kantramen erbij of Veel kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
kantramen erbij of Veel kunstraat

Bericht door Bmans » zo 19 apr 2015, 20:01

Hallo,
Als ik van 1 naar 2 broedbakken ga is het dan handig om kantramen (bijvoorbeeld alle 4 zijkanten) erbij in te hangen? Uitgebouwde ramen heb ik nagenoeg niet, welk kunstraat ramen uiteraard. Dus of veel kunstraat of kantramen erin.
Ik hoor het wel.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: kantramen erbij of Veel kunstraat

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 19 apr 2015, 21:17

Een overgang van 1 naar 2 bakken is een grote overgang. Handel daarom naar de omstandigheden, plaats opvulramen aan de zijkant en combineer dit met kunstraat.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: kantramen erbij of Veel kunstraat

Bericht door Bmans » zo 19 apr 2015, 21:20

Aha, dus van 10 ramen ga je dan naar 2x 8 toe met aan elke zijkant een opvulraam, 4 in totaal.

bees-t
Berichten:8
Lid geworden op:do 01 mei 2014, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast , bastaard , carnica
Locatie:bijen staan nabij Rotterdam
Contacteer:

Re: kantramen erbij of Veel kunstraat

Bericht door bees-t » ma 20 apr 2015, 00:35

Zelf plaats ik gewoon een broedbak met 10 on uitgebouwde ramen onder de oude broedbak. Pas doen als de oude kamer goed is bezet met bijen.
Elders op het forum zijn discussies te vinden of de bak onder of boven moet. Nieuwe bak onder heeft als voordeel dat ze de warmte goed vast kunnen houden bij het broed, en in de natuur bouwen bijen ook alleen naar beneden en opzij.
Gebruik als het kan wel een bak met dezelfde kleur, heb opgemerkt dat je anders een halfuurtje ''file'' voor de kast krijgt.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: kantramen erbij of Veel kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 20 apr 2015, 07:20

Elders op het forum zijn discussies te vinden of de bak onder of boven moet. Nieuwe bak onder heeft als voordeel dat ze de warmte goed vast kunnen houden bij het broed, en in de natuur bouwen bijen ook alleen naar beneden en opzij.
Gebruik als het kan wel een bak met dezelfde kleur, heb opgemerkt dat je anders een halfuurtje ''file'' voor de kast krijgt.
Bijenhouden is niet natuurlijk. Imkers zijn bijenfokkers :wink:. De meesten toch. Wie had het hier laatst over fokken? :D
Praktisch en imkertechnisch gezien is het vele malen gemakkelijker om de bak BOVEN te plaatsen. Ik plaats de bak dan ook altijd boven.

gr.
JP

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: kantramen erbij of Veel kunstraat

Bericht door JackC » ma 20 apr 2015, 08:16

Ook ik plaats de nieuwe bak altijd bovenop. Nu las ik bij Liebig dat die adviseert bij relatief zwakke volken op een bak, nu de hk te plaatsen met rooster, dus bovenop en dan later de tweede broedkamer onder. Klinkt logisch, er komt nu veel dracht aan, die moeten ze kwijt kunnen, daarna kunnen ze doorgaan met bouwen.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: kantramen erbij of Veel kunstraat

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 23 apr 2015, 13:01

Wanneer er voldoende jonge bijen in de kast aanwezig zijn (die kunnen bouwen) en de temperatuur niet te laag is kun je gewoon een BK met nieuwe vellen er boven op zetten.
Met een week zijn ze mooi uitgebouwd.
De oude ramen staan nu onderop en kun je komende winter weghalen. Zo verwijder je vanzelf ieder jaar de oudste ramen.

Jaap

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: kantramen erbij of Veel kunstraat

Bericht door JackC » do 23 apr 2015, 15:40

Voor de boven onder discussie: zelf kom ik zelden in de onderste bak, bij zwermcontrole kijk ik als de bovenbak in orde is nooit verder. Nu bleek deze week bij een volk met een koningin van 2013 dat veel broed in de bovenste bak had en heel snel een nieuwe bak had uitgebouwd (bovenop) en direct voor een groot deel belegd, bij nadere inspectie dat het volk feitelijk toch maar op 2 bakken zat, de onderste bak was, zelfs na een jaar, nog nauwelijks uitgebouwd en/of in gebruik. Ik heb het broednest naar beneden geplaatst, het broed uit de broedbak/honingkamer bovenop naar onder de rooster gehaald en boven de rooster opnieuw aangevuld met kunstraat. Voortaan breid ik slechts naar boven uit, dat houdt het, voor mij althans, overzichtelijker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten