allergie voor bijensteek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ray
Berichten:2
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 19:32
Imker sinds:2012
Aantal volken:4
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:
allergie voor bijensteek

Bericht door ray » wo 17 jun 2015, 19:47

Sinds 3 jaar hou ik mij bezig met het houden van bijen. Ik ben ieder jaar wel meerdere malen gestoken in arm en benen door 1 van de dames. Nu ben ik een 3 tal weken geleden geconfronteerd dat een bij via de achterzijde mijn pak is binnen gekomen en mij in de nek heeft gestoken. Nadat ik de angel had verwijderd kreeg ik na een 5tal minuten een vreemd gevoel. Mijn oren gingen dicht zitten en ik kreeg na verloop van tijd jeuk over mijn borst en armen. Ik had dit nog niet meegemaakt en ben direct onder begeleiding van mijn vrouw naar ziekenhuis gegaan. Tijdens deze autorit werd ik duizelig en kreeg een apart gevoel n mijn buikstreek. Na onderzoek kreeg ik antihistamine toegedient waarna de jeuk en opgezette armen verdween (na 1 1/2 uur). Hartslag en bloeddruk bleven constant en mijn tong en mond waren niet opgezet. Volgende dag naar huisarts. Deze schreef mij de antihistamine voor en een epipen. Mocht ik boven mijn borst gestoken worden dan de antihistamine nemen, mocht dit niet helpen dan de epipen.
Inmiddels een ander pak gekocht met (tuin pak met kap) en handschoenen met hardere uiteinden.
Ook ben ik reeds bezig met een mede imker om over te gaan naar F0 moeren van de Buckfast.
Mocht ik toch gestoken worden dan neem ik direct de antihistamine en ga niet afwachten.
Nu hoor ik ook van mensen dat ik direct met deze hobby moet gaan stoppen. Kan iemand mij goede raad en informatie geven hoe hier nu mee om te gaan. Ik zou het heel erg jammer vinden om met deze mooie hobby te stoppen.

vrgr Raymond

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: allergie voor bijensteek

Bericht door johan » wo 17 jun 2015, 22:59

Dag raymond. Je verhaal komt me bekend voor.
Eerst het slechte nieuws: de kans dat je nog gestoken zal worden is groot. De kans dat je lichaam extremer zal reageren is eveneens groot.
Het goede nieuws is dat de meeste mensen zich kunnen laten behandelen, zoals ik deed. Ook ik had de symptomen die jij beschrijft. Na een intensieve behandeling an 3 dagen in het ziekenhuis volg ik intussen 2 jaar een nabehandeling met om de 13 weken een injectie bijengif. Intussen werk ik meestal zonder handschoenen en pak aan mijn bijen en reageert mijn lichaam bijna niet meer op de steken.
Maar niet bij iedereen slaat de kuur aan. In dat geval zal je moeten kiezen of het risico jou waard is.
Zoek een goede bhandelende arts, bij voorkeur in een universitair ziekenhuis voor het eerste deel van de behandeling. Succes en hopelijk moet je je nieuwe hobby niet opgeven..

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: allergie voor bijensteek

Bericht door nick » wo 17 jun 2015, 23:22

en duur zo een behandeling ?
mvg

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: allergie voor bijensteek

Bericht door johan » do 18 jun 2015, 00:17

Ziekenhuisopname was 60 euro met hospitalisatieverzekering (60 euro is de 'franchise'). Nadien intussen 15 consultaties bij de dokter waarvan een groot deel wordt terugbetaald + de medicatie (het bijengif). Gratis is het natuurlijk niet maar hierdoor kan ik wel mijn hobby blijven doen.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: allergie voor bijensteek

Bericht door San Peter » do 18 jun 2015, 09:01

Ik heb na een steek tussen mijn vingers een week met een dikke pijnlijke arm gelopen. Van andere imkers hoor je dat je na een x-aantal jaar en zoveel steken verder dat je "immuun" kon worden. De huisarts vond dat onwaarschijnlijk en stelde dat als je je bv elke week een keer laat prikken dat je na bv 10 geen reactie had en maakte vervolgens de vergelijking naar andere allergieën. De waarheid zal in het midden liggen. Ook al ben je immuun of resistent, en reageer je niet op het bijengif, dan blijf ik het een vervelende rotsteek vinden.

In mijn geval draag ik voldoende beschermende kleding. Stoppen met bijen houden doe ik niet, maar het is mij het niet waard om te blijven worden gestoken totdat je wellicht in de toekomst ooit een keer resistent wordt of iets dergelijks.

gr

Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: allergie voor bijensteek

Bericht door Hans van der Post. » do 18 jun 2015, 09:56

Als je in 4 jaar tijd totaal 50 steken hebt ontvangen heb je geen last meer van opgezette armen en handen.
Dit is als je je bijenvolk(en) 12 x per jaar nakijkt opgeteld een steek per keer dit valt toch wel mee? :be2:
Ook ik heb handschoenen en een kap maar draagt deze als het nodig is en dit is meestal niet.

Ben er voor dat je de eerste jaren met zijn tweeën je volk nakijkt, bedoel iemand in de buurt voor het geval dat, zoals bij Ray
!Hans.

ray
Berichten:2
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 19:32
Imker sinds:2012
Aantal volken:4
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:

Re: allergie voor bijensteek

Bericht door ray » do 18 jun 2015, 17:10

johan schreef:Dag raymond. Je verhaal komt me bekend voor.
Eerst het slechte nieuws: de kans dat je nog gestoken zal worden is groot. De kans dat je lichaam extremer zal reageren is eveneens groot.
Het goede nieuws is dat de meeste mensen zich kunnen laten behandelen, zoals ik deed. Ook ik had de symptomen die jij beschrijft. Na een intensieve behandeling an 3 dagen in het ziekenhuis volg ik intussen 2 jaar een nabehandeling met om de 13 weken een injectie bijengif. Intussen werk ik meestal zonder handschoenen en pak aan mijn bijen en reageert mijn lichaam bijna niet meer op de steken.
Maar niet bij iedereen slaat de kuur aan. In dat geval zal je moeten kiezen of het risico jou waard is.
Zoek een goede bhandelende arts, bij voorkeur in een universitair ziekenhuis voor het eerste deel van de behandeling. Succes en hopelijk moet je je nieuwe hobby niet opgeven..
Klink hoopvol, weet je misschien welke stof er werd toegediend tijdens deze therapie. Mijn zorgverzekering wilde weten om welke stof het gaat en kan mij dan pas vertellen of dit eventueel vergoed wordt.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: allergie voor bijensteek

Bericht door johan » vr 19 jun 2015, 14:44

ray schreef:
johan schreef:Dag raymond. Je verhaal komt me bekend voor.
Eerst het slechte nieuws: de kans dat je nog gestoken zal worden is groot. De kans dat je lichaam extremer zal reageren is eveneens groot.
Het goede nieuws is dat de meeste mensen zich kunnen laten behandelen, zoals ik deed. Ook ik had de symptomen die jij beschrijft. Na een intensieve behandeling an 3 dagen in het ziekenhuis volg ik intussen 2 jaar een nabehandeling met om de 13 weken een injectie bijengif. Intussen werk ik meestal zonder handschoenen en pak aan mijn bijen en reageert mijn lichaam bijna niet meer op de steken.
Maar niet bij iedereen slaat de kuur aan. In dat geval zal je moeten kiezen of het risico jou waard is.
Zoek een goede bhandelende arts, bij voorkeur in een universitair ziekenhuis voor het eerste deel van de behandeling. Succes en hopelijk moet je je nieuwe hobby niet opgeven..
Klink hoopvol, weet je misschien welke stof er werd toegediend tijdens deze therapie. Mijn zorgverzekering wilde weten om welke stof het gaat en kan mij dan pas vertellen of dit eventueel vergoed wordt.
De gebruikte stof is... bijengif. 8) (weliswaar gezuiverd) de naam is geloof ik "pharmalgen Bee"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten