Grote van het vlieggat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ruud Boon
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 jul 2015, 09:01
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast,bastaard
Contacteer:

Grote van het vlieggat

Bericht door Ruud Boon »

Hoe bepaal je de grote van het vlieggat (TBH-kast) en op welke wijze kan ik deze kleiner dan wel groter maken?
Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Grote van het vlieggat

Bericht door Lidewij »

Beste Ruud Boon,
Welkom op het forum!
Kijk voor een antwoord op je vraag naar de reacties op mijn vraag over ditzelfde onderwerp. Bij de zoekfunctie intypen: invlieggaatjes Top Bar Hive. Een heleboel leden hebben mij daar goed mee verder geholpen.
Wij hebben 2 TBH's intussen, een vlgs bouwtekening Imkerpedia met 18 gaatjes van 0,8 cm en intussen 3 van die gaatjes die groter zijn zodat de pollen ook mee naar binnen kunnen. Het volk wordt groter, dus ga ik nog een paar gaatjes uitboren. Gewoon 's avonds als ze rustig zijn, met de accuschroever, boortje 12 mm.
De andere TBH is gebouwd vlgs Chandler, met 3 grote gaten aan de zijkant, die voor het kleine volkje echt te tochtig waren en slecht te verdedigen. Daar hebben we nu zo'n geel plastic muizenrooster voor geplaatst met uitschuifbare ingang. Dus pas het beste je gaten aan zo'n ding aan, dan kan je met en zonder roostertje uitproberen.
Wij hebben hele lieve Carnica F1 dus het ombouwactietje kon zonder pak en rook.Wel na zonsondergang.
Ik doe straks nog wel een foto.
Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Grote van het vlieggat

Bericht door Lidewij »

image.jpg
Misschien doen we het weer weg als de bak volgebouwd is. Maandag kijk ik of ik het roostertje open doe bij de voorspelde warmte.

Succes ermee! Groeten, Lidewij
Ruud Boon
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 jul 2015, 09:01
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast,bastaard
Contacteer:

Re: Grote van het vlieggat

Bericht door Ruud Boon »

Dag lidewij
Dank je wel voor de reactie en foto. Erg mee geholpen. Ik heb een tbh van Drosinus uit Nijkerk. Prachtige kast met vliegopening zoals op jou foto. Ik ga eea uitproberen.
Groet Ruud
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten