Vraag over de de winter varroala

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marten
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfastbijen
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Vraag over de de winter varroala

Bericht door marten »

Hallo,

Dit is na een dag op mijn varroala te zien is dat goed. Er zitten een paar varroa tussen. Ik vroeg me af wat je in de winter rust op de plank ziet. Vandaar dat ik de foto heb toegevoegd. Dus de vraag is, is dit zo ook bij jullie volken zo.

Gr Marten.
Bijlagen
image.jpg
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Marten,

Wat bedoel je na een dag.
Heb je de lade een dag eerder schoongemaakt?

Als je na een dag dan 5 tot 10 varroa mijten op de lade hebt is je volk zwaar besmet en moet je behandelen met oxaalzuur(druppelmethode)

Ik weet niet wat je in de zomer/herfst hebt gedaan maar dat is dan niet voldoende geweest.
Maar het kan geen kwaad om gewoon te behandelen tegen de kerst.

Maar je moet het eigenlijk voor zijn en ook in de zomer en herfst de mijten populatie zo laag mogelijk houden.
Zelfs dan behandel ik in december.

In het voorjaar moeten er zo weinig mogelijk mijten in de volken zitten dan kunnen ze lekker honing halen de voorjaarsdracht is belangrijkste.
Als de volken in het voorjaar veel mijten hebben (dat is dan moeilijk te bestrijden omdat ze veel broed hebben) is de eerste generatie al verzwakt en na paar weken zijn de nakomelingen steeds zwakker en op den duur kunnen ze het broed niet meer goed verzorgen en blijven de jonge bijen dood in de cellen.
En dat allemaal door dat mijtje.

Dirk
dertiende
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door renske »

Ik heb een volk waar ook veel varroa valt. Alle volken gelijk behandeld volgens de NBV aanbevelingen. Het is wel het grootste volk. Nu vraag ik me af, kan ik wachten tot eind december met de behandeling of zou ik het nu moeten doen en dan in december nog een keer?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door Stephan »

Hallo Renske,

Als je met oxaalzuur wil druppelen dan kan je het best wachten tot we een paar dagen vorst hebben gehad...dan weet je zeker dat de meeste bijen mooi op tros zitten en de volken vrijwel broedvrij zijn. En is de werking van de behandeling het best.
Als je denkt dat je volk te zwaar onder de varroa zit, en je niet kan wachten tot december. Dan kan je bvb overwegen om HiveClean te gebruiken.
Hiveclean is te gebruiken bij een buiten temperatuur van -1 tot 25 graden celcius.

Ik zou dan alsnog in December oxaal druppelen. Dan weet je zeker dat ze goed behandeld zijn.

MVG Stephan
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Renske,

Oxaalzuur mag je maar één keer per generatie gebruiken.
Als het 2x gebruikt gaan er veel bijen dood.
In Hive Clean zit ook oxaalzuur dus zou gewoon wachten tot tegen de kerst en dan oxaalzuur druppel en dat is al gauw over drie weken.

Dirk.
dertiende
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door renske »

Bedankt, ik behandel dan zo snel mogelijk in december, hopen op een paar koude dagen dan.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door roelof1945 »

Dirk Blanken schreef:Als het 2x gebruikt gaan er veel bijen dood.
Heb je dit proefondervindelijk meegemaakt Dirk?

Gr. Roel
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik weel niet hoe dit af gaat lopen , maar op een ander forum heb ik vorige week iemand kunnen weerhouden welke afgelopen zaterdag voor de achtste keer oxaalzuur in zijn volk wilde verdampen . Vorige week na de zevende keer leefde het volk nog .

Als comentaar op mijn reactie schrijft hij ;..Een medecursist heeft vorige winter wekelijks oxaalzuur verdampt bij 3 kasten,en zijn zonder problemen door de winter geraakt.
Wekelijks lijkt me wel te veel,dus dacht van 2-wekelijks.

Jaap v P
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef: maar op een ander forum heb ik vorige week iemand kunnen weerhouden welke afgelopen zaterdag voor de achtste keer oxaalzuur in zijn volk wilde verdampen
Wat heeft het voor zin om zo vaak oxaalzuur te verdampen?
Maar je kunt verdampen of sproeien niet vergelijken met druppelen. Druppelen is veel agressiever. Hoe het in zijn werk gaat weet ik niet. Feit is dat het zuur in het bloed terecht komt. En bijen kunnen een veel hogere dosis verdragen dan mijten. Dus op het moment dat de mijten zich voeden met het bijenbloed sterven ze. Nu is er niet veel verschil tussen sproeien en verdampen. In beide gevallen komt het oxaalzuur in een dun laagje over de bijen en komt dan in het bloed terecht. De werking is ook veel sneller. Het grootste gedeelte van de mijten ligt de volgende dag al op de bodemschuif.
En met druppelen gaat het anders in zijn werk. Het komt trager op gang en werkt langer door. Komt het in het bloed via de spijsvertering? Feit is dat het meer schade berokkent en dat het maar één maal toegepast mag worden.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef:
Wat heeft het voor zin om zo vaak oxaalzuur te verdampen?
.
Dat vroeg ik mijzelf ook af ..vandaar mijn reactie .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 140 gasten