afrikaanse bij

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bartojanssen
Berichten:1
Lid geworden op:vr 01 mei 2015, 18:16
Contacteer:
afrikaanse bij

Bericht door bartojanssen » vr 01 mei 2015, 18:19

hallo,

mijn buurvrouw heeft in haar raam (de holte er boven) een afrikaans bijenvolk zitten,
Zij komt nooit in haar 2e huis en ik wil graag weten hoe gevaarlijk deze bijen zijn.
Wij wonen ongeveer 20 meter van dit raam en ik kan de bijen zien maar zien zij ons ook als bedreiging.
Wij wonen overigens in Spanje.
Bedankt
Barto

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: afrikaanse bij

Bericht door Hans van der Post. » vr 01 mei 2015, 23:31

bartojanssen schreef:hallo,

mijn buurvrouw heeft in haar raam (de holte er boven) een afrikaans bijenvolk zitten,
Zij komt nooit in haar 2e huis en ik wil graag weten hoe gevaarlijk deze bijen zijn.
Wij wonen ongeveer 20 meter van dit raam en ik kan de bijen zien maar zien zij ons ook als bedreiging.
Wij wonen overigens in Spanje.
Bedankt Barto
Barto je zult een plaatselijke - spaanse - imker er bij moeten halen.
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: afrikaanse bij

Bericht door Samuel Murray » vr 01 mei 2015, 23:39

bartojanssen schreef:Wij wonen overigens in Spanje. Mijn buurvrouw heeft in haar raam (de holte er boven) een afrikaans bijenvolk zitten...
Berg en Bee-Tree hebben het allebei over een "afrikaanse" bij (bijvoorbeeld uit Kenia), maar dat is de scutellata bij, die niet in de omgewing van Spanje voorkomen. De scuttelata is geel en zwart. Als de bijen in de buurvrou's raam echt afrikaanse bijen zijn, zullen het waarschijnlijker intermissa bijen zijn. De intermissa is bijna zwart.

Ze zeggen dat intermissa nerveus en defensief is, en vaak veel te veel broed aanmaakt (maar dat zeggen ze ook van de iberiensis, de Spaanse bij, die ook bijna zwart is). Volgens informatie op Wikipedia en elders heeft je dus even veel kans op overlast van de lokale "afrikaanse" bij en de lokale inheemse bij.
Hans van der Post. schreef:Barto je zult een plaatselijke - spaanse - imker er bij moeten halen.
Mee eens.
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op vr 01 mei 2015, 23:58, 3 keer totaal gewijzigd.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: afrikaanse bij

Bericht door LWPisa » za 02 mei 2015, 11:17

20 meter is best ver, grote kans dat je er geen last van hebt. Bijen zijn vooral bezig met zichzelf, zolang je niet in hun vliegroute zit of met zware machines trillingen maakt of je kinderen niet met kluiten gooien is er meestal geen probleem, zeker niet als ze hoog zitten. Er zit ook verschil in vervelendheid tussen volken en binnen volken in de tijd.

Dat het af en toe zwart ziet van bijen kan te maken hebben met zwermen, dat levert tijdelijk een spectaculaire hoeveelheid bijen op, die ook weer verdwijnen.

Als er wel sprake is van overlast kan je ze weg laten spuiten. Of een imker erbij halen, maar dat levert misschine gedoe met het openbreken van een muur of dak.

De inheemse bij van Marroco, Spanje (en Nederland) is zwart-bruin van kleur. "Killer bees" zijn vrij geel en zitten nog niet in Spanje.

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten