Wie gebruikt de Alley's Trap "de koninginneval"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Wie gebrukt de Alley's Trap "de koninginneval"

Nooit gebruikt
13
76%
Tevreden gebruiker
0
Geen stemmen
Heb deze gebruikt maar niet tevreden van
0
Geen stemmen
Gebruik deze enkel als ik een vermoeden heb tot zwermen
1
6%
Zie er het nut niet van in
3
18%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt de Alley's Trap "de koninginneval"

Bericht door Marcje »

Hoi Jaap,

Ik hoop echt dat ik het ooit eens zal mogen meemaken :D en kan best zijn dat ik dan anders ga piepen :lol:

De camera staat ondertussen klaar :wink:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wie gebruikt de Alley's Trap "de koninginneval"

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb nog even de bijenbijbel er op na gezien en daar schrijft ; Schotman het volgende op 1290 pag 528 ;
Er zijn allerlei zwermvallen in de handel Ze zijn voor het grootste deel hinderlijk voor de bijen en bevorderen het zwermen ,
doordat ze de vrije doorvlucht en het ventileren tegengaan . Alleen als men de zwerm verwacht en niet thuis kan blijven, heeft men er soms nut van .
Beter is een kunstzwerm maken .

Jaap v P
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt de Alley's Trap "de koninginneval"

Bericht door Marcje »

Jaap v.Popering schreef: Ze zijn voor het grootste deel hinderlijk voor de bijen en bevorderen het zwermen ,
doordat ze de vrije doorvlucht en het ventileren tegengaan
Hoi Jaap,

Moest hier toch eerst even over nadenken ....

Bedankt voor deze bijkomende info, want is iets waar ik nog geen rekening mee gehouden had en zal doorslaggevend worden om er al dan niet mee verder te gaan

Een oplossing om dit probleem te voorkomen is verdikke niet voor de hand liggend .....

Hier heb ik wat aan !! :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Maykel Schollen
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 13 aug 2014, 08:30
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Wie gebruikt de Alley's Trap "de koninginneval"

Bericht door Maykel Schollen »

Waarom al die kunstgrepen?

Als je een zwerm bij de buurman in de tuin wilt voorkomen is het makkelijkste wat je kunt doen:
* In mei elke week controle op zwermneigingen. Van ei tot gesloten dop duurt namelijk 9 dagen.
* Als er zwermneigingen zijn, doppen breken en evt. veger of aflegger maken

Op deze manier voorkom je dat je volk zwermt en daarmee de buurman lastig valt.
Doe dit zo al een aantal jaren en is perfect in te passen met een fulltime baan. Elke zondag controleren, wordt de zwermneiging te groot, kunstzwrrm maken en 13 dagen later(op een zaterdag) na 16u doppen breken en paar moertjes vrijlaten zodat ze het snachts wel regelen wie de nieuwe moer wordt.

Dat vind ik de meest praktische manier
Carnica imker en koninginnenteelt

Huisdieren:
6 Border Collies
3 Mierenkolonies: 1 Formica Cunicularia, 1 Lasius Niger en 1 Messor Barbarus
20 Koningspythons (Python Regius)
En bijen natuurlijk!!
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wie gebruikt de Alley's Trap "de koninginneval"

Bericht door Tieme »

Hi Marc,

Ik kan niet verzinnen waarom je zoiets zou gebruiken. En ik kan ook niet verzinnen waarom je aan broedbeperking zou doen.
Een wekelijkse controle zou je alles moeten vertellen wat je moet weten. Bij twijfel kun je een aflegger maken, en als je in de zwermtijd langer niet naar de bijen kan, kun je beter iemand anders vragen om even te kijken hoe het met de volken gaat. :be8:
De bijen moeten vrijelijk kunnen vliegen. Je kunt als je niet wilt dat je bijen zwermen ook de moer knippen. Heb je na het afkomen van de zwerm (die weer terugslaat op de kast) nog een week extra om in te grijpen.
Als je niet van zwermen houdt kun je rasbijen overwegen. Die zwermen zo weinig dat je er bijna nier meer over hoeft na te denken.....

Tieme
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wie gebruikt de Alley's Trap "de koninginneval"

Bericht door semar »

marc, dat antieke aperat voldeed vroeger nooit echt.
en de volken van nu zijn aanmerkelijk grooter dan toen.
Tegenwoordig heb je al mazel als een flinke voorzwerm in een zesramer past.

de ruimte waar de zwerm zou moeten wachten is veeeeeel te klein,
je hebt ook alle kans dat je doodgedrukt wordt in de paniek als zo', 25.000 bijen tegelijk willen vertrekken
waarbij de darren ook nog een nergens heen kunnen.
laat je hem een paar dagen zitten is de zwerm al op de oude plaats ingevlogen.
het is eigfenlijk het feesje (vande bijen) grondig verzieken en er een paniek situatie van maken.

mereh ga je gang wees lekker eigenwijs.
(sms moet je eerst met volle vaart tegen een muur oplopen)
so leerde ik soms in mijn tijd ook :lol:

Vriendel;ijke groet
Semar(Dominique)

ps heb je wel een een zwerm zien afkopmen?
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt de Alley's Trap "de koninginneval"

Bericht door Marcje »

Hoi Maykel,

Bedankt voor de uiteenzetting van uw manier van zwermverhindering en is inderdaad perfect haalbaar :D
Maykel Schollen schreef:Waarom al die kunstgrepen?
Tja, ik heb graag alles onder controle en als ik me ergens in vastbijt, dan wil ik ook alles weten en alle mogelijkheden afwegen , eventueel verbeteren en toepassen indien ik er achter sta .
De aard van het beestje zeker :lol:
Tieme schreef: Ik kan niet verzinnen waarom je zoiets zou gebruiken. En ik kan ook niet verzinnen waarom je aan broedbeperking zou doen.
Een wekelijkse controle zou je alles moeten vertellen wat je moet weten. Bij twijfel kun je een aflegger maken, en als je in de zwermtijd langer niet naar de bijen kan, kun je beter iemand anders vragen om even te kijken hoe het met de volken gaat. :be8:
De bijen moeten vrijelijk kunnen vliegen. Je kunt als je niet wilt dat je bijen zwermen ook de moer knippen. Heb je na het afkomen van de zwerm (die weer terugslaat op de kast) nog een week extra om in te grijpen.
Als je niet van zwermen houdt kun je rasbijen overwegen. Die zwermen zo weinig dat je er bijna nier meer over hoeft na te denken.....
Hoi Tieme,

Broedbeperking ben ik persoonlijk ook niet zo voor te vinden, ook al zijn er vrij veel imkers hier in de regio die deze manier van imkeren toepassen
Vandaar ik eigenlijk de middelste koninginnenrooster ipv onder de broedkamer gewoon naar buiten zou brengen als koninginnenval met bijkomede voordelen enz.....

De moer knippen en dergelijk ben ik zeker niet voor te vinden maar zou inderdaad kunnen

Ik had gelezen dat men ook selecteert op het zwermgedrag enz... , en welk rasbij raad u mij aan ?

Hoi Dominique,

Ergens week ik dat ook u gelijk hebt , en ben momenteel wat tegen de stroom aan het invaren, alsook de voor en nadelen tegen mekaar aan het afwegen
semar schreef: mereh ga je gang wees lekker eigenwijs.
(sms moet je eerst met volle vaart tegen een muur oplopen)
:lol: ik ga in ieder geval niet kunnen zeggen van " hadden ze mij maar verwittigd "


Iedereen hartelijk bedankt voor jullie eerlijke mening :!:

Ga eerst alles laten bezinken, eventueel een koninginnenval maken die naar mijn idee voldoet, en dan horen jullie terug van mij :wink:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten