erg druk bij de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
erg druk bij de kast

Bericht door beequeen » do 18 sep 2014, 12:43

gisteren gevoerd, daarna werd het heel druk bij de kast, ik vermoed roverij, nu heb ik het vlieggat verklein, maar nog steeds heel druk, wat moet ik doen, vlieggat weer vergroten, of dichter laten?

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door beequeen » do 18 sep 2014, 12:45

heb ook het gevoel, dat door de verkleining de bijen wat in de verdrukking komen?

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door JackC » do 18 sep 2014, 16:37

Als je het vlieggat verkleind hebt voordat je begon te voeren kan dat ook de oorzaak zijn van de drukte, ze moeten even wennen aan de nieuwe situatie. Maar als je gevoerd hebt en nog niet verkleind kan het inderdaad gemakkelijk roverij zijn en als dat eenmaal begonnen is kun je het niet zomaar gestopt krijgen, misschien moet je zelfs de kast naar een andere standplaats brengen en daarna opnieuw beginnen met voeren; met een verkleind vlieggat.

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door beequeen » do 18 sep 2014, 16:45

pff... dat hoop ik niet zeg! ik had gevoerd, maar niet verkleind. nu is het dus wel verkleind. heb gisteren wel mijn beroker nog aangezet en even flink wat rook geblazen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door A.A. Staals » do 18 sep 2014, 17:40

beequeen schreef:pff... dat hoop ik niet zeg! ik had gevoerd, maar niet verkleind. nu is het dus wel verkleind. heb gisteren wel mijn beroker nog aangezet en even flink wat rook geblazen.
Het is normaal dat het druk wordt als je voert. De bijen gaan zoeken waar iets te halen valt omdat ze niet weten dat het in de kast is. Daarom voer je 's avonds zodat er niet meer lang te zoeken valt. Als volken moer goed zijn zal er niet vlug geroofd worden, tenzij je knoeit.
En die beroker heeft in geval van roven helemaal geen nut.

ad staals

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door ndj » do 18 sep 2014, 18:07

Vergeet ook niet, dat er veel nieuwe bijen bij zijn gekomen. Dan kan het op bepaalde tijden erg druk zijn. Inspelende bijen.

Zoekende bijen hebben een speciaal hoog geluid. Je herkent dit zo.

Ik heb mijn vliegspleet juist groter gemaakt, omdat de bijen zowat op elkaar botsten. Arbo technisch niet verantwoord! Als Marjanne TH. er achter was gekomen had ik de dieren politie op mijn nek gehad. :o

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door buzzer » do 18 sep 2014, 18:15

ndj schreef: Als Marjanne TH. er achter was gekomen had ik haar op mijn nek gehad. :o
Op zich niks mis mee!!! Als ze maar niet begint te preken......... :dance: :dance: :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door ndj » do 18 sep 2014, 18:35

buzzer schreef:
ndj schreef: Als Marjanne TH. er achter was gekomen had ik haar op mijn nek gehad. :o
Op zich niks mis mee!!! Als ze maar niet begint te preken......... :dance: :dance: :dance:
Neen dat zei ik niet.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door Alex Mönch » do 18 sep 2014, 22:24

Als er echt geroofd wordt,kun je dat zo vastellen.Zoekende bijen om de kast heen....uitgelaten bijen van de kast zelf, nadat je net gevoerd hebt zoeken niet achter de kast.
Avonds als er niet meer gevlogen wordt ff snel kijken of er nog onverzegelde voorraad is....als er echt massaal geroofd wordt vindt je waarschijnlijk niks meer.
Rovers gaan avonds ook langer door met roven...je ziet dan volgetankte bijen de kast verlaten...veelal de zelfde richting op.
Vliegat verkleinen als er al geroofd wordt heeft geen zin....dan moet je de kast echt verhuizen...of de kast die de rover is(als het er tenminste 1 is en niet meerdere)
De rovers komen steeds kijken of er weer wat te halen is en zo gauw ze wat vinden is het weer feest.
Bij het verhuizen van een geroofde kast wel ver weg brengen,zodat eventuele achter gebleven rovers ,de volgende morgen de nieuwe locatie niet kunnen doorgeven.
De laatste rovers overnachten soms in de kast van hun slachtoffer.

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: erg druk bij de kast

Bericht door beequeen » vr 19 sep 2014, 12:51

Ik heb een fout gemaakt, maar het is me nog niet duidelijk wat ik nu verkeerd heb gedaan. gistermiddag ging ik weer even kijken, het leek wel een slagveld, bijen rolden twee aan twee over de grond, en er lagen tientallen bijen dood op de grond. :( . Mijn bijenmentor verkleint nl. nooit het vlieggat wanneer hij voert, ik weet zeker dat ik geen druppel heb gemorst, ik weet wel dat ik niet midden op de dag had moeten voeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 148 gasten