Carnica en Buckfast in 1 bijenstal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Carnica en Buckfast in 1 bijenstal

Bericht door Bmans » do 07 mei 2015, 12:55

Hallo,
maakt het wat uit als je op 1 bijenstal verschillende bijen hebt? Carnica en Buckfast. Is het dan handig ze te groeperen (Buckfast kasten aan de ene kant en de Carnica kasten aan de andere kant?) Of kan dat gewoon om en om en maakt dat niets uit?

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Carnica en Buckfast in 1 bijenstal

Bericht door insektenjack » do 07 mei 2015, 13:04

Afgezien van de hybridisering van nieuwe moeren heb ik gehoord dat bij meerdere soorten op een stal vaker roverij plaatsvindt. Echter ken ik geen wetenschappelijke onderzoek die dit steunt.
Laatst gewijzigd door insektenjack op do 07 mei 2015, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Carnica en Buckfast in 1 bijenstal

Bericht door Dylan Elen » do 07 mei 2015, 13:05

Dat maakt helemaal niet uit, men kan zoveel rassen op zijn stand (of in de bijenhal) plaatsen als hij wil; zo ken ik enkele imkers die carnica, buckfast en mellifera op 1 stand staan hebben. Bijkomend interessant daaraan is dat men zo beter de verschillen tussen de rassen kan ervaren.

Om hybridisering tegen te gaan moet je wel jaarlijks met de jonge koninginnen van elk ras naar een andere paringsstand gaan. Maar zolang je het qua bastaarden bij F1-volken houdt, hoef je geen schrik te hebben voor negatieve gevolgen.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten