K niet gevonden, wel roosters gezet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wout S
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 aug 2014, 14:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Bierbeek (België)
Contacteer:

K niet gevonden, wel roosters gezet

Bericht door Wout S »

Prachtig weertje, alle fruitbomen in bloei, de tweede broedkamer helemaal uitgebouwd, tijd dus voor de honingkamer vond ik. De bedoeling was om de koningin in de middelste broedbak op te sluiten tussen twee koninginneroosters. Het is jammer genoeg geen gemerkte koningin, en ik heb me suf gezocht maar ze nergens gevonden. De overgrote meerderheid van het open broed zat wel al vanboven, dus ik gokte er een beetje op dat ze al op haar plaats zat en heb de roosters gezet.
Ik veronderstel dat ik nu gewoon binnen 10 dagen nog eens moet checken of het open broed vanboven of beneden zit, maar ik vraag me af of het niet erg nadelig is om in het slechtste geval de koningin 10 dagen lang zo krapjes onderaan te laten zitten. Vertraag ik dan niet alles enorm, en loop ik niet het risico dat ze er vandoor zwermt?

Ik merk ook dat ze na twee dagen nog steeds niets hebben uitgestoken in de honingkamer. Ik lees hier soms iets van een raam met broed naar boven te verhuizen zodat ze wel naar boven moeten, maar lees ook elders dat je beter geen broednest uit elkaar trekt? Of ben ik te ongeduldig?
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: K niet gevonden, wel roosters gezet

Bericht door JackC »

Ze gaan wel naar boven, maar wanneer, dat maken ze zelf uit. Ik had op een volk een bak met nieuwe kunstraat bedoeld als honingkamer, die lieten ze ook lang links liggen, vandaag was hij helemaal uitgebouwd....en....belegd, dat was nu niet de bedoeling. De rest gaat langzamer maar aan de hoeveelheid gesloten broed te zien komt er nu snel een explosie.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: K niet gevonden, wel roosters gezet

Bericht door johan »

Als je binnen een dag of 4 gaat kijken weet je al genoeg. De koningin zit waar je eitjes hebt gezien.
Wout S
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 aug 2014, 14:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Bierbeek (België)
Contacteer:

Re: K niet gevonden, wel roosters gezet

Bericht door Wout S »

Ok, even gekeken en de eitjes zitten natuurlijk vanonder :think: Nogmaals koningin gezocht en niet gevonden. Rooster tussen de broedbakken dan maar weer weggehaald...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 166 gasten