Ventilatie bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Olivier
Berichten:10
Lid geworden op:wo 03 jun 2015, 14:05
Aantal volken:0
Locatie:Menen België
Contacteer:
Ventilatie bijenkast

Bericht door Olivier » ma 15 jun 2015, 12:34

Ik ben momenteel bezig met de bouw van een Dadant-Blatt 10-raams. Volgens mijn bouwplan dien ik een ventilatieopening van 350mm bij 120mm in het bodembord te voorzien met gaas. Op zich geen probleem, maar wat in de winter, is zo'n opening dan geen probleem voor de bijen om een constante temp. van 37°C te handhaven? Dient die opening gereduceerd te worden? Ik vind op internet geen eenduidend antwoord op deze vraag. Graag jullie advies a.u.b.
Alvast bedankt!

Olivier.

P.S. Er worden in dekplank alsook in het dak ventilatiegaten voorzien. Zo ontstaat er een mooie luchtcirculatie.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ventilatie bijenkast

Bericht door ErikS » ma 15 jun 2015, 15:46

Hallo Olivier,

De meningen zijn verdeeld...... zoals altijd.
Het belangrijkste is geen warmteverlies en tocht naar boven toe maar wel afvoer van vocht.
Maar er zijn ook voorbeelden dat kasten boven een vliegopening hebben.

Ik ken imkers die altijd de onderzijde van de kast open laten met goed resultaat. Ik heb zelf altijd de varrao schijf dicht als het koud is 's nachts en ook met goed resultaat.

Dus onder open mag en kan, maar is extra warmteverlies. de vliegopening geeft ook luchtverversing.
Bijen bouwen boven de vliegopening alle kieren dicht met propolis, denk dat ze daarmee een bedoeling hebben.

grtz

erik.

Olivier
Berichten:10
Lid geworden op:wo 03 jun 2015, 14:05
Aantal volken:0
Locatie:Menen België
Contacteer:

Re: Ventilatie bijenkast

Bericht door Olivier » ma 15 jun 2015, 17:12

Bedankt voor de info Erik, daarom vind ik het juist zo moeilijk, ze dichten alle kieren om tocht tegen te gaan en dan worden er langs alle kanten verluchtingsroosters gemaakt?! Is een beetje tegenstrijdig vind ik. Zoals u reeds zei, de meningen zijn dus verdeeld.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ventilatie bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » di 16 jun 2015, 00:00

Olivier schreef:Bedankt voor de info Erik, daarom vind ik het juist zo moeilijk, ze dichten alle kieren om tocht tegen te gaan en dan worden er langs alle kanten verluchtingsroosters gemaakt?! Is een beetje tegenstrijdig vind ik. Zoals u reeds zei, de meningen zijn dus verdeeld.
Het enige rooster wat kasten tegenwoordig hebben is het varroarooster dit geeft inderdaad als je hem openlaat veel verluchting. :think:
Kijk naar de bijen alles wat tocht plakken ze dicht hoezo verluchtingsroosters. In herfst, winter en voege voorjaar moet het niet tochten.
Wel een over de hele breedte van de kast een vlieggat wat open is. :be2:
!Hans.

Olivier
Berichten:10
Lid geworden op:wo 03 jun 2015, 14:05
Aantal volken:0
Locatie:Menen België
Contacteer:

Re: Ventilatie bijenkast

Bericht door Olivier » di 16 jun 2015, 09:08

Dat is wat ik mij nog herinner van vroeger, alles zoveel mogelijk dicht, maar in het boek "beekeeping for Dummies" dat ik aan het lezen ben, legt de auteur erg de nadruk op ventilatie, vandaar mijn twijfel :think: . Maar goed, blij dat jullie dit voor mij uitgeklaard hebben. Had reeds een groot gat in bodemplank gemaakt met gaas en gisteren heb ik dan ook een schuifje eronder gemonteerd om volledig te kunnen afdichten :)
Bedankt!!!

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Ventilatie bijenkast

Bericht door semar » di 16 jun 2015, 19:11

dat is niet mijn ervaring Hans,

Hoewel ze hier uitermate kwistig zijn met het vast kitten van alles en nog wat
(ik denk door de eeuwige verkeers dreun in de moerasgrond),
zijn de roosters van mijn dadant kasten allemaal open zonder een spoortje van dichtkitten,
blijkbaar met alles boven verzegeld ontstaat dan toch geen tocht. :think:
Ik moet wel zeggen dat er meestal in de herfst/winter een lege honingbak tussen de broedbak en bodemplank zit zodat de kou niet door windvlagen direckt op de tros komt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 154 gasten