Stormschade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:
Stormschade

Bericht door Luuk » do 02 apr 2015, 23:55

Iemand stormschade gehad? Ik wel... een bijenstal met zes volken er in helemaal omgewaaid. Geen idee of de volken nog levensvatbaar zijn.

Ik weet niet hoe ik hier foto's moet uploaden, vandaar even deze link: honingenbij.blogspot.com.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 03 apr 2015, 08:19

Da's heel vervelend! Hopen op een goede afloop dan maar...

Zelf heb ik geen schade. Mijn kasten staan in het bos op een plekje dat op een of andere manier een luwte is. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat er een flinke storm was en het bij mijn kasten dan net een beetje waaide. Al moet ik zeggen dat ik wel altijd huiverig ben dat er een keer een boom op mijn kasten valt

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door Bmans » vr 03 apr 2015, 09:56

Aj erg vervelend.
Ben je nog verzekerd via een vereniging? daar staat wel wat over in de polis (windstoten hoger dan 14m/s volgens knmi).
Hopelijk komt het toch nog goed en leeft er nog iets.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door Hans » vr 03 apr 2015, 11:04

Hoi Luuk,

Eergisteren werd ik gebeld dat er een kast is omgewaaid, maar de raten waren goed in de afstandsrepen gekit en ik denk dat de schade meevalt. De stal staat ook in het open veld en vangt veel wind. De dames waren woest, terwijl ik ze kwam helpen. Ga het maar uitleggen ;-)

Als de koningin het gered heeft, dan valt de schade wel mee.

Ik had het hier gemeld (onderaan pagina).

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 2&start=50

Ik hoop voor je dat het meevalt, eerst maar wat rust geven en jezelf gunnen en bij goed weer even kijken of er Brias is. Ik weet dat de schrik er dan goed in zit bij een imker.....

Gr.
Hans

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door johan » vr 03 apr 2015, 11:52

geen verwijt hoor.. maar dat is de reden waarom er in mijn 'bijenstal' geen achterwand is.
nadeel is dat de kasten dan zowel langs voor als langs achter nat kunnen worden en dat het afdak niet al te veel beschutting biedt..

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door roelof1945 » vr 03 apr 2015, 15:25

johan schreef: maar dat is de reden waarom er in mijn 'bijenstal' geen achterwand is.
Groot voordeel dat achter de bijenkasten veel werkruimte aanwezig is.

Groet, Roel

Kees Stavo
Berichten:10
Lid geworden op:do 06 sep 2012, 19:43
Imker sinds:2014
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ede
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door Kees Stavo » vr 03 apr 2015, 18:24

Ja hier ook schade. Had n nieuwe bijenstal gebouwd van 6 x 3 meter. Die vond ik afgelopen maandag keurig ingeklapt 4 meter naar achter op de grond.

Had mijn windbreekgaas juist zaterdag gekocht, maar had geen tijd meer gehad om die te plaatsen... :doh:

Afijn, het meeste was nog heel, dus alles uit elkaar geschroefd en binnenkort weer opbouwen. Voordeel is dat alles al op maat is.

De bijen hebben er niets van gemerkt, daar had ik een los laag tableau voor gemaakt. Kun je zien hoe goed het helpt als de kasten één geheel zijn als ze vast gekit zijn met propolis. De storm stond er recht op, en kwam vanaf vlak land.

Ik voel met je mee :wink:

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door Luuk » ma 06 apr 2015, 17:27

ALLE koninginnen deden het nog... die beesten zijn toch taai: een hele dag lagen die kasten op hun kop met die wind. Zonder bodem of deksel.

Nu, dat werd dus een schiet-dankgebedje. Als dat bestaat.

Bedankt voor alle bemoedigingen en raad.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door Primus » ma 06 apr 2015, 18:45

Luuk schreef:ALLE koninginnen deden het nog... die beesten zijn toch taai: een hele dag lagen die kasten op hun kop met die wind. Zonder bodem of deksel.

Nu, dat werd dus een schiet-dankgebedje. Als dat bestaat.

Bedankt voor alle bemoedigingen en raad.
Dat bewijst nogmaals dat bijen hun nest warm houden en niet hun hele kast wat sommigen nog steeds denken. Zolang hun nest aaneengesloten blijft zullen ze wel de temperatuur in de nest behouden, het mag dan wel niet hele dagen regenen daar kunnen ze niet tegen.

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten