Van Kieler naar zesramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door imker Marinus »

Kroese schreef: Bijen van een ander ras kun je wel gebruiken, maar dan zou ik de vliegbijen niet er bij willen hebben.
De moer wordt wel geaccepteerd, maar na 14 dagen gaan ze wisselcellen trekken.
Als ik het goed begrijp worden er, wanneer een buckfast koningin wordt ingevoerd bij een schudzwerm van niet-buckfast, zelfs wisselcellen getrokken wanneer het een schudzwerm is zonder vliegbijen (in een schudzwerm zitten natuurlijk al niet veel vliegbijen). Jammer, ik heb 10 juni een carnica-zwerm geschept, met een oude moer die goed aan de leg is. Haar eerste broed is aan het uitlopen. Dat broed had ik willen gebruiken voor een schudzwerm. Maar ik zoek toch een veiliger methode, waarbij ik niet hoef te controleren. Mijn buckfast volken bevatten wel brias, maar zijn misschien net wat te lang moerloos geweest om een schudzwerm te maken. Ik probeer het, misschien valt het mee. Anders zal ik een bevriende buckfast-imker eens vriendelijk aankijken.

Ik ben wel nieuwsgierig naar dat "koninginnenkeuringsmechanisme" van een volk. Ruikt zo'n koningin van een ander ras nu fundamenteel anders? Is het iets in haar gedrag? Het volkje is in ieder geval niet geheel tevreden wanneer er wisselcellen worden getrokken. Maar waarom nu precies? Dat is toch machtig interessant.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door joselito »

imker Marinus schreef: Ik ben wel nieuwsgierig naar dat "koninginnenkeuringsmechanisme" van een volk. Ruikt zo'n koningin van een ander ras nu fundamenteel anders? Is het iets in haar gedrag? Het volkje is in ieder geval niet geheel tevreden wanneer er wisselcellen worden getrokken. Maar waarom nu precies? Dat is toch machtig interessant.
Het zal niet altijd gebeuren maar soms trekken de bijen inderdaad redcellen aan. Als je die eenmaal weg doet is het in orde. Vanaf het moment dat haar eigen broed uitloopt heeft ze bijen om haar te verdedigen. Hoe ouder dat de ingevoerde koningin is des te minder zal dit gebeuren.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Ewout »

imker Marinus schreef: Ik ben wel nieuwsgierig naar dat "koninginnenkeuringsmechanisme" van een volk. Ruikt zo'n koningin van een ander ras nu fundamenteel anders? Is het iets in haar gedrag? Het volkje is in ieder geval niet geheel tevreden wanneer er wisselcellen worden getrokken. Maar waarom nu precies? Dat is toch machtig interessant.
Als je zoekt op kin recognition honeybee queens, dan is daarover wel wat te vinden. Het lijkt erop dat de geur die wordt afgescheden door de tergaal (?) klier, daar waar bij werksters de nasonov klier zit, daar een belangrijke rol in speelt: Chemical signals of queens in kin recognition of honeybees
Nog fascinerender vind ik hoe de werksters kennelijk ook in staat zijn om gerelateerde/zuster larven te onderscheiden van ongerelateerde (of minder gerelateerde) larven, en daarbij zusterlarven voorkeursbehandeling geven.
joselito schreef: Het zal niet altijd gebeuren maar soms trekken de bijen inderdaad redcellen aan. Als je die eenmaal weg doet is het in orde. Vanaf het moment dat haar eigen broed uitloopt heeft ze bijen om haar te verdedigen. Hoe ouder dat de ingevoerde koningin is des te minder zal dit gebeuren.
Ik zou niet rekenen op 1 keer wegbreken van de wisselcellen. Ik heb 5 weken geleden 3 leggende mellifera p-moeren ingevoerd in bastaardvolken met veel ligustica/buckfast invloeden (vrijwel alleen maar werksters met geel, gele darren en volledig gele koninginnen), daar heb ik al 3x wisselcellen gebroken (ook inmiddels tussen eigen werksters dus!). Ik verwacht dat zeker nog een keer te moeten doen. Met verdediging heeft dat niets te maken volgens mij, eerder met geur. Een koningin die al een tijdje aan de leg is zal een grotere kans hebben op eerste acceptatie, maar ik vraag mij af of dat voor het aanzetten van wisselcellen wel uitmaakt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Hans van der Post. »

Ewout je spreekt van geur dit is zo maar insecten "moeren" geven heel veel stofjes af (feromonen) waaronder de onderdrukking van de groei eierstokken van de werkbij.
Heb zelf proefjes gedaan met volken die doppen hadden, waar een leeg raam is ingehangen vervolgens doppen gebroken - tutters/kwakers -.
Dit lege raam werd voor het eerste deel met darrenraat gebouwd. Na een week werd er werksters raat gebouwd.
Je kunt ook goed "aflezen" hoe goed een moer is zijn er veel speeldoppen of veel darren broed. Zulke volken willen vaak zwermen voor dat de dracht is afgelopen. Afgezien dat de imker te weinig leefruimte heeft gegeven. :be2:
!Hans.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Ewout »

Je hebt gelijk Hans, feromonen is een correctere term dan geur!
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb gisteren een schudzwerm gemaakt en de moet ingevoerd. De bijen waren snel rustig, dus zal wel goed komen. Ze staan nu te harmoniseren, vanavond gaan ze het schuurdak op.

Ik vroeg me alleen wel af of het volgende ook had kunnen lukken:
- Kieler op een zesramer met deels uitgebouwde raat zetten. Hadden de bijen dan naar beneden gegaan en de zesramer vanzelf in gebruik genomen?
- Schudzwerm in de zesramer en de Kieler met een krantje ertussen bovenop de zesramer zodat ze zo verenigen.

In beide gevallen had ik geen F2-volkje in de Kieler gekregen.
Maar weet iemand nog een antwoord op mijn vragen? Ik vind het eigenlijk namelijk "zonde" om nu een F2 moertje te krijgen, ik wil op F1 blijven. UIteraard kan ik er uiteindelijk misschien nog iemand blij mee maken, maar ik had liever dit kleine volkje behouden. Had natuurlijk gekund door de raampjes over te hangen aan de toplatten vastgemaakt. Wat ik hierboven beschrijf, zou dat kunnen werken? Geeft in ieder geval geen gepiel met tie-wraps e.d.
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door roelof1945 »

Santtu Pikkarainen schreef:Maar weet iemand nog een antwoord op mijn vragen? Ik vind het eigenlijk namelijk "zonde" om nu een F2 moertje te krijgen, ik wil op F1 blijven. UIteraard kan ik er uiteindelijk misschien nog iemand blij mee maken, maar ik had liever dit kleine volkje behouden. Had natuurlijk gekund door de raampjes over te hangen aan de toplatten vastgemaakt. Wat ik hierboven beschrijf, zou dat kunnen werken? Geeft in ieder geval geen gepiel met tie-wraps e.d.
Vorig jaar een kieler geplaatst op een moerloos volk met goed resultaat.
Moerloos volk een 10 ramer verenigd met een krant er tussen de kieler op de kop en waarom, het sluit goed aan op de broedramen.
Het stukje afdek plastiek haal je er voorzichtig tussenuit zodat er geen bijen ontsnappen en de krant moet ook niet gaan scheuren.
De koningin zit al gauw in de broed kamer maar als het broed in de kieler uitloopt gaat ze daar toch weer eitjes in leggen je moet dus wel een
koninginnen rooster er tussen plaatsen,na 3 weken is het broed uitgelopen en kan de kieler eraf.

Heb nu een kieler met 12 raatjes deze zet ik op een 6 ramer en ook weer op de kop, hoe dit afloopt weet ik nog niet volgende week ga ik hier mee bezig, laat nog weten wat het resultaat wordt.

Gr. Roel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten