Darrenraat omsmelten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten:18
Lid geworden op:ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Darrenraat omsmelten?

Bericht door Femke1 » za 02 mei 2015, 21:21

Beste imkers,

Vandaag heb ik darrenraat (gesloten broed) verwijderd om de varroabesmetting tegen te gaan. Kan ik dit raat nog omsmelten in de stoomwassmelter, om in ieder geval de was te behouden? Of wordt dat een vieze kliederboel? Zal de was scheiden van de larven of zal het mengen? Heeft één van jullie hier ervaring mee?

Groeten, Femke

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Darrenraat omsmelten?

Bericht door Matts Vos » za 02 mei 2015, 21:23

Zet t raam op een tafeltje in de tuin als je die hebt tussen bv een paar bakstenen en laat de mussen/koolmezen e.d. zich uitleven :)

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten:18
Lid geworden op:ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Darrenraat omsmelten?

Bericht door Femke1 » za 02 mei 2015, 21:29

Goede tip, ga ik proberen! Blijft er dan nog wat over van de was of pikken ze dat er ook allemaal uit?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Darrenraat omsmelten?

Bericht door Ewout » za 02 mei 2015, 22:45

Femke1 schreef:Blijft er dan nog wat over van de was of pikken ze dat er ook allemaal uit?
Als de mezen het doen wel. De grotere vogels gaan er meestal veel ruwer mee om...

Wat betreft het omsmelten, dat kan best in de stoomwassmelter, zelf vind ik dat minder aangenaam ruiken... Je kunt de larven ook gestoomd aan de vogels of kippen geven (of zelf opeten).

Gebruikersavatar
jroozenburg
Berichten:52
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 11:18
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Darrenraat omsmelten?

Bericht door jroozenburg » zo 03 mei 2015, 07:19

ik heb het gesmolten in een pan met een laag water er in de stukkenraat er in dit laten smelten niet koken het vuil zakt in het water daarna de was die op het water drijft door een zeef in een plastic bak gieten dit laten stollen daarna uit de bak drukken
het restvuil zal dan alleen nog aan de onderkant van de was zitten wat je met een mes verwijderd daarna hou je een schoon stuk was over daarna kan je als je wilt een plaat kunst raat maken door een bak plaat op het fornuis te leggen een beetje water
er in een beetje was er bij zodat er een dun laagje was op het water drijft dit laten stollen de wasplaat daarna aan de zijkanten los snijden en op maat snijden voor een raam of in smalle reepjes (dat doe ik) en met een soldeerbout de was vast zetten in het raam
groet jan R

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten