Temperatuur in de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Metsemakers
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 10:20
Contacteer:

Temperatuur in de winter

Bericht door Metsemakers »

Hallo,
Kan iemand mij vertellen of je de omstandigheden in de kast kunt meten aan de temperatuur?
En moet je dan de temperatuur midden in het volk meten, want dan zou je alsnog de kast moeten openen en dat wil ik in de winter liever niet doen. Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Temperatuur in de winter

Bericht door Hans van der Post. »

Er is in een bijenvolk veel gemeten.
De rand van de "bijenbol" meet in de winter rond de +13 C. meer naar het midden waar de moer zit is het rond de +24 C.

Waar de bijen in een kast (van hout) niet zitten heerst er een temperatuur die gelijk is aan de buitentemperatuur.
Zelf heb ik dit nooit gemeten omdat ik geen apparatuur daarvoor had.
Hans van de Wateren heeft dit wel gedaan omdat hij - dicht bij het vuur zat - apparatuur van zijn baas(philips) in bruikleen heeft gekregen toen hij "afzwaaide".
Twee herfst, winter en voorjaar heeft hij gemeten. In mijn bezit de rollen papier - spreek van 1978 - waar 4 inkt kleuren verraden hoe het er aan toegaat
in een bijenkast in die periodes. Hans van de Wateren woonde in Haarlem.

Hans had in een raam drie meetpunten een laag voor in het raam in het midden en een punt hoog achter.
Hij gebruikte weerstanden die bij een temperatuur meer of minder stroom konden doorgeven, dat werd versterkt.
Het vierde punt was aan de buiten achterkant van de kast. Het is een mooi geheel en is zo'n zes meter lang.
!Hans.
Metsemakers
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 10:20
Contacteer:

Re: Temperatuur in de winter

Bericht door Metsemakers »

Dank je wel Hans, hier ben ik mee geholpen!
Monique
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Temperatuur in de winter

Bericht door marc »

De waarden gevonden door Hans van der Wateren zijn wellicht gebaseerd op een vlakke meting (in 1 raam) en geen ruimtelijke meting. Ofwel scheelde er wat met de opstelling of de nauwkeurigheid van de meetpunten. Ze geven geen juist beeld van de ruimtetemperatuur in de winter. Ook de temperatuur buiten de tros (in de kast) is niet gelijk aan de buitentemperatuur (buiten) maar zakt geleidelijk van de trosrand naar de kastrand, al naargelang het isolatievermogen van de kast, maar bereikt nooit de buitentemperatuur! Enkel bij kasttypes waar open bodems verplicht zijn (bv. segeberger, enkelwandig hout) omdat ze anders te veel vocht produceren, bereik je ONDER de tros snel die buitentemperatuur.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Temperatuur in de winter

Bericht door Hans van der Post. »

Ja Marc dat klopt: een vlakke meting zoals ik schreef hij had de meetelementen in de raat die midden in het volk hing.
Verder is het 36 jaar geleden en het ditale tijdperk moest nog komen. Nu is er veel meer meten en "optekenen".
!Hans.
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Temperatuur in de winter

Bericht door Teake de Jong »

Als beginnende Imker ga ik met twee volken mijn eerste winter in en ik ben ook heel benieuwd hoe de temperatuur door de winter heen zal zijn.
Daar ik nog een thermometer met een mooie lange voeler heb uit mijn voedingsverleden, heb ik aan de voorzijde van een van mijn kasten enkele 3 mm gaatjes geboord op verschillende hoogtes.
Het zijn Western Red Cedar spaarkasten zelf gebouwd, ze zijn geheel dubbelwandig en ik heb ze voorzien van een bodem met Varoa rooster en een geïsoleerde deksel.
Om de volken niet te veel te hoeven storen heb ik beide kasten voorzien van een plexiglas dekplaat, zodat ik goed zicht heb in de kast.

Ik heb al enkele weken een voedingsthermometer met zo'n mooie lange voeler in mijn houten kast zitten, de eerste weken net onder de tros en toen stond de thermometer continu rond de 9 graden Celsius, inderdaad een paar graden hoger dan de temperatuur buiten de kast.
Bij het verstoren van de rust door gerommel rondom de kasten ging de temperatuur enkele graden omhoog.
Nu zit de voeler midden in de tros ( kan ik mooi zien door de plexiglas plaat).
Direct na het naar binnen schuiven van de voeler ging de temperatuur, ondanks dat ik het héél voorzichtig deed, van 21 graden naar 34 graden en na enkele dagen zakte deze weer naar 21 graden, mooi om te zien dat het kleine gaatje van de thermometer rondom de naald gelijk weer met propolis wordt afgedicht.
De enkele dag in december dat het zonnetje even scheen en de temperatuur omhoog ging, zag ik ook de temperatuur in de tros weer stijgen tot wel 27 graden, dan komt de tros toch weer meer in beweging.
En gelijk zie je dat ze weer flink aan het opruimen gaan, de vliegplank lag die dagen vol met afgevoerde dode bijen, ik heb ze die dagen niet zien vliegen.
Ben benieuwd wat de temperatuur gaat doen met al het vuurwerk van Oudjaar.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Temperatuur in de winter

Bericht door A.A. Staals »

Vandaag ben ik gebeld door iemand die met temperatuur metingen in een aantal volken bezig is. Hij had op het forum de eerdere discussie gevonden. Ik wist zelf niet meer dat ik daarover hier geschreven had, wel dat ik ooit wat gemeten had.
Hij vond ook hoge temperaturen met geijkt materiaal. Ik hoop dat hij t.z.t. hij zijn bevindingen met ons wil delen.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... olk#p65758

ad staals
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Temperatuur in de winter

Bericht door FerryB »

marc schreef:De waarden gevonden door Hans van der Wateren zijn wellicht gebaseerd op een vlakke meting (in 1 raam) en geen ruimtelijke meting. Ofwel scheelde er wat met de opstelling of de nauwkeurigheid van de meetpunten. Ze geven geen juist beeld van de ruimtetemperatuur in de winter. Ook de temperatuur buiten de tros (in de kast) is niet gelijk aan de buitentemperatuur (buiten) maar zakt geleidelijk van de trosrand naar de kastrand, al naargelang het isolatievermogen van de kast, maar bereikt nooit de buitentemperatuur! Enkel bij kasttypes waar open bodems verplicht zijn (bv. segeberger, enkelwandig hout) omdat ze anders te veel vocht produceren, bereik je ONDER de tros snel die buitentemperatuur.
Marc al mijn Segebergers zitten gewoon dicht aan de onderkant dus de varroa lade erin zeker in de winter en ik heb geen last van vocht moet ik wel zeggen dat ik de speciale tussenbodems heb gekocht met winterbeluchting. Vanmiddag nog gekeken alles was helemaal droog en de Segebergers van mijn zoon met plastic erop hadden dus wel vrij vochtige lades. Ik heb alleen hoogzomer als de temperaturen boven de 30 C komen de lades er onder uit. Vorige week nog 1 tussenbodem met winterbeluchting geplaatst en die kast was dus wel nat op de lade. Vandaag weer geken en net als al mijn andere Segebergers helemaal droog. Vind het nog steeds heel raar dat de Segebergers niet standaard met winterbeluchting worden verkocht. Sterker nog ik heb ze in Duitsland moeten bestellen €49 maar dan wel met alle opties dus ook moerrooster en bijenuitlaat en de complete winterbeluchting dus met luchtdoorlatende plaat 2 strips voor onder de deksel en een roosterplaat.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Temperatuur in de winter

Bericht door HeHo »

Sterker nog ik heb ze in Duitsland moeten bestellen €49 maar dan wel met alle opties dus ook moerrooster en bijenuitlaat en de complete winterbeluchting dus met luchtdoorlatende plaat 2 strips voor onder de deksel en een roosterplaat.

Ferry heb je ook een link naar deze artikelen.

groetjes Henk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten