Ventilatie in dak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:
Ventilatie in dak

Bericht door aukesch » za 13 dec 2014, 17:53

Hallo allemaal,

Vandaag tijdens de oxaalzuurbehandeling kwam ik tot de ontdekking dat de multiplex dekplanken van 2 kasten zeiknat waren. Er is duidelijk te weinig ventilatie. Mijn dak is van betonmultiplex (en laat dus geen water door).

Heeft iemand tips voor me om dit op te lossen zonder te veel afbreuk te doen aan isolatie?
Van boven naar onder ziet het er nu zo uit:
- Dak (van betonmultiplex dat geen water door laat)
- piepschuim plaat
- dekplank van multiplex (die dus nat is)
- broedkamer
er zit geen open ruimte binnenin het dak.

Mijn idee is om er het volgende te maken:
- Dak (van betonmultiplex dat geen water door laat)
- open ruimte met 3 kleine gaatjes naar buiten voor de ventilatie
- isolatiemateriaal dat water doorlaat (en dus geen piepschuim)
- dekplank van multiplex (die dus nat is)
- broedkamer

Hoor graag of iemand ideeen heeft!
bvd!

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door Eddy Geurtsen » za 13 dec 2014, 18:07

Zijn de dekplanken aan de buitenkant nat, of aan de binnenkant van de kast?

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door aukesch » za 13 dec 2014, 18:10

Aan de buiten)kant (boven) voornamelijk, maar ook in mindere mate aan de binnenkant (onder).
Het vocht trekt dus naar boven.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door Eddy Geurtsen » za 13 dec 2014, 18:11

Hoe dan ook; condensatie ontstaat als warme (vochtige) lucht tegen een koud oppervlak slaat. Er zijn dan twee mogelijkheden: of je zorgt dat het koude oppervlak warmer wordt (dus beter isoleren, zodat de binnenwarmte ook het koude oppervlak opwarmt), of je zorgt dat de warme lucht minder warm wordt (binnenklimaat ventileren met koudere buitenlucht) zodat het temperatuurverschil tegen het koude oppervlak minder groot wordt.

Het mag duidelijk zijn dat voor het bijenvolk de eerste oplossing het meest aantrekkelijke is.

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door aukesch » za 13 dec 2014, 19:57

Ja dat begrijp ik, maar ik denk dat condens met de koude periode die eraan komt onvermijdelijk is (met een spaarkast). Daarom zoek ik dus naar de beste methode om condens " af te voeren".

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door Biodlarn » za 13 dec 2014, 20:25

Meer ventilatie door een open bodem zal condensatie verminderen. Maakt de bijen niet veel uit of ze meer ventilatie (en kou) krijgen, die houden zich wel warm.
Als je dat niet wilt kun je zorgen voor een betere isolatie van het dak. Als het dak beter geisoleerd is als de zijwanden zal de vochtige lucht aan de zijkanten van de kast condenseren en naar beneden lopen. Maar dan heb je het vocht op je bodem liggen en zal het daar afgevoerd moeten worden.

De meeste van mijn kasten zijn van EPS en hebben een open bodem. Geen probleem met temperaturen tot -40 gr.C. Kouder heb ik hier nog niet meegemaakt. Het grootste probleem voor ons is het voorjaar als er 25 graden verschil tussen dag en nacht kan zitten. Dan krijg je veel condensvorming als het overdag gaat dooien en de lucht vochtig wordt.

Ik heb echter een paar houten kasten die ik extra isoleer met jutezakken gevult met schapenwol. Direct op de dekplanken. Deze kasten staan dan weer in een hokje.
Ik denk het zowiezo wel beter wordt met jouw idee van een geventileerde ruimte boven de isolatie.

Groet, Han

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door ndj » za 13 dec 2014, 23:07

Biodlarn schreef:Meer ventilatie door een open bodem zal condensatie verminderen. Maakt de bijen niet veel uit of ze meer ventilatie (en kou) krijgen, die houden zich wel warm.
Als je dat niet wilt kun je zorgen voor een betere isolatie van het dak. Als het dak beter geisoleerd is als de zijwanden zal de vochtige lucht aan de zijkanten van de kast condenseren en naar beneden lopen. Maar dan heb je het vocht op je bodem liggen en zal het daar afgevoerd moeten worden.

De meeste van mijn kasten zijn van EPS en hebben een open bodem. Geen probleem met temperaturen tot -40 gr.C. Kouder heb ik hier nog niet meegemaakt. Het grootste probleem voor ons is het voorjaar als er 25 graden verschil tussen dag en nacht kan zitten. Dan krijg je veel condensvorming als het overdag gaat dooien en de lucht vochtig wordt.

Ik heb echter een paar houten kasten die ik extra isoleer met jutezakken gevult met schapenwol. Direct op de dekplanken. Deze kasten staan dan weer in een hokje.
Ik denk het zowiezo wel beter wordt met jouw idee van een geventileerde ruimte boven de isolatie.

Groet, Han
Ik denk, dat vocht al een heel oud probleem is. Han, ik denk dat bijen inderdaad niet veel om koude geven. Ventilatie is belangrijk.
Boven in de kast, zal het warmer zijn dan onder in de kast.
Gaas boven in de kast, of gaten in de dekplaat aanbrengen, is denk ik geen optie. Bijen zijn heel goed in "warmtehuishouding" Ze zullen denk ik in de herfst alle boven ventilatie vakkundig dicht kitten.

De enige hulp, die we de bijen kunnen bieden, is materiaal, hout, wat vocht opneemt. Ik denk, dat als er druppels vocht op de bijentros vallen, dit niet bevorderlijk is voor de winterzit. (Als ik ooit veel volken heb, zou ik wel eens een volledig gaar dekplaat willen opleggen, om te zien wat de bijen daar mee doen. Waarschijnlijk gedeeltelijk dichtkitten bij koude. Weg knagen bij warmte. Dit zal ongetwijfeld wel onderzocht zijn).

Ik denk, dat ik er voor kies, om een dun vocht opnemend materiaal de voorkeur geef. (Hout).
In het voorjaar, wanneer de temperstuur stijgt, Deze dekplank afdekken met een isolerende laag, die vocht wat in het hout zit doorlaat.

Kom op. Op naar de perfecte dekplank.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door marc » zo 14 dec 2014, 00:27

ndj schreef: Bijen zijn heel goed in "warmtehuishouding"
Ja een radiator ook zolang er niets mis mee is of er maar genoeg stookolie of gas is.

Een tussenruimte voorzien met ademende isolatie haalt niets uit als het dak een multiplex plaat blijft.
Als het mogelijk is, neem je best een dikkere EPS plaat (piepschuim) (+/- 5 cm).
De rand van de dekplaat gaat wel blijven condenseren en er gaat nu meer water langs de wanden lopen, maar je hebt wel een oplossing voor een groot middendeel van de dekplaat (boven de tros).

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door ndj » zo 14 dec 2014, 01:09

Piepschuim neemt geen vocht op.

En ja. je kan op een kast gaan zitten de hele winter. Dat kost dan wel geen gas en elektra maar wel uw gezondheid. :o

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door bee-tree » zo 14 dec 2014, 07:06

Goede morgen Aukesch, het is een veelbesproken probleem in het forum.
Tik maar even in het zoekvenstertje rechtsboven het trefwoord "dekplank" in.
Je vindt - schrik niet- negenhonderd drie en zeventig (973) besprekingen.

Tik je "Kleedje" in dan vind je 84 besprekingen. Misschien kun jij nog andere trefwoorden
bedenken, De komende Kerstdagen hoef jij je dus niet te vervelen als je niet van
alle gedoe en verplichtingen houdt en je er aan kunt onttrekken. :b10: :b10: :b10:

P,S. Ik ben aanhanger van de "Methoden Popering en Semar".

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 gasten