Reddingsoperatie of grove fout?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Stijn Mattheus
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 apr 2014, 10:12
Contacteer:
Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door Stijn Mattheus » di 30 jun 2015, 10:13

Allen,

Willen jullie even meedenken over volgende situatie?

Ik ben dit jaar begonnen met 2 kasten (laat ze ons voor het gemak kast A en B noemen).
Beiden waren begin dit seizoen goed aan de leg en haalden lekker veel binnen. In kast B zag ik op een dag (ergens eind april) doppen.
Ik heb toen een aflegger gemaakt in een warré kastje (door de koningin uit te nemen samen met een paar ramen bijen, dit noemen we dan kast C). Deze aflegger gaat als een trein, geen problemen daarmee.

Kast B leek er echter niet in te slagen een nieuwe moer te produceren, er waren zoals gezegd wel moerdoppen, maar die had ik gebroken om de teller terug op 0 te zetten (ik heb niet zoveel tijd dus moest ik kunnen rekenen op de 13 dagen regel). Telkens ik na 13 dagen in kast B keek waren er een paar doppen. Ik liet er telkens een bestaan, maar die bleek dan na een dag of 5 toch geen nieuwe koningin te hebben gegeven. (dit scenario tot 3 maal toe zien gebeuren). De kast werd darrenbroedig en ik had ze al opgegeven.....

Kast A ondertussen leek in orde, tot ik op een bepaald moment begon te merken dat er wel heel weinig brias te zien was. Koningin was er wel nog (heb ze zien lopen) maar blijkbaar was haar vlijt wat afgenomen. Ik verwachtte dus op een bepaald moment dat de bijen gingen wisselen....
De laatste paar weken voor mijn verlof waren op het werk echter razend druk en ik had geen tijd om in de bijen te kijken. Nu vanmorgen even gekeken en volgende gebeurde:

Zoals verwacht had kast A doppen getrokken, waarvan er zeker al drie-vier waren uitgelopen.... Er is dus quasi zeker gezwermd...
Geen enkel eitje in de kast te bespeuren en zeer gefragmenteerd broed wat volgens mij wijst op moerloosheid....
en toen zag ik het:

Uit een van de moercellen die nog dicht was zag ik een koppie piepen... Ik heb dus een koningin zien geboren worden... fantastisch...
Ik heb de koningin van de raat genomen met een moerkooitje en even aan de kant gelegd....
Toen had ik volgende reflex:

Het raam met de overige, gesloten moerdoppen, heb ik in kast B gehangen, samen met een raam of drie bijen uit kast A. De moer terug in kast A laten lopen, gecontroleerd of er nog meer moerdoppen waren (die waren er niet) en alles dicht gedaan.

Heb ik daar goed aan gedaan? Heb ik kans dat kast B nog te redden is of heb ik het kast A nu ook moeilijk gemaakt?

Graag jullie visie...

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door FrancA » di 30 jun 2015, 10:20

Sorry, ik het niet goed gelezen..
Laatst gewijzigd door FrancA op di 30 jun 2015, 11:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Eddini
Berichten:21
Lid geworden op:di 07 jan 2014, 13:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Leiden
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door Eddini » di 30 jun 2015, 11:32

Kast A lijkt me opgelost maar de situatie in kast B absoluut niet.. Ik heb ooit begrepen dat wanneer werksters gaan leggen (wat ik begrijp uit je verhaal is dat de situatie in kast B), ze daar niet vanzelf weer mee ophouden zodra er een moer binnenloopt.

Wat je had kunnen doen is alle ramen uit kast B op een ruime afstand van de kast afslaan en weer terughangen en dan de nieuwe moer de kast in laten lopen. De darrenleggende werksters zijn door hun ontwikkelde eierstokken te zwaar en kunnen niet terug naar de kast vliegen. De niet leggende werksters daarentegen vliegen terug.

Anass

Sjors en Wendy
Berichten:6
Lid geworden op:za 09 mei 2015, 17:54
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door Sjors en Wendy » ma 06 jul 2015, 09:08

In kast B heb je de koningin weggehaald, de doppen later weggehaald, en je verwacht hier nog een koningin in terug? Je begrijpt dat hier eitjes voor moeten zijn, die maximaal een dag of drie oud mogen zijn? Oftewel als jij je doppen breekt na het weghalen van je koningin, dat je volk nooit meer een koningin aan zal kunnen maken?

De drie ramen bijen van kast A naar B kunnen wel eens een probleem opleveren, hopelijk vindt je geen bergje bijen op de bodem van je kast. Samenvoegen gaat niet zomaar.

De koningin uit kast A zal wel goed gaan, kast B heb je naast het probleem van de leggende werksters ook nog meerdere doppen, dus mogelijk krijg je nog één of meerdere zwermen als je pech hebt.

Heb je een basiscursus gedaan?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door semar » do 09 jul 2015, 16:37

Sjors en Wendy schreef:In kast B heb je de koningin weggehaald, de doppen later weggehaald, en je verwacht hier nog een koningin in terug? Je begrijpt dat hier eitjes voor moeten zijn, die maximaal een dag of drie oud mogen zijn?

voor een moer kweken:
eitjes én larven tot 3 dagen oud!

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

ps wel hoe ouder het larfje hoe minder de koningin

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door Dar-Bert » do 09 jul 2015, 18:45

Een dergelijke operatie kan ook goed gaan met een flinke portie geluk dan. Ligt ook aan de grootte van het ontvangende volk. Als er voldoende bijen met de doppen zijn meegegeven... Misschien. Ik ben benieuwd of het gelukt is of dat alle jonge moeren zijn gesneuveld.

Verstuurd vanaf mijn FP1 met Tapatalk

Stijn Mattheus
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 apr 2014, 10:12
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door Stijn Mattheus » wo 22 jul 2015, 20:35

Sjors en Wendy schreef:In kast B heb je de koningin weggehaald, de doppen later weggehaald, en je verwacht hier nog een koningin in terug? Je begrijpt dat hier eitjes voor moeten zijn, die maximaal een dag of drie oud mogen zijn? Oftewel als jij je doppen breekt na het weghalen van je koningin, dat je volk nooit meer een koningin aan zal kunnen maken?

De drie ramen bijen van kast A naar B kunnen wel eens een probleem opleveren, hopelijk vindt je geen bergje bijen op de bodem van je kast. Samenvoegen gaat niet zomaar.

De koningin uit kast A zal wel goed gaan, kast B heb je naast het probleem van de leggende werksters ook nog meerdere doppen, dus mogelijk krijg je nog één of meerdere zwermen als je pech hebt.

Heb je een basiscursus gedaan?

Met alle respect, maar deze laatste vraag vind ik wel een beetje krenkend...
Je hebt mijn eerste post trouwens verkeerd gelezen, geen doppen gebroken in kast B, enkel aflegger gemaakt.
Eerst goed lezen voor je een kwetsend opmerking maakt, dank u.

Stijn Mattheus
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 apr 2014, 10:12
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door Stijn Mattheus » wo 22 jul 2015, 20:37

Aan allen die mijn post wel met een beetje respect hebben beantwoord:

Goed nieuws!!

Kast A is zoals jullie voorspelden opgelost, leggende moer, brias...

Kast B is tegen jullie en mijn verwachtingen in ook aan de leg, ook Brias...
ik tevreden...

Alleen hoop ik dat de bijen in B nog genoeg tijd hebben om zich te vermeerderen tegen de winter...
ik probeer ze veel mogelijk met rust te laten...

Sjors en Wendy
Berichten:6
Lid geworden op:za 09 mei 2015, 17:54
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door Sjors en Wendy » do 23 jul 2015, 20:54

Stijn Mattheus schreef:Kast B ... wel moerdoppen, maar die had ik gebroken om de teller terug op 0 te zetten
Je zegt zelf dat je ze hebt gebroken na verwijderen koningin, hoe interpreteer ik dit verkeerd?

Stijn Mattheus
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 apr 2014, 10:12
Contacteer:

Re: Reddingsoperatie of grove fout?

Bericht door Stijn Mattheus » vr 24 jul 2015, 11:04

Beste,

Ik brak natuurlijk niet alle doppen... anders weet het kleinste kind dat er geen beweging in de zaak komt...
Ik liet er telkens een tweetal bestaan.

met de teller op 0 zetten bedoelde ik de 'timing'.

nu zie ik waar ik onduidelijk was... neemt niet weg dat dit forum bedoeld is om mekaar helpen... niet om denigrerende opmerkingen te maken...

Sjors en Wendy schreef:
Stijn Mattheus schreef:Kast B ... wel moerdoppen, maar die had ik gebroken om de teller terug op 0 te zetten
Je zegt zelf dat je ze hebt gebroken na verwijderen koningin, hoe interpreteer ik dit verkeerd?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten