Bouwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Freek »

Tim,

Van bijna gratis materiaal,
Is, als je niet ergens tegen bijna gratis massieve planken of multiplex of betonplex aan loopt, eigenlijk maar een oplossing voor en dat is een kast vlechten van stro, zo deden ze dat vroeger ook al omdat dit goedkoop was.
Je kunt een frame maken van staal waar je de kamers om vlecht, dat frame kun je weer eruit halen als het deel af is.
De bovenkant van je dak kun je daarbij beter wel van multiplex met een metalen plaat erop maken.

Freek
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Eddy Geurtsen »

In principe kun je natuurlijk overal bijen in houden, zelfs in een omgekeerde emmer. Maar dat strookt niet met de gedachte die het overgrote deel van de bezoekers van dit forum er op na houden. Zij houden bijen in onderkomens waarin de bijen te manipuleren zijn, waar je raat kunt uithalen, omwisselen en vernieuwen.
Om zoveel mogelijk bij die gedachte aan te sluiten, is het van belang om in ieder geval met een standaard raamformaat te werken, tenzij je met vaste bouw bezig gaat, want dan doet (haast) niets ertoe. Als je met een standaard raamformaat werkt, en zorgt dat je volken droog staan, dan kun je experimenteren met heel wat bouwmateriaal. Een goedkoop bouwmateriaal is bijvoorbeeld kunststof isolatieplaat, met het nadeel dat de bijen daaraan knagen. Als je de binnenkant bekleed met alu-folie, ga je dat knagen tegen.
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Teake de Jong »

Tsjonge Tim, je vraagt wel heel vaak naar de bekende weg hoor......!
Wat anderen je ook al gemeld hebben, met sloophout of pallethout ben je qua aanschaf misschien goedkoper uit, maar het kost je wel veel meer tijd en grote kans dat de kwaliteit ook minder zal zijn, zeker als je niet over de nodige apparatuur beschikt.
Koop gewoon vuren vloerdelen bij Gamma, Karwei, Formido of Praxis, dat zijn van die planken met veer en groef die in elkaar passen.
Deze planken zijn mooi geschaafd, hebben de juiste dikte, sluiten mooi op elkaar aan en zijn vaak niet te duur, er is altijd wel een bouwmarkt die deze vloerdelen in de aanbieding heeft.
Lijm die planken aan elkaar met watervaste houtlijm lijm (Bison, Pattex) en zaag ze daarna op de juiste maat voor broedkamer, honingkamer, bodem en deksel.
Goedkoper kan het nog als je bij de sloper gebruikte vloerdelen koopt, al vragen ze tegenwoordig voor sloophout ook al flinke prijzen...
De binnenkant niet schilderen, buitenkant zou ik wel een conserverende laag geven, bij voorkeur een verf op waterbasis.
Ik ga ervan uit dat je wel de beschikking hebt over een zaag(machine) en houtklemmen, anders wordt het zelfbouwen wel moeilijk.

Succes!

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Matts Vos »

Binnenkant kan je altijd nog behandelen met gekookte lijnzaad olie?
Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Tim123 »

Bedankt voor alle reacties. Vinden jullie het beter om een dubbelwandige te maken of niet. Hebben jullie goede ideeën voor de ventilatie. Wat zijn de beste methodes?
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Tieme »

Beste mensen,

Een mooie douglas plank is niet duur. Hillhout heeft bijvoorbeeld een mooi maatje te koop voor een honingkamer. Tegen dat die af is zitten de meeste kosten nog in de lijm, verf en de schroeven.
Ik zou er altijd voor kiezen om met goed begin materiaal te werken. Ik lijm ook wel kleine restjes hout die ik links en rechts vind in elkaar, en dan valt op dat het nooit echt gratis wordt. Steeds moet je weer schroeven, lijm en verf kopen. Ik zou dan ook maar meteen een mooie plank kopen. Dan heb je een eindresultaat wat lang mee gaat.

Bij een zagerij heb ik eens 10 Dougalsplanken van een tientje per stuk gekocht. Ze waren 4 meter lang, 18 millimeter dik en 25 centimeter breed. Daaruit zijn twintig spaarkastbakken gekomen. Ik was er erg tevreden mee, en het voordeel is dat je flink door kan werken.

Groeten,
Tieme
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Samuel Murray »

Tim123 schreef:1. Vinden jullie het beter om een dubbelwandige te maken of niet. 2. Hebben jullie goede ideeën voor de ventilatie. 3. Wat zijn de beste methodes?
Kort antwoorden:
1. Maak als eerste een enkelwandig kast.
2. Voor ventilatie in de NL klimaat is een enkele gat voldoende, en het gemakkelijkste positie (voor de imker) is onder. Dicht andere kieren.
3. Daar moet je helaas een aantal boeken voor lezen en je eige mening vormen.
Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Tim123 »

Bedankt voor alle reactie. Ik ga mijn kast enkelwandig maken. Ik heb gelezen over een deksel waarin houtsnippers zitten voor een betere ventulatie. Hebben mensen hier ervaring mee. Of zijn er nog andere goede tips.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Samuel Murray »

Tim123 schreef:Ik heb gelezen over een deksel waarin houtsnippers zitten voor een betere ventulatie.
50 á 100 jaar gelede hadden veel kasten zo-iets, maar tegenwoordig heel weinig van ze. Zie ook:
http://warre.biobees.com/quilt.htm
Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Tim123 »

Bedankt voor de tip. Zou u het wel aanraden, aangezien het een zelfgemaakte kast is en de isolatie dus misschien niet zo goed is als in een gekochte kast?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten