Van Kieler naar zesramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Hoe lang kan een raam uitlopend broed zonder bijen? Als ik van mijn hoofdstand naar huis moet rijden (waar de Kieler nu staat) kost alles bij elkaar een kwartier tot half uur. Is dat een probleem?
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Ewout »

Bij deze temperaturen is dat wel mogelijk denk ik, maar ideaal is het niet natuurlijk... Je kunt het ook andersom doen, de bevruchtingskastjes naar je stand brengen.

Je schrijft dat ze nog maar net aan de leg is: hoe lang? Ik zou minstens wachten tot ze gesloten broed heeft en liever nog tot het eerste broed uitloopt. Inballen door de bijen die nu in het kielerkastje zitten kan met gepruts natuurlijk wel, maar het overhangen kan vrij snel/soepel. Ikzelf deed het door op de ramen alvast de tie-raps deels dicht te zetten, zodat je ze er eerst los inhangt en dan de tie-raps alleen hoeft aan te trekken, maar het fietsspaak idee van Eddy vind ik slim en lijkt me nog makkelijker.

Het blijft hoe dan ook gepriegel. Als het voornaamste doel van deze koninginnen reserve in een zesramer is, kun je ze in de toekomst ook in een 3 ramer laten bevruchten - Heb je nooit gedoe met verschillende maten.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ze heeft alleen nog maar eitjes. Mijn vraag was ook niet om nu direct te gaan doen, maar als ik er toch nog materiaal voor nodig heb, heb ik nog wat tijd.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Kroese »

Mijn advies is om de moer niet in die keeler te laten zitten. Als ze die raatjes vol gelegd heeft kan ze niets meer kwijt.
De moer krijgt een kleiner achterlijf, omdat ze geen ei meer kwijt kan. tenzij je er een bakje bovenop zet.
Gewoon een schudzwerm maken, en de moer met een Nicot kooi invoeren.
2 nachten dicht en dan nu met die hitte maar in de kelder zetten. Op de 2e avond op een andere stand in donker openzetten.
Die moer kan dan doorgaan met leggen, zonder stilstand.
Die keeler kun je laten staan, voeren, daar krijg je dan een nakomeling op. Als je geen reserve moeren hebt, kan het evt een oplossing zijn.
Alhoewel ik liever op F1 nivo blijf.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door imker Marinus »

Kroese schreef:Mijn advies is om de moer niet in die keeler te laten zitten. Als ze die raatjes vol gelegd heeft kan ze niets meer kwijt.
De moer krijgt een kleiner achterlijf, omdat ze geen ei meer kwijt kan. tenzij je er een bakje bovenop zet.
Gewoon een schudzwerm maken, en de moer met een Nicot kooi invoeren.
2 nachten dicht en dan nu met die hitte maar in de kelder zetten. Op de 2e avond op een andere stand in donker openzetten.
Die moer kan dan doorgaan met leggen, zonder stilstand.
Die keeler kun je laten staan, voeren, daar krijg je dan een nakomeling op. Als je geen reserve moeren hebt, kan het evt een oplossing zijn.
Alhoewel ik liever op F1 nivo blijf.
Ik beschouw de oplossing van Hennie als de beste oplossing is. Voorwaarde is wel dat je over genoeg bijen beschikt om schudzwermen te maken. Ik krijg volgende week 10 apidea's terug van Ameland, natuurlijk hoop ik dat ze allemaal bevrucht zijn, maar ik heb niet genoeg bijen om voor elke koningin een schudzwerm te maken. Daarnaast zal ik, wanneer er meer dan 4 moertjes bevrucht zijn, nog wat 3-ramers moeten kopen. Maar goed, daar valt wel een mouw aan te passen

Hennie, wat zou je doen wanneer je niet genoeg bijen hebt om voor iedere koningin een schudzwerm te maken?

Ik heb 3 volken die groot genoeg zijn om bijen te leveren voor schudzwermen. Maar over het gebruik van 1 van de volken twijfel ik, de afkomst is dubieus (volgens mij geen buckfast). Kunnen die toch gebruikt worden voor een schudzwerm?
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Kroese schreef:Mijn advies is om de moer niet in die keeler te laten zitten. Als ze die raatjes vol gelegd heeft kan ze niets meer kwijt.
De moer krijgt een kleiner achterlijf, omdat ze geen ei meer kwijt kan. tenzij je er een bakje bovenop zet.
Gewoon een schudzwerm maken, en de moer met een Nicot kooi invoeren.
2 nachten dicht en dan nu met die hitte maar in de kelder zetten. Op de 2e avond op een andere stand in donker openzetten.
Die moer kan dan doorgaan met leggen, zonder stilstand.
Die keeler kun je laten staan, voeren, daar krijg je dan een nakomeling op. Als je geen reserve moeren hebt, kan het evt een oplossing zijn.
Alhoewel ik liever op F1 nivo blijf.
Dat wordt een klusje voor zondag. Ik blijf ook liever op F1, vorig jaar had ik een F2 Buckfast, maar die waren niet heel vriendelijk.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Ewout »

Hennie,
Is dat van dat kleinere achterlijf een permanente verandering? Of alleen tijdelijk totdat ze weer aan de leg kan?

Ik zou op z'n minst wachten tot er gesloten broed is - immers weet je dan pas of ze goed is bevrucht.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Kroese »

Ewout schreef:Hennie,
Is dat van dat kleinere achterlijf een permanente verandering? Of alleen tijdelijk totdat ze weer aan de leg kan?

Ik zou op z'n minst wachten tot er gesloten broed is - immers weet je dan pas of ze goed is bevrucht.
Dat is dan al weer 9 dagen, als je het voerbakje weg haalt, heeft ze nog 2 raatjes, of een opzetbakje, maar dan moeten er natuurlijk ook genoeg bijen voor inzitten. Ik laat ze niet zolang zitten. als een moer snel legt, op de 9e 10e dag zijn ze bijna zeker goed bevrucht.
Pas als een moer veel te laat gaat leggen, en het weer is mooi, dan is het oppassen geblazen.
Zodra een moer weer flink gaat leggen, zwelt dat achterlijf weer flink aan.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Kroese »

imker Marinus schreef:Ik krijg volgende week 10 apidea's terug van Ameland, natuurlijk hoop ik dat ze allemaal bevrucht zijn, maar ik heb niet genoeg bijen om voor elke koningin een schudzwerm te maken. Daarnaast zal ik, wanneer er meer dan 4 moertjes bevrucht zijn, nog wat 3-ramers moeten kopen. Maar goed, daar valt wel een mouw aan te passen

Hennie, wat zou je doen wanneer je niet genoeg bijen hebt om voor iedere koningin een schudzwerm te maken?

Ik heb 3 volken die groot genoeg zijn om bijen te leveren voor schudzwermen. Maar over het gebruik van 1 van de volken twijfel ik, de afkomst is dubieus (volgens mij geen buckfast). Kunnen die toch gebruikt worden voor een schudzwerm?
Je kunt een volk ook verdelen in meerdere schudzwermen. Die hoeven in deze tijd niet zo zwaar te zijn. Als je 3 ramen met bijen overhoud, kun je die nog wel naar een volle 6ramer in het najaar opfokken.
Bijen van een ander ras kun je wel gebruiken, maar dan zou ik de vliegbijen niet er bij willen hebben.
De moer wordt wel geaccepteerd, maar na 14 dagen gaan ze wisselcellen trekken.

Lees ook even hier:
http://home.kpn.nl/buckfast/MoerInvoeren.htm
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik heb gisteren een schudzwerm gemaakt en de moet ingevoerd. De bijen waren snel rustig, dus zal wel goed komen. Ze staan nu te harmoniseren, vanavond gaan ze het schuurdak op.

Ik vroeg me alleen wel af of het volgende ook had kunnen lukken:
- Kieler op een zesramer met deels uitgebouwde raat zetten. Hadden de bijen dan naar beneden gegaan en de zesramer vanzelf in gebruik genomen?
- Schudzwerm in de zesramer en de Kieler met een krantje ertussen bovenop de zesramer zodat ze zo verenigen.

In beide gevallen had ik geen F2-volkje in de Kieler gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten