Moerloos volk bouwt

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:
Moerloos volk bouwt

Bericht door Thyas » do 14 mei 2015, 18:58

Beste collegae,

Heb een aflegger gemaakt, BRIAS op drie ramen, een raam voer en een velletje kunstraat. Tot slot aan één kant een sluitblok geplaatst en naast zittende bijen nog wat bijen afgeschud.
Na drie dagen zijn twee moerdoppen in de maak maar tot mijn grote verbazing is het velletje bijna helemaal uitgebouwd na drie dagen!!
Ik was in de veronderstelling dat moerloos volk geen raat uitbouwt.......iemand een suggestie of verklaring?
(En nee de moer is niet per ongeluk meeverhuisd....)

Alvast bedankt,
Groet Thyas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door Hans van der Post. » do 14 mei 2015, 20:27

Het mij nog nooit gelukt behalve dan wat darren raat op een lege plek.
Nee ik heb er geen verklaring voor.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 mei 2015, 20:37

Waarschijnlijk een goede dracht . En het is niet hopeloos moerloos omdat er redcellen aangezet zijn .

Jaap v P

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door Thyas » do 14 mei 2015, 23:06

Bedankt voor je reactie Hans. Ik ben blij dat niet iedereen die geen idee of verklaring heeft reageert.Dan moest ik een hoop tekst doorspitten zonder wijzer te worden.In elk geval bedankt voor het meedenken.
Ook jij bedankt Jaap. Ik had zelf ook het stille vermoeden dat het volk zich niet echt zwaar moerloos zou voelen gezien de hoeveelheid eitjes beschikbaar voor het trekken van redcellen.
Voor wat betreft de dracht, er is op dit moment nog wel het een en ander te halen op het friesche platteland, maar met een beperkt aantal vliegbijen vraag ik mij ook af of het aanbod van nectar zo groot is dat het kunstraat uitgebouwd moet worden om het te kunnen bergen. Er is ook nog wel plek op de overige ramen.
Al met al ben ik gewoon nieuwsgierig of iemand er een verklaring voor heeft en tevens leuk om te zien dat de natuur af en toe dingen doet waarvan wij mensen bepaald hadden dat ze normaliter niet (behoren te) gebeuren.

Groet Thyas

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door johan » vr 15 mei 2015, 01:53

Ik had vorige week een aflegger gemaakt met 1 raam broed met opzittende bijen, 1 raam met wwaswafel en 1 eetraam. Wegens stommiteit van mij een hoploos moerloze aflegger want geen open broed. Toen ik dit vaststelde enkele dagen laterwas de waswafel ook gedeeltelijk uitgebouwd. Het is dus geen unicum.
O ja, ter info: intussen een 2de raam met brias bij ingehangen. Moet nog kijken of dat intussen goedkomt.maar ik verwacht van wel :wink:

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door Thyas » vr 15 mei 2015, 07:41

Leuk om te lezen Johan, wat dat betreft nog bijzonderderder dan de situatie die ik beschreef!
Hoop voor je dat ze een paar mooie cellen trekken.

Groet Thyas

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door JackC » vr 15 mei 2015, 08:49

Eigenlijk vind ik je vraag een beetje vreemd Thyas. Zo maak je toch een broedaflegger; dat raam met kunstraat zit er toch niet voor niets. Je hebt drie ramen ( zelf doe ik het meestal met een) deels uitlopend broed en een voerraam, de bijen hebben weinig te verzorgen en doen hun natuurlijke ding namelijk was produceren en bouwen. Het zou volgens mij vreemder zijn als ze dat pas na drie weken zouden gaan doen, wanneer er weer een leggende koningin aanwezig is.

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door Thyas » vr 15 mei 2015, 21:50

Beste Jack ,

Ik snap je opmerking maar had een velletje bijgevoegd omdat ik even geen tweede sluitblok voor handen had.Een velletje kunstraat kan nooit kwaad voor het geval de dames het op hun heupen net onder de wespentaille krijgen.
Ik vraag het omdat ik als lerend imker (wie is dat niet, zelfs na 50 jaar ervaring verbaast de natuur ons) analyseer en probeer te beredeneren wat ik zie en dat probeer te rijmen met hetgeen je zoal leest; in dit geval:
'Een moerloos volk bouwt niet'. Het feit dat Hans aangeeft dat hij het in zijn jarenlange ervaring niet eerder gezien heeft zegt ook wat.

Groet Thyas

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door A.A. Staals » vr 15 mei 2015, 22:19

[quote="Thyas"
'Een moerloos volk bouwt niet'. Het feit dat Hans aangeeft dat hij het in zijn jarenlange ervaring niet eerder gezien heeft zegt ook wat.

Groet Thyas[/quote]
Bij mij bouwen moerloze volken ook altijd. Ze maken echter wel nog al wat dopjes hier en daar.

ad staals

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Moerloos volk bouwt

Bericht door JackC » vr 15 mei 2015, 22:21

Thyas,zoals Jaap ook al aangeeft is een broedaflegger niet echt moerloos, in ieder geval niet hopeloos moerloos. Zolang er een mogelijkheid is een nieuwe moer te maken gaan de bijen door, ook met bouwen. Een raam kunstraat is heel gewoon in een broedaflegger, precies daarom. Normaal controleer ik mijn broedafleggers niet, maar wacht ruim drie weken, is er dan een leggende koningin dan besproei ik de ramen met melkzuur en kunnen ze een varroavrije start maken, zoniet,dan gaan de bijen terug in een andere kast. De kunstraat is dan altijd uitgebouwd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten