2 straten maar bezet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

peter34
Berichten:70
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds:1999
Aantal volken:6
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:
Re: 2 straten maar bezet

Bericht door peter34 » zo 08 feb 2015, 20:06

ik hoor nog steeds rustig gezoem in de kasten , en er vlogen er een paar uit vandaag dus ze leven nog

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door Dylan Elen » zo 08 feb 2015, 20:43

Dag Peter

2 straten vind ik wel heel weinig, zeker voor goed ingewinterde carnica's. Maar zoals reeds aangegeven werd krijg je bij het bedruppelen niet altijd een perfect beeld van de ware staat van het volk. Afwachten tot de voorjaarscontrole dus; al heb ik op de nieuwjaarsreceptie nog imkers horen zeggen dat hun volken er maar klein bij zaten, dus je bent zeker niet de enige. Als in maart de volkjes nog steeds klein zouden zijn en je niet wil verenigen, raad ook ik de methode van Liebig aan (dus met moerrooster en zeker geen separator of fijne gaas, enkel warmte gaat dat zwakke volk immers niet helpen). Moest je niet voldoende sterke volken hebben om de kleintjes in maart bovenop te plaatsen, dan raad ik aan de overige kleintjes klein te plaatsen hetzij door over te hangen in een zesramer, hetzij door de grote broedbak te verkleinen met een stuk versneden isomoplaat.

Bij toepassing van de methode Liebig wel na 4 à 5 weken de volken terug uit mekaar halen teneinde zwermdrift te tomen ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door nick » zo 08 feb 2015, 23:12

Zou ook gewoon afwachten .Soms zijn het kleine volkjes die nog een grote start maken .Nu kun je toch niets doen eigenlijk .Bij mij op de stand van de 8 kasten als ik zo eens het dek even ophef van de kast .allemaal een 6 tal ramen bezet . zelfs de 2 reserve kastjes die ik heb op 6 ramers . 2 rompjes op elkaar .zijn er 5 ramen van bezet .Kijk er zelf van op dat ik nog zo een grote volkeren heb voor deze tijd .Echte dikke trossen .En behandel mijn volken totaal niet in de winter .Ook de mijtenval is zeer zeer gering .Maar heb vorig jaar eens iets nieuws toegepast en uitgewerkt met de varoa behandeling .En blijkt enorm effectief te zijn .Had speciaal 1 kast met carnica's .Op mijn reserve stand gezet .En deze methode niet toegepast maar wel behandelt zoals het doorsnee gedaan word .Waren ook maar 2 straatjes van bezet vorige week en die hebben ondertussen al de geest gegeven . Maar geen zorgen maken . Als ze het niet redden ..... je kunt er nu toch niets aan doen .Dit is natuurlijke selectie .Mvg

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door nick » zo 08 feb 2015, 23:57

hallow . Over de behandeling zelf wil ik nog niets te veel van kwijt . Omdat ik zelf nog volop aan het testen ben . maar eens dit op punt staat . wil ik dat met hand en tand uitleggen .
mvg

peter34
Berichten:70
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds:1999
Aantal volken:6
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door peter34 » ma 09 feb 2015, 10:34

daar ben ik dan toch ook benieuwd naar die methode

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door nick » ma 09 feb 2015, 20:45

De uitleg is verplaatst . naar ziekten en parasieten .
Mvg
Laatst gewijzigd door nick op ma 09 feb 2015, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

peter34
Berichten:70
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds:1999
Aantal volken:6
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door peter34 » wo 18 feb 2015, 19:21

ze vlogen goed de zondag, kwamen goed met stuifmeel binnen en, ze verwijderen de dode bijen goed, het is dus in orde :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten