Boerenwormkruid tegen varroa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

sigorsky
Berichten:10
Lid geworden op:ma 06 okt 2014, 10:47
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:
Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door sigorsky » za 18 apr 2015, 16:21

Bedankt allemaal voor de reacties.
Aangezien dat ik geen gedroogde boerenworm heb gevonden, zal ik met de Liebig verdampver verder gaan. Ik hoop dat het nog kan, 100ml voor twee BK.

Groeten,
Igor

sigorsky
Berichten:10
Lid geworden op:ma 06 okt 2014, 10:47
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door sigorsky » wo 22 apr 2015, 06:50

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik de Liebig verdampver geplaatst. Inderdaad, het ging zo snel-50ml per 24 uren.

Daarom ben ik van plan met bierviltjes uitproberen, geen Liebig meer.
Zo heb ik begrepen, 10 ml op de viltje, boven en beneden voor twee BK, maar dat verdampt in de loop van de dag.(denk ik)
Dat roept een paar vragen op.

1) Welke minimale temperatuur moet er zijn (bv. s'nachts)?
2) Als 10 ml MZ verdapmt moet ik de viltje vervangen of kan ik alsnog 10 ml op de zelfde viltje toevoegen?

Bijvoorbaat bedankt,
Igor

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 apr 2015, 09:51

Als je bierviltjes gaat gebruiken - vind het iets uit de jaren tachtig van de vorige eeuw - kijk dan uit met het druppelen!!!
Mierenzuur heeft een etsende werking op je longen.
Er is tegenwoordig de mogelijkheid om tweede hands longen te krijgen maar dit is een heel gedoe!
Daarom is het zo handig de uitvindingen waaronder de Liebig verdamper, om mierenzuur veiliger te gebruiken!
Als de verdamping te snel gaat zou je eens kunnen kijken of de aanpassing op grootte van het verdamingspapier op temperatuur en grootte van de kast wel juist zijn.

Hoe kleiner het verdampingsoppervlak hoe langer de tijd van verdamping!! :idea:
Verder moet je de hoogste verwachte dagtemperatuur aanhouden.
Ook heel belangrijk bij de Libig dispenser is dat de afstand van het gele plaatje waar het flesje op staat 8 a 10 cm van de bovenlatten van de ramen moet zijn.
Doe je dit niet dan wordt de concentratie mierenzuur damp direct onder het gele plaatje zo hoog dat het broed daaronder sterft. :o
Die afstand kun je maken door een omgekeerde plastiek bloempotje te gebruiken.
Dan ook tijdelijk een lege broedbak!
!Hans.

poepegatje
Berichten:4
Lid geworden op:do 19 apr 2012, 16:48
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door poepegatje » do 11 jun 2015, 21:07

Een oudere imker vertelde me dat hij takjes Boerenwormkruid en takjes lavendel bovenop z'n ramen legt als behandeling tegen varroamijt.
Iemand hier ervaring mee ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door Hans van der Post. » do 11 jun 2015, 22:38

Nee geen ervaring met takjes Boerenwormkruid en takjes lavendel.
Hoe ging dit bij de "oudere" imker. Geen varroa meer?
!Hans.

poepegatje
Berichten:4
Lid geworden op:do 19 apr 2012, 16:48
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door poepegatje » vr 12 jun 2015, 12:12

hij beweert van niet, maar hij heeft wel 't geluk om in de straal van 3km geen andere imkers te hebben....

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door Hans van der Post. » za 13 jun 2015, 10:20

poepegatje schreef:hij beweert van niet, maar hij heeft wel 't geluk om in de straal van 3km geen andere imkers te hebben....
De bijen zijn niet de verre verspreiders. Dit zijn de darren die kunnen wel in een seizoen al hoppend van kast naar kast wel 50 km halen.
In de jaren 80 van de vorige eeuw is in de vu van Utrecht een proef met gemerkte darren gedaan.
!Hans.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door Primus » za 13 jun 2015, 11:49

Hans van der Post. schreef:
poepegatje schreef:hij beweert van niet, maar hij heeft wel 't geluk om in de straal van 3km geen andere imkers te hebben....
De bijen zijn niet de verre verspreiders. Dit zijn de darren die kunnen wel in een seizoen al hoppend van kast naar kast wel 50 km halen.
In de jaren 80 van de vorige eeuw is in de vu van Utrecht een proef met gemerkte darren gedaan.

Als de varaomijt in Belgie in de jaren '80 kwam woonde ik op een immens privédomein en vele kilometers in de omtrek (meer dan 3 km) stonden nergens bijen, ik was de enige in heel het dorp die bijen hielt. Dus ik maakte me eigenlijk geen zorgen dat ik mijten kon krijgen. Helaas verkeerd gedacht, ik had zo vlug en evenveel mijten in hetzelfde jaar als imkers uren in de omtrek. Dat van die darren zal wel mede de oorzaak zijn van verspreiding maar kan het niet zijn dat hommels en wilde bijen ook besmet raken en zo de mijten verder verspreiden?

MVG CP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid tegen varroa

Bericht door FrancA » za 13 jun 2015, 12:28

Primus schreef:
Hans van der Post. schreef:
poepegatje schreef:hij beweert van niet, maar hij heeft wel 't geluk om in de straal van 3km geen andere imkers te hebben....
De bijen zijn niet de verre verspreiders. Dit zijn de darren die kunnen wel in een seizoen al hoppend van kast naar kast wel 50 km halen.
In de jaren 80 van de vorige eeuw is in de vu van Utrecht een proef met gemerkte darren gedaan.

Als de varaomijt in Belgie in de jaren '80 kwam woonde ik op een immens privédomein en vele kilometers in de omtrek (meer dan 3 km) stonden nergens bijen, ik was de enige in heel het dorp die bijen hielt. Dus ik maakte me eigenlijk geen zorgen dat ik mijten kon krijgen. Helaas verkeerd gedacht, ik had zo vlug en evenveel mijten in hetzelfde jaar als imkers uren in de omtrek. Dat van die darren zal wel mede de oorzaak zijn van verspreiding maar kan het niet zijn dat hommels en wilde bijen ook besmet raken en zo de mijten verder verspreiden?

MVG CP
Primus, Albert Stoter geeft hier een zinnige reactie op eventuele verspreiding van varroa door hommels:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 6&p=133554

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 151 gasten