klein volk bovenop groot volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 mar 2015, 11:03

Peter_ schreef:Goedemorgen, Laten de volken elkaars moer op deze manier dan gewoon met rust? Of loop je toch risico dat er een moer sneuvelt? Zou je op deze manier ook 2 volken kunnen verenigen? 2 volken op elkaar met rooster en dan na enige tijd een moer verwijderen?
Mvg Peter
Je moet wel de moeren scheiden door een rooster te leggen.

Zelf heb ik een aantal jaren lang twee volken( twee moeren) tegen elkaar gezet vervolgens een moerrooster daarop de honingkamer.
Dan groeien de volken gelijk op het is dan net als bij communicerende vaten. Het klein volk groeit harder dan het grote volk.
Wel was het zo dat de volken is sommige jaren bv de een vier de ander zes ramen broed hadden - begin april -
!Hans.

Peter_
Berichten:52
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Peter_ » wo 18 mar 2015, 11:18

En leggen de beide volken dan een gezamenlijke voedselvoorraad aan in de honingkamer? Op die manier zou je dus zelfs 2 zwakke volken naar een dracht kunnen brengen? Zelf zou ik verwachten dat wanneer er 2 moeren in een kast zitten (weliswaar gescheiden door een rooster maar dat weten ze zelf niet) er 1 vandoor gaat als zwerm (zoals in een normale situatie wanneer er een jonge moer geboren wordt).

Gr

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 mar 2015, 12:09

Inderdaad beiden volken - gescheiden door een moerrooster - slaan voedsel in de gezamenlijke honingkamer(s) op.
Mar let wel je moet de halve broedbakken ook afsluiten met een dak dus het is nogal ingewikkeld als je met deze opstelling wilt reizen.
Dit had ik als experiment op mijn schuurdak staan.
In jou geval gewoon de volken verenigen zorgen dat ze half april op 14 simplex ramen broed hebben dan weet je zeker dat je honing kunt slingeren, als het weer mee werkt!!
Bij het experiment kregen de volken pas zwerm neiging bij einde van de dracht.
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Samuel Murray » wo 18 mar 2015, 12:31

Hans van der Post. schreef:Zelf heb ik een aantal jaren lang twee volken( twee moeren) tegen elkaar gezet vervolgens een moerrooster daarop de honingkamer. Dan groeien de volken gelijk op het is dan net als bij communicerende vaten.
Gebruik de bovenste volk dan hetzelfde vlieggat als de onderste volk, of moet er dan ook twee vlieggaten zijn?

Peter_
Berichten:52
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Peter_ » wo 18 mar 2015, 12:31

Dag Hans,

Sorry dat ik er maar over door blijf gaan maar ik vind het een fascinerend idee. Zou je 2 kleinere volken ook zodanig in kunnen winteren omwille van de warmtehuishouding? Gaan ze dan 2 wintertrossen maken of gaat die vlieger niet op?

Vwb het reizen, zou je ze voor de reis niet gewoon kunnen splitsen en daarna weer kunnen stapelen?

Mvg Peter

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Samuel Murray » wo 18 mar 2015, 12:35

johan schreef:In het maandblad van de koninklijke vlaamse imkersbond, editie januari-februari stond een artikel over een methode om kleine volken na de winter , gescheiden door een koninginnerooster, bovenop een sterk volk te zetten.
Heb je mischien een foto?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 mar 2015, 12:44

Peter_ schreef:Dag Hans,
Sorry dat ik er maar over door blijf gaan maar ik vind het een fascinerend idee. Zou je 2 kleinere volken ook zodanig in kunnen winteren omwille van de warmtehuishouding? Gaan ze dan 2 wintertrossen maken of gaat die vlieger niet op?
Vwb het reizen, zou je ze voor de reis niet gewoon kunnen splitsen en daarna weer kunnen stapelen?
Mvg Peter
Ik heb geen ervaring met twee opgestapelde wintervolken denk dat dit niet werkt.
Citaat: Vwb het reizen, zou je ze voor de reis niet gewoon kunnen splitsen en daarna weer kunnen stapelen?
Ja je kunt van alles verzinnen uiteindelijk werkt gewoon een groot volk het beste.
!Hans.

Peter_
Berichten:52
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Peter_ » wo 18 mar 2015, 13:02

Ik neem aan dat de bijen rastechnisch wel sterk op elkaar moeten lijken? Dus geen F0 met een F3?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 mar 2015, 13:12

Maakt in het voorjaar niets uit.
Een van de twee moeren naar de eeuwige drachtvelden sturen, krant er op en de bak met de overgebleven moer.
!Hans.

Peter_
Berichten:52
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Peter_ » wo 18 mar 2015, 13:23

Dag Hans,

Ik bedoel eigenlijk voor de saamhorige symbiose van 2 volken.

Mvg
peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten