heide honingpersen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39
Re: heide honingpersen

Bericht door hansjochem » vr 17 okt 2014, 08:33

Bee-Tree, wat een mooi en onderhoudend taalgebruik heb je toch. Niet alleen in dit draadje, maar de hele blog. Als ik je stukjes s ochtends lees ga ik goedgeluimd de dag in.
Wel eens over nagedacht een boek te schrijven? Of een blog bij te houden? Ik zal er van harte gebruik van maken.
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: heide honingpersen

Bericht door alfa vulgaris » vr 17 okt 2014, 11:19

RVS ontleend zijn corrosievaste eigenschap aan het vormen van een laagje dichroomtrioxide over het oppervlak van het object.

Dat lijkt mij in de categorie oxidehuid te vallen.
Daar doe ik m'n best dan weer voor. :D

Voor de bang poeperds...we hebben het dan over Chroom(III) en niet over de "kankerverwekkende" variant Chroom (VI)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door bee-tree » vr 17 okt 2014, 15:29

Hallo tesamen, wat een mooi groeizaam weertje vandaag. Ben net terug van een wandeling over de hei.
Die is nagenoeg uitgebloeid. Helaas moet ik de bijen de heidehoning laten houden. Geen tijd gehad voor
persen op de manier van opa. Nu zit er suiker van de wintervoeding doorheen ? Als de overwintering slecht
uitpakt, kan|moet ik het mede toeschrijven aan de heidehoning ?

Wat anders: Lykle, waarom bedank je Hans niet voor z'n leuke grap ? Begrijp je hem niet of ben je wat anders gewend ?

Terzake; je wekt de indruk dat het doodgaan van je bijen te maken had met het ijzer van de slingerwand.
De binnenkant van de oerdegelijke "Van Dam slingers" was in het begin niet gecoat of gelakt. In de winter oxydeerde hij 'n beetje.

Maar misschien bedoel je dat je de slinger niet hoefde te gebruiken omdat het jaar daarop de bijen dood waren; oorzaak onbekend ?

Afgelopen tijd is het me overkomen dat ik 'n antieke onverwoestbare ijzeren LEGERGIETER, in legergroen geverfd aan de buitenkant,
maar van binnen ongecoat,
een dag lang op de gaskachel had staan, gevuld met suikeroplossing om de bijen 's avonds warm te voeren.
Ik heb er van af moeten zien omdat de oplossing LICHTROESTBRUIN was geworden. Ik heb ze overgegoten in een
kunststofemmer. Die staat er nog met bruine inhoud. Mijn vraag is : Is ijzeroxyde ofwel FeO2 giftig voor mens en dier
en met name voor onze bijen ?
Van Alfa als chemicus verwacht ik in ieder geval 'n antwoord, en ook van Hans Jochem die ook van alle markten thuis is en
ons telkens weer uit de tent lokt. :b10: :b10: :b10:

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: heide honingpersen

Bericht door hansjochem » vr 17 okt 2014, 15:52

Bee-tree. Bedankt voor je compliment, zo vat ik dat maar op. Roest heeft de chemische formule Fe2O3. In de praktijk zit er dan ook nog water bij. Roest is niet giftig. Ik heb een tijdje in Afrika gewoond en liters bruin roestwater gedronken zonder dat ik daar merkbaar last van had. Ik zie geen reden waarom het voor bijen wel slecht zou zijn.
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: heide honingpersen

Bericht door alfa vulgaris » vr 17 okt 2014, 19:01

FeO2 bestaat niet B3 zo uit het blote hoofd.

IJzer heeft elektrovalentie 2+ of 3+ en dan wordt het dus FeO of Fe2O3 zo snel ff.
Dat is geen roest maar noemt men hamerslag en onstaat bij de verbranding van ijzer en is blauw van kleur.
Je ziet het ook op platen ijzer zijn als ze nieuw zijn en dan noemen ze het de walshuid omdat staal heet wordt gewalst om het sterker te maken.

Roest is een verbinding van IJzer,zuurstof,kooldioxide en water.
Weet de formule zo even niet meer op te dreunen.

Als jij je druk maakt om de mineralen in je heidehoning B3,waar de bijtjes op moeten overwinteren dan ga je dat roestsuikerwater toch zeker niet voeren? Of had je dat antwoord graag even bevestigd ;)

Bijtjes hebben vast minder ijzer nodig dan ons omdat hun zuurstofopname uit de atmosfeer heel anders werkt...geen idee van eigenlijk.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: heide honingpersen

Bericht door alfa vulgaris » vr 17 okt 2014, 19:03

Isookwat...lees ik volledig over hans z'n bericht heen.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: heide honingpersen

Bericht door hansjochem » vr 17 okt 2014, 19:26

Niet erg alfa. We zijn t eens geloof ik.
Using Tapatalk

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door ndj » vr 17 okt 2014, 21:55

Waarom zijn de aluminium pannen ook al weer uit de handel genomen?

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door buzzer » vr 17 okt 2014, 22:42

Vast niet vanwege het roesten...... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door ndj » vr 17 okt 2014, 23:44

buzzer schreef:Vast niet vanwege het roesten...... :whistle:
Vast omdat het roesten zo gezond was?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten