Varroa bestrijding met poedersuiker.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door ErikS » za 13 jun 2015, 09:24

Hallo willem,

Het valt me op dat op de duitse site de nadruk wordt gelegd op stevig schudden van de bijen gedurende een minuut terwijl jij het schudden als uitschudden neerzet. Heb je geprobeerd hoeveel mijten er door het schudden vrijkomen. Wil dit zelf gaan uitproberen maar andere ervaringen zijn uiteraard zeer welkom.

Ben het overigens eens met de hardhandigheid van de getoonde methode in de film. Aan de andere kant was de methode waarbij werd gedood en met alcohol uitspoelen veel erger. Zou ook graag naar diervriendelijkere methodes kijken, heb goede hoop met de OTS en biotechnische-methode.

ter info: ik ben geen voorstander van gebruik van chemicaliën. In mijn ogen heeft gebruik van mierenzuur en oxaalzuur de charme van gebruik van traangas of pepperspray.
Vorig jaar heb ik netjes mijten geteld en daarna gehandeld.......... van mijn 8 volken zijn er 5 ten onder gegaan aan varroa. Dat is ook een ellendig lot voor de bijen dan is de poedersuikermethode voor ca 1% van de bijen een betere oplossing. En we zoeken verder naar nog vriendelijkere methoden ;-)

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door Willem de Jong » zo 14 jun 2015, 13:45

Varroa bestrijding met poedersuiker is een foute titel.
De varroa wordt niet bestreden met poedersuiker. Deze methode die ik zelf ook toepas is er voor om te controleren of er varroa aanwezig is in het volk. Bestrijding dient te gebeuren met de daarvoor bestemde middelen.
W.de Jong

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door Ewout » zo 14 jun 2015, 14:55

Willem de Jong schreef:Varroa bestrijding met poedersuiker is een foute titel.
De varroa wordt niet bestreden met poedersuiker. Deze methode die ik zelf ook toepas is er voor om te controleren of er varroa aanwezig is in het volk. Bestrijding dient te gebeuren met de daarvoor bestemde middelen.
W.de Jong
Er zijn wel degelijk mensen die hele volken met poedersuiker behandelen! Zie ook hier een 3 delige serie over deze vorm van behandelen:

http://scientificbeekeeping.com/varroa- ... l-methods/

Persoonlijk vind ik dit niet bepaald een bij-vriendelijke methode...

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door bee-tree » ma 15 jun 2015, 07:33

ErikS schreef:Hallo willem,

Het valt me op dat op de duitse site de nadruk wordt gelegd op stevig schudden van de bijen gedurende een minuut terwijl jij het schudden als uitschudden neerzet. Heb je geprobeerd hoeveel mijten er door het schudden vrijkomen. Wil dit zelf gaan uitproberen maar andere ervaringen zijn uiteraard zeer welkom.

Ben het overigens eens met de hardhandigheid van de getoonde methode in de film. Aan de andere kant was de methode waarbij werd gedood en met alcohol uitspoelen veel erger. Zou ook graag naar diervriendelijkere methodes kijken, heb goede hoop met de OTS en biotechnische-methode.

ter info: ik ben geen voorstander van gebruik van chemicaliën. In mijn ogen heeft gebruik van mierenzuur en oxaalzuur de charme van gebruik van traangas of pepperspray.
Vorig jaar heb ik netjes mijten geteld en daarna gehandeld.......... van mijn 8 volken zijn er 5 ten onder gegaan aan varroa. Dat is ook een ellendig lot voor de bijen dan is de poedersuikermethode voor ca 1% van de bijen een betere oplossing. En we zoeken verder naar nog vriendelijkere methoden ;-)

grtz

erik.
Erik, Willem zegt terecht dat de titel VarroaCONTROLE had moeten zijn.
Terecht zeg jij met andere woorden dan ik, dat in het you tube filmpje de blancoproef
ontbreekt. Ze hadden moeten laten zien of er zonder poedersuiker
ook mijtenval is als er geschud wordt. Misschien ook wel, maar wel minder.
Ik vraag me af of er een NATUURLIJKE situatie is die vergelijkbaar is met de
poedersuikerschudproef. Afgelopen tijd zag je vliegbijen die helemaal bepoederd
waren na bezoek aan Paardenbloem en Brem en vorig jaar, Springbalsemien.
Tijdens het vliegen trilt hun lichaam; het schudt. Zou de combinatie van die twee factoren, klevend poeder en vleugeltrillingen, soms óók Varroa's doen vallen ?

Ik schrijf dit omdat Erik in zijn bericht te kennen geeft aan natuurlijke bestrijding
de voorkeur te geven. Misschien ga ik de "schudproef" eens doen met stuifmeel in plaats van poedersuiker. Dat stuifmeel verzamel ik vanaf de bodemla (dus geen gekocht stuifmeel; i.v.m ziekte-overdracht). B3 :b10:

P.S. Dat in de begintijd van het "Varroatijdperk' rond 1985 de bestrijding met
stofpartikels begon, was afgekeken van dieren zoals koeien en olifanten.
Die gooien stof over zich heen om parasieten van zich af te jagen. Kippen doen dat
ook; varkens nemen 'n modderbad. Later is de mierenzuurmethode afgekeken van
spechten die zich in mierenhopen wentelen waarna ze zich flink schudden.
Wel is bij hen de concentratie MZ zwakker dan de 60 tot 80 procentige mierenzuuroplossing waarmee wij de mijten te lijf gaan.
"Mag het een beetje minder zijn ?" zou 'n kruidenier kunnen vragen.
Daarom: Hoe hoog is eigenlijk de dichtheid van de mierenzuurmoleculen in de DAMP ofwel de cncentratie MZ in de lucht rond de bijen ?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door ErikS » ma 15 jun 2015, 13:22

Hallo allen, bedankt voor de reactie.

De aanleiding van mijn vraag was het harde schudden (gedurende een minuut, probeer maar eens, dat is lang) van de bijen in de beker dat de video laat zien. Is niet diervriendelijk en ik vraag me af hoe effectief na bv 10 x schudden. Dit ga ik zelf uitproberen tenzij bv Willem dit al heeft geprobeerd.

Wat ik heb begrepen zijn er 2 manieren waarop een varroa zich vasthoudt. Met zijn klauwen en met zijn monddelen. Ik kan me voorstellen dat de klauwen vol komen zitten met poedersuiker en dat de grip weg is. Vraag me af wat er gebeurd tijdens de poedersuikerproef met de varroa die met de monddelen vastzit. Daarnaast kan de varroa diep tussen de schilden van de bij komenzitten en ook daarmee zich klemzetten, hier zal de poedersuiker weinig aan doen lijkt me.

grtz,

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten