winterbijen!?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:
winterbijen!?

Bericht door sikkie68 » di 29 sep 2015, 12:59

Hoi , dagelijks ben ik op mijn stalletje te vinden en merk dat de laatste 3 dagen het steeds drukker wordt met bijen die aan het orienteren zijn op de kast en omgeving dat gebeurd 2 x daags +_ een half uur lang, daarna wordt het opvallend rustig, dames zijn weer in huus. :dance: :be7: was dekseltjes liggen op de opvang bak, veel gemorst stuifmeel en nog een mijt of drie :shock: :evil: :evil:
Mag ik aannenen dat dit DE bloed jonge WINTERBIJEN zijn ???? :think: :?: Er wordt nog VEEL stuifmeel gehaald geel wit en oranje. Tot wanneer gaat de HM ongeveer door of blijft ze gaan, met eieren leggen tot er koude komt? :think: :
( ik heb (look a like) BUCKFAST bijen ) die gaan toch lang door???

En ik moet ze nog snel chekken op het hoeveelheid gesloten voer, , is dit dan wel okee? laatste keer hoor voor dit JAAR, ze hadden nl de voorraad winter voer aardig aan gepeuzeld en ben weer langzaam gaan voeren heb r nu weer 4 kg op zitten. dus morgen laatste check :be3: :be3: :cry:
zoemm groeten van sikkie
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: winterbijen!?

Bericht door johan » di 29 sep 2015, 14:56

in principe worden nu steeds meer en meer winterbijen geboren. Cruciaal hierin is het vitellogenine.
Wanneer in de herfst de broedaanzet terugloopt, gaan de uitlopende werksters zich volvreten met pollen. En vermits zij geen broed - of in elk geval veel minder broed - te voeden hebben, slaan zij al dat kostbaar voedsel op in hun vetlichaampjes. Aldus bereiden zij zich voor op de lange winterzit.
Deze goeddoorvoede, langlevende bijen, worden 'vette bijen' genoemd. Zij zitten volgepropt met vitellogenine.
De imker die het concept van de vette bijen begrijpt, kent ook het geheim van de gezondheid van het bijenvolk; hij bezit het recept voor een goede overwintering, voor een snellevoorjaarsontwikkeling en ... een rijke honingoogst !!
bijenkolonies die aangetast zijn door varroa zullen langer broed houden , in een poging winterbijen voort te brengen. alleen worden de geboren bijen juist zwakker en zwakker omdat de proteïnen steeds schaarser en schaarser worden doordat de voedsterbijen ook in een slechte gezondheidstoestand verkeren. dit is ook de reden waarom je op tijd moet beginnen met behandelen tegen varroa. het zijn immers de bijen die de bijen moeten voeden die de winterbijen moeten voeden die in goede gezondheid moeten verkeren.
Het fenomeen van bijen die voor de kast zweven in de namiddag heb je ook (en massaal) in de zomer. het zijn namelijk de jonge bijen die leren vliegen en de omgeving in zich beginnen opnemen. Dat zijn dus geen echte winterbijen.
Het critische punt waarop huisbijen immers veldbijen (vliegbijen) worden, is het gehalte aan vitellogenine. pas als dit verlaagd is omwille van de voederactiviteiten binnenshuis zullen huisbijen vliegbijen worden. een vliegbij is maw geen huisbij en kan dus geen winterbij zijn.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: winterbijen!?

Bericht door Albert Stoter » di 29 sep 2015, 17:14

johan schreef:Het critische punt waarop huisbijen immers veldbijen (vliegbijen) worden, is het gehalte aan vitellogenine. pas als dit verlaagd is omwille van de voederactiviteiten binnenshuis zullen huisbijen vliegbijen worden. een vliegbij is maw geen huisbij en kan dus geen winterbij zijn.
Vergeet naast vitellogenine, ook de rol van het juveniel hormoon en het fourageerferomoon niet.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: winterbijen!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 sep 2015, 17:22

Het is allemaal helemaal leuk die nieuw feromonen, maar ik vraag me wel af of dit al gemeengoed is? Ik zie een proceedings staan als bron. Is de werking, en speciaal van dit hormoon, echt goed uitgezocht en wetenschappelijk breed gedeeld?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: winterbijen!?

Bericht door Albert Stoter » di 29 sep 2015, 21:07

Zie bijvoorbeeld http://scientificbeekeeping.com/the-pri ... ol-part-3/ (en dan met name vanaf 'Update June 20, 2012' ).

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: winterbijen!?

Bericht door johan » di 29 sep 2015, 22:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Het is allemaal helemaal leuk die nieuw feromonen, maar ik vraag me wel af of dit al gemeengoed is? Ik zie een proceedings staan als bron. Is de werking, en speciaal van dit hormoon, echt goed uitgezocht en wetenschappelijk breed gedeeld?

gr.
Lijkt me wel hoor. Het citaat dat ik neerschreef komt van een artikel op de website van de konvib. In dat artikel komt ook de rol van deze hormonen aan bod. Met name hoe ze een elkaar soms tegenwerken om er voor te zorgen dat winterbijen jong blijven.
Moet het hele artikel zelf nog eens rustig lezen om het te begrijpen. Op mijn werk lukt dat niet zo goed :wink:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: winterbijen!?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 30 sep 2015, 08:32

Wat er allemaal belangrijk voor langlevende bijen is weet ik niet . Wel constateer ik dat ,

in de bestuiving ik nog al eens in opgesloten ruimtes heb gestaan . Wanneer er dan weinig tot geen stuifmeel binnenkomt de koningin ook stopt met het leggen van eitjes .
In het begin stond ik dan versteld dat de volkjes vrij goed op sterkte bleven . Later besefte ik dat er ook dan langlevende bijen in de volken moeten zitten .

Hetzelfde is ook te constateren bij de aalster methode wanneer een jonge koningin maar niet aan de leg komt en ook die volkjes vrij goed op sterkte blijven . Zo niet , zou zo'n kastje na zes weken helemaal leeg moeten zijn .

Jaap v P

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: winterbijen!?

Bericht door joselito » wo 30 sep 2015, 09:19

Mij hebben ze geleerd dat jonge bijen die geen larven voeden, dus waarvan de voedselklieren zich niet moeten ontwikkelen automatisch langer leven.
Is de Rensonmethode daar ook niet op gebaseerd?

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: winterbijen!?

Bericht door johan » wo 30 sep 2015, 12:29

joselito schreef:Mij hebben ze geleerd dat jonge bijen die geen larven voeden, dus waarvan de voedselklieren zich niet moeten ontwikkelen automatisch langer leven.
Is de Rensonmethode daar ook niet op gebaseerd?
elke bedrijfsmethode die op broedbeperking is gebaseerd zal voor een situatie zorgen dat er een overschot aan voederbijen is tov het te verzorgen broed. je krijgt daardoor inderdaad langer levende bijen.
zie ookhttp://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... eel-2.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 152 gasten