Invlieggaatjes Top Bar Hive

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Lidewij
Berichten:56
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie:Almelo
Contacteer:
Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door Lidewij » wo 24 jun 2015, 15:59

Update over de invlieggaatjes.
Vanmorgen, lekker zonnetje, louter bijen voor de gaatjes met dikke stuifmeelklonten aan de broek. Die probeerden, maar konden er niet in. Dat vond ik niet zo goed voor het mogelijke broed, dus toch maar een boortje 10 mm gepakt en drie van de gaatjes vergroot naar 1 cm doorsnede. Dát gaf opluchting. Ineens waren er ook een paar darren buiten.
Op welke manier kan er iets aan het bouwplan op imkerpedia veranderd worden? Want ik denk toch dat de maat van de vlieggaatjes vergroot moet worden. We hebben gelijk binnen een latje gelegd als opstapje voor de gaatjes, de vele dode bijen van het iets te hardhandig vegen door de verkopende partij bij de aanschaf van de schudzwerm lagen er nl nog steeds.
Trouwens Zjef, je had gelijk, bij de controle vandaag massa's larven en gesloten broed gezien en 2 erg mooie nieuwe raatjes. Maar ook in de meegekochte honingraat zat broed, ze is dus werkelijk gelijk verder gegaan met leggen!
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door martin b » wo 24 jun 2015, 20:37

Een mooi begin van de raat, kan wat worden.

Omdat men er op moet passen met nakijken dat de raat niet buigt, of zelf afbreekt, ben ik 2 jaar geleden begonnen met bamboe sate stokjes in de top lat te maken 3 stuks per lat. Dat geeft zo veel stevigheid dat men de latten met raat het zelfde kan hanteren als een normale broedraam.
Ze bouwen meestal mooi de stokjes is de raat, hoewel dat soms niet het geval is, ben ik toch tevreden over het algemeen.
kale lat.

IMG_682000.jpg
Hier zijn ze al wat verder, half weg zeg maar.
jammer genoeg heb ik nu geen foto bij me van een raat die geheel uitgebouwd is.
Als ik in het weekend thuis ben zal ik die nog plaatsen.
Bijlagen
IMG_725777.jpg
met een groet van martin

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door peter-koi » wo 24 jun 2015, 21:33

Ziet er mooi uit zo,zou je zo zo ook kunnen slingeren ?

Groet Peter.

Lidewij
Berichten:56
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie:Almelo
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door Lidewij » wo 24 jun 2015, 23:41

Dat is leuk,Martin B, ik had het al voorbij zien komen en met mijn man besloten dat we volgende latten ook zo maken :D . Ik heb de zelfde vraag als Peter-Koi ( heb jij ook kois?): of je de raten zo kan slingeren? Wij dachten al over een experiment met buigtriplexstroken in een boog aan de latten vastlijmen. Is vast ook al eens door iemand gedaan.....
Weet jij nog meer TBH imkers in Twente? Kunnen we eens een bezoekreeks organiseren misschien.
Groeten, Lidewij

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door peter-koi » do 25 jun 2015, 05:45

Ik heb Koi,s en ze zijn te koop.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door semar » do 25 jun 2015, 10:20

lidewij,

ik zou je trouwring afdoen als je blote handen in de bijen gaat,
glimende dingen hebben de neiging om de angels van de dames aan te trekken.
en het zou zonde zijn als je je trouw(of elke) ring moet laten openknippen omdat je anders eenvinger verliesd door de zweling
van een eventuele steek.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door martin b » do 25 jun 2015, 20:44

Ik heb geen Koi,s en slinger ook geen tbh latten, mooie raathoning oost ik voor de verkoop, en anders laat ik de honing er uit lekken.
Maar heb ook de lattekasten zo gemaakt dat er een honingkamer op pas, maar doe dat niet altijd.
De lattekasten heb ik niet zo zeer voor de honing, maar meer voor de fun.
tbhraathoninggg.jpg
Zo zie ik het graag.

bezoekreeks organiseren, ben van de partij.

semar, dat met de ring is een goede tip, maar wat dacht je van het volgende.
een van de leden van de B en B Club uit eibergen,( Bijen en Borrel :shhh: Club ), moet de horloge altijd afdoen anders wordt hij daar gestoken,
daar tegen heb ik meestal dat ding wel om en ben daar nog nooit gestoken, ( verschillende modellen gehad in de Loop van de jaren)
Bijen reageren altijd weer anders, maar daar waren we in de Loop van de jaren al achter gekomen.
met een groet van martin

Lidewij
Berichten:56
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie:Almelo
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door Lidewij » do 25 jun 2015, 23:47

Hoi heren, dank voor de ring-tip. Ik was m'n handen voor ik in de bijen ga ( hoor mij nou, ben helemaal 2x "in de bijen" geweest ) omdat ik hoorde dat de lucht van zweet de bijen zou aanzetten om te steken. Misschien zitten er onder een ring en horloge restjes die rieken? Tot nu toe ben ik nog niet gestoken.
Vandaag bezoek gehad van een naburig imker, die een 6 ramer kwam uitlenen , de aardige man, en die erg geïnteresseerd was in de lattenkast, hem openrukte, en uit het midden een lat wilde optillen, ik kon hem nog net tegenhouden.....Toen pakte hij de raat met haarklem, die pas met een hoekje vastzit, en kantelde zoals bij een simplex/spaarkastraampje. Hmm. Maar verder erg aardig. Gelijk gezien dat de hoeveelheid gesloten broed in vergelijking tot gisteren verdrievoudigd is. :be3:

Martin, dat ziet er super uit, die raat, we hebben je idee gelijk uitgeprobeerd. Na de vakantietijd kunnen we eens een draadje wijden aan TBH in Twente, en inventariseren wie mee wil doen.
Peter-Koi, wij hebben ook kois, hebben gekweekt en willen ook wel verkopen wat niet erg lukt.
Verder een 8 ramer geknutseld uit een Praxis verhuisdoos en een pizzadoos. We hebben 'm nou niet meer nodig vanwege de geleende 6 ramer, maar het was toch gaaf om voor €2,18 en wat tape en vliegengaas een heel bruikbare reservekast/zwermbox/transportbox te hebben.

Morgen ons 2e volkje ophalen, een gewonnen Carnica F1 koningin met 3 ramen. En dan op vakantie. Leve de bijenpartnervrienden!
Bijlagen
image.jpg

Lidewij
Berichten:56
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie:Almelo
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door Lidewij » do 25 jun 2015, 23:56

Meerdere foto's toevoegen lukte niet, dan maar na elkaar
Bijlagen
image.jpg

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Invlieggaatjes Top Bar Hive

Bericht door Benthe » zo 28 jun 2015, 13:54

Hoi, ik begin nu net met mijn eerste volkje, maar ik ben best geinteresseerd in de top bar hive.
Kan ik een keertje, misschien na de vakantie, komen kijken en vragen stellen? :be9:
8-) :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten