Rara

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Rara

Bericht door A.A. Staals » zo 11 okt 2015, 11:01

joselito schreef:
A.A. Staals schreef:. En hoe/wanneer weten die bijen of de jonge koningin voldoet?
Waarom houden ze bij een stille moerwisseling de oude koningin nog een tijdje? Om zeker te zijn, niet?
Dat aanhouden geeft geen enkele zekerheid. Vaak legt de oude koning al niet meer voordat de jonge koningin is uitgelopen/aan de leg is.
Het is al vaak gebeurd dat iemand die de cellen weggebroken heeft met een hopeloos moerloos volk zit.

ad staals

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Rara

Bericht door Erik Konijn » zo 11 okt 2015, 12:38

Ja dat kunnen ze volledig verwijderen

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Rara

Bericht door Steve_Delannoye » vr 16 okt 2015, 12:10

Zonet eens vlug het middelste raam uit de bovenste broedkamer bekeken, langs beide zijden gesloten werksterbroed.

Na alle bovenstaande reacties te hebben gelezen ga ik ervan uit dat er 2 moeren in het volk zaten(stille moerwissel)op het moment dat ik wou verenigen, al zal ik dat natuurlijk nooit zeker weten.

mgobbels
Berichten:34
Lid geworden op:zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds:1970
Aantal volken:35
Bijenras(sen):carnica.
Locatie:Liessel
Contacteer:

Re: Rara

Bericht door mgobbels » za 17 okt 2015, 14:33

Ik heb ook al eens meegemaakt dat ze gezamelijk naast mekaar aan het leggen waren, heeft zeker een maand geduurd.


Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Rara

Bericht door Gerard Boswinkel » di 20 okt 2015, 20:47

Hallo imkers,

Ik begrijp het eigenlijk allemaal niet helemaal meer. Als ik het goed gelezen heb is de eindconclusie dat het om een stille moerswisseling zou gaan. Even samenvatten wat er gebeurd is. Steve heeft moer uit volk gevangen en het volk verenigd met een apideavolkje via de krantenmethode. Na twee dagen vindt Steve 4 doppen (1 in Apidea, 3 in hoofdvolk).

Na 9 dagen vindt Steve eitjes en er loopt ook een koningin in het volk die niet gemerkt is.

In de topic moertest, wordt geadviseerd om een raam open broed in een volk te hangen als je niet zeker weet of er een moer in het volk aanwezig is. Na een paar dagen kun je op dit raam open broed moercellen vinden wanneer er geen moer aanwezig is.

Dus als er al een tweede moer in één van Steve zijn volkjes aanwezig zou zijn geweest, dan zouden de bijen geen cellen hebben aangezet.

Kan iemand de gevonden moercellen op dag drie dan even uitleggen???

Nog een tip voor jou Steve. Als je een volkje gaat verenigen de koningin uit het volk wegneemt, direct verenigen met het andere volk. Dit geeft de bes. te resultaten. Lees er het boek van Raymond Zimmer maar op na.

Groeten.....................

Gerard Boswinkel

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Rara

Bericht door joselito » di 20 okt 2015, 22:29

Altijd alles verklaren is niet mogelijk :)
Hij heeft wel een koningin weggenomen, misschien produceerde de andere nog niet genoeg feromonen.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Rara

Bericht door Gerard Boswinkel » do 22 okt 2015, 21:07

Hoi Josilito,

Jij schrijft:
Altijd alles verklaren is niet mogelijk :) Hij heeft wel een koningin weggenomen, misschien produceerde de andere nog niet genoeg feromonen
Inderdaad alles verklaren is niet mogelijk. En ik denk dat het juist één van de belangrijkste punten van Steve's beschrijving is. Ik ben dus van mening dat het zeker geen stille moerswisseling is. Wat kan het dan wel zijn. Daarvoor zullen we nog een paar vragen aan Steve moeten stellen. Mijn vragen aan Steve zijn:

[*] Staan/stonden er nog meer volken in de buurt van het volk dat je verenigd hebt?
[*] Voordat je de Apidea hebt verenigd met het hoofdvolk, heb jij toen de gemerkte moer in de Apidea nog zien lopen??

Als Steve deze vragen nog beantwoord, dan kunnen we wellicht meer licht op dit mysterie werpen.

Groeten....................

Gerard

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Rara

Bericht door Steve_Delannoye » vr 23 okt 2015, 06:10

Dag Gerard
Leuk om te horen dat dit mysterie jou ook bezig houdt.

Vlak naast het verenigde volk staan nog 2 volken en 20 meter verder nog 2. Allen met een gemerkte koningin.

Een paar uur voordien heb ik de gemerkte koningin nog gezien in de apidea.
.
De koningin van het verenigde volk heb ik in de namiddag ingekooid in zo'n geel invoerkooitje. Dit heb ik s avonds weggenomen vlak voor ik verenigde.

Gr Steve

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten