heide honingpersen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door maartenkleijne »

De aluminium pannen zijn veilig door een laagje aluminium oxide. Maar als er een kras in komt of een pannensponsje komt er aluminium vrij en dat is giftig. Leidt onder meer tot vijf jaar eerder dan gepland seniel worden.
gr,
m
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door bee-tree »

alfa vulgaris schreef:FeO2 bestaat niet B3 zo uit het blote hoofd.

IJzer heeft elektrovalentie 2+ of 3+ en dan wordt het dus FeO of Fe2O3 zo snel ff.
Dat is geen roest maar noemt men hamerslag en onstaat bij de verbranding van ijzer en is blauw van kleur.
Je ziet het ook op platen ijzer zijn als ze nieuw zijn en dan noemen ze het de walshuid omdat staal heet wordt gewalst om het sterker te maken.

Roest is een verbinding van IJzer,zuurstof,kooldioxide en water.
Weet de formule zo even niet meer op te dreunen.

Als jij je druk maakt om de mineralen in je heidehoning B3,waar de bijtjes op moeten overwinteren dan ga je dat roestsuikerwater toch zeker niet voeren? Of had je dat antwoord graag even bevestigd ;)

Bijtjes hebben vast minder ijzer nodig dan ons omdat hun zuurstofopname uit de atmosfeer heel anders werkt...geen idee van eigenlijk.
Goede morgen samen, wat is het leven, sorry, het lezen en moeten selecteren en citeren, toch moeilijk !
Geeft Hansjochem me vertrouwen in "roestwater", zwakt Alfa dat weer af, tenzij ik hem verkeerd begrijp.
Alfa, ik maak me niet zo druk om de radioactieve mineralen, waar jij mss op doelt, maar op de ONVERTEERBARE stoffen
van de honing, waardoor overbelasting van de darm zou kunnen ontstaan tijdens een lange winterzit,
waardoor bij verstoring van de volken door mensen en ongewenste dieren of een afbrekende tak of een dikke hagelbui,
'n volk zó erg kan schrikken, dat 't in de broek, sorry, in de kast doet, althans volgens de boeken. Gevolg: besmetting met
ingewandsbacteriën en wat al niet meer.
Alfa je hebt gelijk dat bijen minder ijzer nodig hebben dan de mens. Bijen vervoeren zuurstof in opgeloste vorm in hun lichaamsvloeistof . De mens bindt zuurstof aan 't hemoglobine in de rode bloedlichaampjes; hemoglobine-eiwit bevat
daarvoor veel ijzer. Denk aan bloedarmoede door ijzergebrek.
Wel vraag ik me nu af, of voor het maken van het chitinepantser van de bij ...ijzer als grondstof nodig is.
Grapje: Hoe komen ze anders aan de naam "pantser"? Ik moet nu naar buiten; de uitleg over FeO en F2O3 enz. is me nog niet :idea: B3O3 P,S, Waar de vraag "Welke stoffen van een houten heidehoningpers kunnen in de honing terechtkomen ?" al niet toe leidt !
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door buzzer »

Jaaaaaren geleden hadden we bij de hondenafrichtclub een donkere hut in het bos met een pomp om grondwater op te pompen voor de koffie....Na of tijdens zo'n middag/avond oefenen bleek dat een ieder nogal aan de race was..... Water bleek enorm veel ijzer te bevatten hetgeen bleek uit het feit dat als je het water een paar dagen liet staan, er een lichtbruine smurrie ontstond. De moraal van dit verhaal: roest=broekhoest! :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door bee-tree »

Minstens 20 jaar geleden zijn mijn vissen in de natuurvijver bij huis dood gegaan in ijzerhoudend grondwater
dat ik met 'n electrische pomp uit een diepte van 6 meter oppompte als de vijver dreigde droog te vallen.
Behalve dat het zuurstofarm is, ontstaan binnen een week ijzeroxide-verbindingen. Bovendien kwam er een vlies op;
waarschijnlijk een mengsel van bacteriën. Het deed niet aan algen denken. Je ziet dat óók op plekken
in sloten waar kwelwater boven komt. Daar zie je bovendien ook de kleuren van olie als die op water komt te drijven.
Die olie bij kwelwater komt uit olie-houdende plantenresten. Je kunt hem vergelijken met aardolie.
Olie op water sluit de toevoer van lucht af.
Waar de vissen precies aan dood gingen, is moeilijk te zeggen. Ik heb de pomp niet meer in gebruik voor de vijver.
Ik gebruikte het diepe gondwater ook voor fruitbomen in de paar zeer droge zomers in de tachtiger jaren .
Die zijn niet binnen korte tijd dood gegaan: ook niet de brandnetels enz.; die zijn het zelfs beter gaan doen. :b10: :b10: :b10:

P.S. Waren er ook 'windhonden' bij je hondentrainingsclub, Henk ? :animals-dogrun:
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door buzzer »

Nee bijenboom, we trainden toen nog met bou4 :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door bee-tree »

Moet ik concluderen dat bouviers niet winderig worden van het drinken van ijzerhoudend grondwater ?
Jullie hebben de honden toch ook hetzelfde water laten drinken toen jullie koffie zaten te drinken ?
Nog wat: waren jullie nog 'jonge honden' toen je op bou4s viel ? Snap je dat van die 'windhonden' ?

P.S. Dit krijg je van het 'knudde' weer van vandaag waardoor we de beroemde eeuwenoude paardenmarkt in
Zuid-Laren maar eens overslaan. Dus niet vanwege AVB , want het vervoersverbod is opgeheven. Bovendien ga ik
er van uit dat de kans op 'n ontmoeting met 'n imker in ongewassen imkersoutfit minimaal is. Bijenboom :mrgreen:

De kans op verspreiding van de sporenvormende bacterie Clostridium botulinum is vele malen groter,
omdat de paardenmoppen van de 2000 aangevoerde paarden en ponys door de regen in blubber veranderen op de straten.

Om 'n directe link te leggen met het onderhavige topic "Heidehoning persen" nog even het volgende: M'n opa had als
trekpaard het beroemde Belgische Koudbloed. Die zie je nog op de ruim 800 jarige Zuid-Laarder Paardenmarkt.
Opa kwam dus geregeld in aanraking met paardenmest. Daarom verschoonde hij zich van top tot teen als hij ging
honingpersen. Hij wist uiteraard nog niet dat er sporen van botulisme- en tetanusveroorzakende bacteriën via paardenmest en
besmette grond en kleding en werkhanden in honing terecht kunnen komen. Hij wist wel dat de geur van paarden en
varkens, en van kuilvoer, enz. aan melk kan gaan zitten en ook aan honing.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: heide honingpersen

Bericht door alfa vulgaris »

Zover ik weet zijn de mineralen voornamlijk de onverteerbare stoffe b3 en roest zou je daar ook onder kunnen rekenen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: heide honingpersen

Bericht door bee-tree »

alfa vulgaris schreef:Zover ik weet zijn de mineralen voornamlijk de onverteerbare stoffe b3 en roest zou je daar ook onder kunnen rekenen.
Alfa kun je me even helpen ? Op welk onderdeel van m'n bijdrage slaat jouw opmerking ?

Ik zeg: Mineralen worden niet verteerd, hoeven niet verteerd te worden. Ze kunnen de darmwanden onveranderd passeren.
Dus komen onveranderd in de hemolymfe terecht, worden geselecteerd door de cellen, en vervolgens benut of verwijderd
uit het lichaam met behulp van de buisjes van Malpighi als ze overbodig of schadelijk zijn,. kortgezegd. Dus bij insecten. B3

P.S.Ontopic : Kun zelfs jij niet bedenken hoe het HEIDEHONINGPERSEN plaatsvond door m'n opa van vaderskant ten tijde van de 2de w.o. ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten