Van heel klein aan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door Ewout »

Bedankt voor de aanvulling Tieme! Iedereen gebruikt z'n eigen hoeveelheden, deze tabel is m.n. bedoeld om tussen de verschillende adviezen te kunnen rekenen. De een heeft het over ml, de ander over grammen en in wetenschappelijk onderzoek (Woyke etc.) wordt vaak over aantal werksters gesproken.
Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door Tim123 »

Zeer interessant allemaal! Wat is het minimum aantal bijen waarmee je kunt beginnen? Is dat dan 900, omdat dat als eerste in de tabel staat?

Groet, Tim.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door maartenkleijne »

Eens deze tijd van het jaar had ik een dood volk op de bijenstal, dacht ik.
Ik gooide de lege kast achter in de auto om thuis schoon te maken etc..
Tot mijn verbazing zag in onderweg een paar bijen op de achterruit.
Thuis maakt ik de kast achter het huis open en vond op één raam een moer met 30-40 bijen.
Ik vond t zielig om ze af te maken nu ze het overleefden en legde op hoop van zegen een pak natte suiker op het voergat.
2 weken later leefden ze nog steeds en waren zelf stuifmeel aan het halen, 2 of 3 bijen per minuut.
In augustus heb ik er uiteindelijk nog een honigkamer lindehoning afgehaald.
Dus het minimum aantal bijen om een moer te laten overleven is in dit verhaal enkele tientallen, maar het is beslist niet aan te raden.
gr,
m
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door Ewout »

Als je een beetje duits leest, van Pia Aumeier:
Eine Wabe ergibt ein Volk
Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door Matts Vos »

Als de temperatuur hoog genoeg is gedurende de lente en zomer zodat er maar weinig bijen het broed warm hoeven te houden kan je met heel weinig bijen een volkje starten, maar enkele tientallen is wel heeel weinig, je hebt echt mazzel gehad met dat volkje :)
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door martin b »

Bijna de zelfde ervaring als Maarten,

een paar jaar terug, was een Volk uit de winter gekomen niet meer als een tennisbal grote, eerst wilde ik het opruimen, Maar bedacht laat nog even zitten,
want de koningin had broed en kon nog als reserve dients doen.
Maar omdat de rest goed de winter uit gekomen was had ik haar niet nodig en heb het volkje maar zijn gang laten gaan.
eerst langzaam maar later snel, groeide het tot een groot Volk uit en heb nog een bak vol linde kunnen slingeren.

in theorie, als je met kleine volkjes winter in, winter uit zou gaan, dan hoef je geen kunstzwermen te maken, en kun je geen voorjaars honingslingeren,
maar wel de zomer en heidehoning .Wel oppassen dat ze in de loop van het jaar niet alsnog zwermplannen krijgen.

En wat heet klein, een 6 raamer is al te groot, miniplus zou beter zijn, of nog kleiner ?.
Tevenes vraag het ingewinterde volkje meer kennis en aandacht (zorg) van de imker.
Men doet ze in kleine kastjes, welk soort dan ook, en kan het grote materiaal onderhoud geven.
Kleine kastjes neemen weinig plaats in, en men kan meer volkjes inwinteren met het zelfde wintervoer, als grote volken.
Ook een te lange winter zou slecht zijn, i.v.m. stuifmeel voorraad, voer kan men altijd geven.
aan jullie, bedenk nog wat voor en tegen zaken, voor deze imkermethode
met een groet van martin
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door Ewout »

martin b schreef:in theorie, als je met kleine volkjes winter in, winter uit zou gaan, dan hoef je geen kunstzwermen te maken, en kun je geen voorjaars honingslingeren, maar wel de zomer en heidehoning. Wel oppassen dat ze in de loop van het jaar niet alsnog zwermplannen krijgen.
Als je geen kunstzwermen wilt maken en je voorjaarshoning daar wel voor wilt opofferen, kun je ook rond half april, begin mei de koningin van een productievolk naar de eeuwige drachtvelden helpen (of met 1 raam broed op reserve zetten, evt om weg te geven).

De vraag is hoe je jouw methode jaar op jaar voortzet. Daar komt dan toch wel weer wat logistiek bij kijken want in september heb je toch gewoon weer productievolken op 2BK... Je kunt natuurlijk na de honingoogst in juli schudzwermen maken met jonge moeren en overtollige volken weggeven of verkopen, maar dan ben je toch weer aan het knippen en plakken!

Ik zou persoonlijk kiezen voor een zesramer en niet kleiner, met name omdat je dan niet met verschillende raammaten zit. Als je met Dadant-Blatt imkert dan is Mini-Plus (twee rompjes goed vol beter dan 3 rompjes) natuurlijk ook een optie, want dan werk je nog steeds met standmaat. Jerzy Woyke heeft een aantal jaar op rij inwintering op Mini-Plus (2 rompjes, gestart met 2500 bijen) in Polen onderzocht, en kwam op 41%[1] / 35%[2] sterfte gemiddeld. Zou natuurlijk in ons klimaat een stuk beter kunnen zijn!

[1][url=http://jerzy_woyke.users.sggw.pl/2014_wintering_reserve_queens.pdf]Wintering reserve queens in Mini-Plus and 3-comb nuclei[/url]
[2]Wintering queen bees in modified mating nuclei
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door semar »

Ewout schreef:
martin b schreef:in theorie, als je met kleine volkjes winter in, winter uit zou gaan, dan hoef je geen kunstzwermen te maken, en kun je geen voorjaars honingslingeren, maar wel de zomer en heidehoning. Wel oppassen dat ze in de loop van het jaar niet alsnog zwermplannen krijgen.
Als je geen kunstzwermen wilt maken en je voorjaarshoning daar wel voor wilt opofferen, kun je ook rond half april, begin mei de koningin van een productievolk naar de eeuwige drachtvelden helpen (of met 1 raam broed op reserve zetten, evt om weg te geven).
de eitjes die in mei worden gelegd, zijn de werksters die op de linde werken.
kan dus in somige drachtgebieden tegenvalende zomeroogst opleveren

:wink:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door Ewout »

Toch oogst ik al een paar jaar lindehoning van afleggers die ik in mei/juni heb gemaakt! (om over de bijbehorende vliegers maar te zwijgen). Maar dat kan inderdaad per drachtgebied verschillen. Wij hebben op onze stand eigenlijk niet of nauwelijks drachtpauzes.
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Van heel klein aan?

Bericht door JackC »

Dat zijn dan toch geen afleggers die je op de manier van Pia Aumeier hebt gemaakt, Ewout. Daar staat toch begin juli nog geen Honingbak op neem ik aan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 154 gasten