Suikerwater niet verzegeld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hoornaar
Berichten:6
Lid geworden op:za 03 okt 2015, 20:11
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Twello
Contacteer:
Suikerwater niet verzegeld

Bericht door Hoornaar » za 03 okt 2015, 20:44

Goedendag allen,
Ben beginnende imker en na vandaag zit ik met vragen waarop ik niet zo snel een antwoord kan vinden.
Heb twee volken.
Vanmiddag was het mooi weer, dus toch nog maar een soort van "eindcontrole" gedaan om te zien of alles naar wens gaat.
Het volk waar ik vragen over heb is van dit jaar.
Beetje apart volkje. De oude moer zwermde uit, geschept en op een kast gezet, die gaat goed. Het volk wat achter bleef accepteerde geen jonge moeren. Die werden doodgemaakt, dus maar weer een raampje broed ingehangen. De jonge moer raakte aan de leg maar werd weer doodgemaakt na de Varroabehandeling, dus weer een raampje broed. De moer die daar uit liep zit in de kast want er is open broed aanwezig. We hebben ook een raampje gesloten broed begin augustus bijgezet om een wat sterker volk te krijgen.
Half augustus begonnen met suikerwater 1:1 voeren. Begin september daarmee gestopt. Vandaag even gekeken hoe het er voor stond. Wat bleek natte bende. Niet veel verzegeld.
Het volk stond op twee broedkamers en een lege honingkamer. De honingkamer heb ik verwijderd. In de bovenste broedkamer zit genoeg voer maar niet alles verzegeld. In de onderste broedkamer zitten twee volledige ramen met gesloten broed en een beetje open broed. Verder stuifmeel en hier en daar honing.
Kantraam wat verschimmeld was heb ik vervangen door een sluitraam. Kan ik ze nog meer helpen, door nog en raam door een kantraam te vervangen of moet ik ze met rust laten?
Je leeft maar één keer!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Suikerwater niet verzegeld

Bericht door Jaap v.Popering » za 03 okt 2015, 21:20

Met rust laten . zij zullen waarschijnlijk nog wel wat verzegelen . Hoe veel ramen waren er bezet met bijen ??


Jaap v P

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Suikerwater niet verzegeld

Bericht door Stephan » za 03 okt 2015, 21:22

Hoornaar schreef:Goedendag allen,
Ben beginnende imker en na vandaag zit ik met vragen waarop ik niet zo snel een antwoord kan vinden.
Heb twee volken.
Vanmiddag was het mooi weer, dus toch nog maar een soort van "eindcontrole" gedaan om te zien of alles naar wens gaat.
Het volk waar ik vragen over heb is van dit jaar.
Beetje apart volkje. De oude moer zwermde uit, geschept en op een kast gezet, die gaat goed. Het volk wat achter bleef accepteerde geen jonge moeren. Die werden doodgemaakt, dus maar weer een raampje broed ingehangen. De jonge moer raakte aan de leg maar werd weer doodgemaakt na de Varroabehandeling, dus weer een raampje broed. De moer die daar uit liep zit in de kast want er is open broed aanwezig. We hebben ook een raampje gesloten broed begin augustus bijgezet om een wat sterker volk te krijgen.
Half augustus begonnen met suikerwater 1:1 voeren. Begin september daarmee gestopt. Vandaag even gekeken hoe het er voor stond. Wat bleek natte bende. Niet veel verzegeld.
Het volk stond op twee broedkamers en een lege honingkamer. De honingkamer heb ik verwijderd. In de bovenste broedkamer zit genoeg voer maar niet alles verzegeld. In de onderste broedkamer zitten twee volledige ramen met gesloten broed en een beetje open broed. Verder stuifmeel en hier en daar honing.
Kantraam wat verschimmeld was heb ik vervangen door een sluitraam. Kan ik ze nog meer helpen, door nog en raam door een kantraam te vervangen of moet ik ze met rust laten?
Een paar dingen die ik opmerk.
-augustus broed bij gehangen om volk sterker te maken...vervolgens haal je er nog een lege honingzolder vanaf??? Als je ziet of vind dat je volkje klein of zwakker is..kan je ze beter zo klein mogelijk zetten...dat is beter te regulieren voor de dames.
-1:1 gevoerd dat is vrij dun en dus veel vocht...beter was geweest 3kilo op 2 liter water.
-Vervolgens heb je het al over schimmelvorming??? Nu al? zorg dat alle schimmel ramen eruit zijn.

Vertel ons eerst eens over hoeveel ramen bijen we het in dit volk hebben....anders kan niemand je raad geven of je er nog sluitblokken bij moet hangen of misschien zelf romp wegpakken..

MVG

Hoornaar
Berichten:6
Lid geworden op:za 03 okt 2015, 20:11
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Twello
Contacteer:

Re: Suikerwater niet verzegeld

Bericht door Hoornaar » ma 05 okt 2015, 20:17

Volgens mij zitten er 8 ramen bijen in.
Je leeft maar één keer!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Suikerwater niet verzegeld

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 okt 2015, 20:50

zou ik ze gewoon met rust laten .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 155 gasten