Ventilatie in dak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:
Re: Ventilatie in dak

Bericht door aukesch » zo 14 dec 2014, 09:37

Allen dank voor jullie reacties!
Ik ga toch maar een geventileerde ruimte maken boven de isolatie. Dank Han.

gr Auke

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door marc » zo 14 dec 2014, 09:43

ndj schreef:Piepschuim neemt geen vocht op.

En ja. je kan op een kast gaan zitten de hele winter. Dat kost dan wel geen gas en elektra maar wel uw gezondheid. :o
Lijkt me een mooi idee voor een aquarel (Bertus?)
Maar het verband ontgaat me volledig.
Dat gebeurt me regelmatig, misschien had Aukesch zijn vraag grappig bedoeld. Dan zat ik verkeerd en mag je mijn vorig antwoord gerust over het hoofd zien.
Ik laat het toch maar staan voor diegenen die er wel iets aan hebben.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door marc » zo 14 dec 2014, 12:20

aukesch schreef:Ik ga toch maar een geventileerde ruimte maken boven de isolatie.
Auke, je kan voor 2 opties gaan.
Hetgeen ik eerder vertelde : je houdt het vocht onder de dekplank door erboven voldoende dampdicht te isoleren (piepschuim). Je gaat dan beneden meer vocht in de kast hebben en moet daar dan zeker werken met een open bodem, randramen enz. Lijkt me het eenvoudigste in jouw geval.
Of je kiest voor optie 2 en laat het vocht via doorlatende isolatie en liefst zonder tocht te maken, door naar de bovenruimte.
Dit zorgt voor een beter kastklimaat beneden , ZOLANG HET WERKT. Met niet isolerende daken lukt dat niet zo goed.
Waarom?
Je krijgt nu alle vocht in de bovenruimte. Dat vocht gaat condenseren tegen o.a. je betonplex dak. Die druppels vallen op je isolatie, waardoor die niet meer isoleert en je vocht terug op/onder je dekplaat verschijnt. Je kan uiteraard om de paar dagen een nieuwe droge isolatiemat leggen, de winter lang. De betere imkers vervingen vroeger ook regelmatig de kranten, die toen op de afdekplank gelegd werden. Een trucje die slimmere kastbouwers toepasten was het schuine dak op de kasten. Voor velen een mooi chaletje maar het nuttige eraan was dat de condens druppels naar de randen afvloeiden en niet op de kranten/kleedje... terecht kwamen, zodat die droog bleven. Dat zou dus een handige optie kunnen zijn.
'We voorzien toch een goede ventilatie om die vochtige lucht weg te blazen...'
Een goed werkende ventilatie die alle vocht wegneemt, brengt kou mee naar binnen zodat je bovenruimte de temp. van de buitenlucht krijgt.
Hierdoor verlaag je het condensvlak tot in je isolatie of je multiplex afdekplaat, waardoor het weer hetzelfde wordt.

Het is goed dat je het probleem ziet en er wat wil aan doen. Sommigen vinden nog steeds dat de bijen het wel kunnen oplossen.
En dikwijls lukt het ze en halen ze het, en soms ook niet...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door Hans van der Post. » zo 14 dec 2014, 13:02

marc schreef: [.................] Sommigen vinden nog steeds dat de bijen het wel kunnen oplossen.
En dikwijls lukt het ze en halen ze het, en soms ook niet...
Het toch merkwaardig, mijn volken hebben een gesloten bodem(schuiflade) zitten op tien hoge ramen (29 cm) de hele breedte van de kast is het vlieggat open hoogte van de vliegspleet in de winter is 6 mm. Een watervast mutiplex 8 mm dekplank een houten dak met een aluminium bekleding. Onder het dak 6 cm roofmate isolatie - kunsttof - en de volken zijn in het voorjaar droog.
De kasten staan buiten.
WAAROM de een natte kast en de ander met de zelfde omstandigheden een droge kast?
!Hans.

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door Biodlarn » zo 14 dec 2014, 13:28

Hans van der Post. schreef:
WAAROM de een natte kast en de ander met de zelfde omstandigheden een droge kast?
Tijstip van inwinteren? Misschien voert de een met een andere suikeroplossing als de ander? Standplaats van de volken? Totaal in de luwte of is er trek? Zo zijn er wel meer verschillen te bedenken neem ik aan.

//Han

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ventilatie in dak

Bericht door marc » zo 14 dec 2014, 14:12

Hans van der Post. schreef:Het toch merkwaardig, mijn volken hebben een gesloten bodem(schuiflade) zitten op tien hoge ramen (29 cm) de hele breedte van de kast is het vlieggat open hoogte van de vliegspleet in de winter is 6 mm. Een watervast mutiplex 8 mm dekplank een houten dak met een aluminium bekleding. Onder het dak 6 cm roofmate isolatie - kunsttof - en de volken zijn in het voorjaar droog.
De kasten staan buiten.
WAAROM de een natte kast en de ander met de zelfde omstandigheden een droge kast?
Jij koos dus voor optie 1, Hans.
Een voordeel van enkelwandig houten kasten is dat de bezonning van de kast ook een rol speelt. Het opdroogproces is groter.
Hierbij is de oriëntatie van de kasten zeer belangrijk. Kasten in de zon zijn altijd bevoordeeld. Zo kan een kast die aan de buitenkant van een rij staat dikwijls van meer uren zon genieten. In de winter kan dat betekenen dat ze op een zonnige dag meer opdroogt (overdag) dan ze condens produceerde ('s nachts), zodat je in de namiddag (netto) een droog lijkende kast hebt.
De kleur van je kasten (warmteabsorbtie) speelt hierbij ook een belangrijke rol. Belangrijk ook : de grootte van je volk (meer warmte en vochtproductie), het ene volk dat wat broed aanhoudt in de winter of er vroeger of later terug mee begint... Bij 2 kasten onder gelijke omstandigheden (kast, volk) zal je altijd hetzelfde vochtbeeld zien. Is dat niet het geval dan zal er wel ergens een verschil te vinden zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 164 gasten