wat met koninginnen doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door Hans van der Post. » za 23 mei 2015, 00:58

felix schreef:ja indd ik heb altijd gehoord K = 16 dagen en werkster = 21 dagen.
Hoe komt het nu dat er soms zo'n grote speling op kan zijn? komt dit door de temperatuur?
Felix bijen spreiden de aanzet van redcellen.
Als je een kunstzwerm maakt is het bijenvolk na twee uur "overstuur"- moerloos dan zetten ze doppen aan.
De koningin legt eitjes tot het moment dat jij haar uit de kast haalt.
Dus er kunnen nog vier dagen lang doppen worden aangezet.( het volk zet doppen aan op eendaags larfjes)

Hoe bedoel je "Temperatuur" . :o
!Hans.

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door felix » za 23 mei 2015, 01:35

ik had mijn K op 10mei uit de kast gehaald dus zouden de nieuwe K volgens mijn berekeningen moeten uitkomen op of rond 26mei (als de bijen ééndags larven) nu blijkt dat de nieuwe K vanmiddag (22 mei) is uitgelopen, dus vier volle dagen vroeger dan verwacht. zou het kunnen dat de larven bij een hogere (kast)temperatuur sneller ontwikkelen en dus vroeger uitkomen? of wil dit gewoon zeggen dat mijn bijen een vier daagse larve hebben gebruikt om hun nieuwe K te ontwikkelen?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door A.A. Staals » za 23 mei 2015, 06:12

felix schreef:ik had mijn K op 10mei uit de kast gehaald dus zouden de nieuwe K volgens mijn berekeningen moeten uitkomen op of rond 26mei (als de bijen ééndags larven) nu blijkt dat de nieuwe K vanmiddag (22 mei) is uitgelopen, dus vier volle dagen vroeger dan verwacht. zou het kunnen dat de larven bij een hogere (kast)temperatuur sneller ontwikkelen en dus vroeger uitkomen? of wil dit gewoon zeggen dat mijn bijen een vier daagse larve hebben gebruikt om hun nieuwe K te ontwikkelen?
Felix
Dit is de normale gang van zaken. Op 10 mei koningin eruit, dan heb je mogelijk 21 mei al een jonge koningin. Larve van twee dagen oud. Het meest waarschijnlijke op 22 mei, larve van een dag oud.
Zo als je zelf zegt koningin duurt 16 dagen waarvan drie dagen ei. Dus 16 min 3 dagen ei min 1 dag larve = 12 dagen over.

ad staals

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door felix » za 23 mei 2015, 10:25

aaah oke dit wist ik dus niet bedankt voor de uitleg :) en nu hopen dat de nieuwe K het goed zal doen :be9:

pien
Berichten:7
Lid geworden op:za 23 mei 2015, 22:32
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door pien » ma 25 mei 2015, 09:26

Als de bijen een nieuwe K gaan maken en ze nemen daarvoor een larfje van twee dagen oud, moet je dus twee dagen eerder de nieuwe K verwachten. Als je rekent vanaf het moment dat het eitje gelegd wordt is het 16 dagen.
Groet,Pien

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten