iemand een idee?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
harry
Berichten:45
Lid geworden op:zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:
iemand een idee?

Bericht door harry » za 18 okt 2014, 15:43

Vandaag bij goed weer ging een koningin uit vliegen.
Stille moerwissel?
of toch de heersende moer?
iemand al eens dit zo laat in het jaar gezien

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: iemand een idee?

Bericht door roelof1945 » za 18 okt 2014, 17:21

harry schreef:Vandaag bij goed weer ging een koningin uit vliegen
Een stille moerwisseling is mogelijk, als het meezit kan zij nog bevrucht worden.
Bij mij vlogen de darren van enkele buckfastvolken alsof het zomer was.

gr. Roel

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: iemand een idee?

Bericht door frank27 » za 18 okt 2014, 19:26

Ook in het Groene Hart nog darren zat.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: iemand een idee?

Bericht door Ruinerweg » za 18 okt 2014, 22:14

Frank,

heb je niet zelf in de bijen gewerkt begin September, en is hare majesteit toen misschien ter ziele gegaan en hebben ze nog een poging gedaan dit te herstellen?

Het is maar een Idee.

Groet,

roel

http://www.ruinerimkers.nl

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: iemand een idee?

Bericht door petro » za 18 okt 2014, 23:30

Ik heb jaren geleden dat voor het eerst gezien, daarna nog vaker als ik langer voor mijn kasten zat.En daarbij bedoel ik de oude moer!
Het komt dus echt wel vaker voor en hoeft niet te betekenen dat er iets aan de hand is.
Petro

Gebruikersavatar
harry
Berichten:45
Lid geworden op:zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: iemand een idee?

Bericht door harry » zo 19 okt 2014, 09:30

Situatieschets:
een volk in zesramer.Begin juli nog klein reservevolk op 3 raampjes.Toen goed behandeld tegen Varroa.
Vanaf juli , augustus september alleen gevoerd.Eerst kleine beetjes aan het eind 2e week september tot de opname stokte.
enige handeling :voerbak eraf ,heb geen ramen uitgehaald want er was op alle raten verzegeld voer te zien .
dek erop , deksel erop !
geen vreemd gedrag gezien, constant veel stuifmeel binnen gebracht.
je zou zeggen een leggende moer.Wel de 6 ramen gevuld tot de buitenste straten toe.
Aangezien ze goed in het voer zitten en er nog steeds veel binnenkomt vraag ik mij af:Zou de moer geen ruimte meer hebben of een zeer snel krimpend broednest dat ze nu een beetje werkeloos is?
kan nu wel de kast openen maar daar schiet ik niets mee op.
wachten tot het voorjaar.
indien bultbroed dan volk bij ander volk hangen, zonder de moer natuurlijk.
Groet

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: iemand een idee?

Bericht door Freek » zo 19 okt 2014, 13:48

Harry,

Ik denk dat dit van alles kan zijn, en wel omdat je denk ik de moer niet gemerkt hebt en dus niet weet of dit een jonge moer is of de oude moer.
Het kan denk ik zo zijn dat de oude moer gewoon een stukje is gaan vliegen, afgelopen zomer heb ik gelezen dat een moer wel eens een stukje wil gaan vliegen ook al is ze al bevrucht. Dit ging over moeren die bijvoorbeeld al aan de leg waren en al drie a vier weken in een bevruchtingskastje zaten.
Ik kan mij voorstellen dat die oude moer dus met het mooie weer een stukje is gaan vliegen.
Wat ook kan is dat je een stille moerwissel hebt gehad en dat de jonge moer op bruidsvlucht is gegaan.
Gezien het mooie weer en het feit dat ik in de kasten nog wel wat darren aantref denk ik dat dit ook nog wel goed kan gaan.
Dat het openen van de kast je niets kan leren is niet waar je kunt wanneer je de kast opent snel genoeg zien wat daar allemaal aanwezig is, mogelijk is er gewoon broed in alle stadia in de kast en tref je de oude moer er ook aan en geen doppen dan hoef je je geen zorgen te maken om dit volkje.
Tref je er geen broed meer aan maar wel restanten van doppen en de (jonge) moer dan heb je dik kans dat je een stille moerwissel hebt gehad.
Ook in dat geval zou ik mooi afwachten wat er gebeurt en 'm na de inspectie tot bijv. maart dicht laten. Dik kans dat die jonge moer dan aan de leg is.
Aan de andere kant is het openen van een kast wel altijd een verstoring, aan jou de keuze of je dat wilt. Het is zaak heel rustig te werken en een raam uit te nemen, en weg te zetten in een ander kastje (3 ramer bijv) zodat je makkelijk de volgende ramen kunt uitnemen, omdat alles vol voer zit. Ben je klaar zet je dat uitgenomen raam ook weer op de oorspronkelijke plek terug (na afloop moeten alle ramen weer op de oorspronkelijke plek zitten i.v.m. de voerkrans!). Dat rustig werken is echter niet onmogelijk want de bijen zijn ook heel rustig rond deze tijd van het jaar.

Freek

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 153 gasten