van woningen en bedrijfsgebouwen.
Het moet lukken om de 'majesteit' uit haar zetel te lokken.
Het lukt ons ook al wanneer we bij een korfvolk de koningin de er onder geplaatste kast in willen lokken.

Gemakkelijker gaat het wanneer men een jonge bevruchte koningin uit een Apideakastje naar een er onder geplaatste
broedkamer wil lokken ten tijde dat de bijen alles hebben vastgebouwd in het bevruchtingskastje.
Bedankt voor je adviezen. Zjef

P.S. Het verdient aanbeveling om tegen onze woningmuren PREVENTIEF nestkasten op te hangen ; kleine maar ook grote,
zoals spreeuwenkasten. Bijen kiezen warme onderkomens. Muren nemen overdag warmte op die ze 's nachts langzaam afgeven.
Overdag gaan de bijen oververhitting in de nestkast tegen met ventileren. Dit schrijf ik om de kans te verkleinen
dat zwermen de spouwen intrekken.
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door Freek »

Geurtsen schreef
Bij een lezing over de behandeling van Amerikaans Vuilbroed een aantal jaren geleden, vertelde de spreker dat in Duitsland volken op kale ramen (kunstraat) werden gezet, waarna de kast gesloten werd. Zodra de eerste bijen van honger van de tros vielen, werd begonnen met voeren. Eerst een kleine hoeveelheid, de volgende dag het dubbele, enzovoort. Deze volken kwamen, volgens spreker, praktisch altijd de winter door. Deze behandeling kon het gehele jaar door worden uitgevoerd, zowel in maart als in oktober.
Daarom denk ik, dat deze zwerm best wel kan overleven, mits gevoerd volgens bovenstaande procedure.
Hans,
Dit is nou juist wat ik bedoel.
En die korfimkers zwavelden vaak volken af, echter toen er eenmaal suiker was, begon men met het experimenteren met het inwinteren van afgejaagde en geoogste korven, die dus heel nieuw werk moesten bouwen nog na de heidedracht en dat bleek te lukken. Ik heb dit gelezen in oude groentjes van rond de eeuwwisseling.

Als deze zwerm nu zo stil is, zal het voor deze wel te laat zijn, maar misschien ook niet, heb helaas een keer een volk per ongeluk uitgehongerd gehad die trok al broed en de raten waren dor en droog, en die weer gered: uitgehongerde bijen blijven nog een tijdje leven maar zijn dan heel stil en wat plat, ze worden weer dikker en vitaal en komt het weer helemaal goed, als je ze suiker voert!. Je hebt een bijenstofzuiger nodig denk ik om zo'n zwerm uit zo'n rare ruimte weg te krijgen en die moet maar net voor handen zijn. (je kunt een bijenstofzuiger zelf maken van bijv een stofzuiger welke gewoon in tact blijft en een paar goed sluitende houten kistjes die in elkaar passen, op het buitenste kistje moet onderdruk komen te staan middels de stofzuiger, die moet dus op het buitenste kistje aangesloten worden, de gaten in het kleinste kistje en die dichten met bijv 3 mm gaas, zodat hier ook onderdruk in komt maar dat er bijen in kunnen worden gezogen, en een extra stofzuigerslang welke op het binnenste kistje wordt aangesloten om de bijen op te zuigen. Doel is dat de bijen in het binnenste kistje gezogen worden. Uit het binnenste kistje kunnen de bijen in een kast gestort worden, liefst met uitgebouwde leeggeslingerde raat. Uiteraard moet zoiets door een imker met beschermende kleding gebeuren, jammer dat er niemand in de buurt van de beste man was om hem met zoiets te helpen.

Freek
Knolraap
Berichten: 9
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 23:09
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Contacteer:

Re: Natuurzwerm komt aanwaaien en nestelt in m`n schoorsteen

Bericht door Knolraap »

Hoi allen,

Ik ben een tijdje niet thuis geweest, dus heb de situatie niet heel goed in kunnen schatten, maar mijn familie en de buren hebben geen bijen meer gezien, ook niet bij de ingang van de schoorsteen. Dus ik ga ervanuit dat het snel met ze was gebeurt. Misschien dat ik binnenkort achter het schot durf te kijken (wanneer ik zeker van m`n zaak ben), en dan geef ik wel even een update.

Verder viel het me op dat ik zeer veel bloeiend klimop ( Hedera helix) in de tuin heb, maar dat er geen enkele honingbij bij zat. Het is nogal een zoemend verhaal in de achtertuin, want een grote wespenfamilie heeft kennelijk besloten dat ze gaan genieten van al dat bloeiend klimop.

@t bee tree:
Dat ik 2019 had ingevuld was omdat ik (volgens mij) geforceerd werd zowiezo iets in te vullen. Ik wou niet aangeven dat ik een imker was, dus vulde ik een toekomst datum in. Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat het me intrigeert nu het zo dicht bij gekomen is. Wellicht in de toekomst ;) Ik ben nu nog niet eens toe aan een hond, omdat ik dat te veel verantwoordelijkheid vind, dus ja, laat staan bijen :lol:

Groet Sander
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 143 gasten