oxaalzuur behandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Eilandspolder »

Ben iedere dag gaan controleren, en ik zie het aantal dode bijen drastisch afnemen. Vandaag niet meer(?) dan 10 a 15 stuks.
Ik heb een soort harkje gemaakt, dan haal ik het latje met de vlieg opening weg en hark de dode bijen naar buiten zo dat de vliegopening altijd open blijft. En dat er geen dode bijen op de bodem achterblijven want dat lijkt mij niet gezond, zonder dat ik de hele kast van elkaar moet halen want dat geeft te veel verstoring. Ze hebben al genoeg ellende over zich gekregen.
Nu maar hopen en bidden of ze het halen. Kan ik een kaars opsteken bij de beschermheilige van de bijen ????
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Jaap v.Popering »

Eilandspolder schreef: Ik heb een soort harkje gemaakt, dan haal ik het latje met de vlieg opening weg en hark de dode bijen naar buiten zo dat de vliegopening altijd open blijft. En dat er geen dode bijen op de bodem achterblijven want dat lijkt mij niet gezond,
Het blijft niet noodzakelijk om heel de bodem schoon te harken . De vliegopening open houden is voldoende .

Jaap v P
woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door woutDR »

Eilandspolder schreef: Nu maar hopen en bidden of ze het halen. Kan ik een kaars opsteken bij de beschermheilige van de bijen ????
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Ambrosius


http://www.heiligen.net/heiligen/02/14/ ... s-rome.php
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Kroese »

Eilandspolder schreef:Ben iedere dag gaan controleren, en ik zie het aantal dode bijen drastisch afnemen. Vandaag niet meer(?) dan 10 a 15 stuks.
Als er geen berg dode bijen van de bodem afgeharkt zijn, heb je nog een goede kans dat de volken het overleven.
Als tenminste de moer ook nog aanwezig is.
Het overmatige zuur is wel onder nivo gekomen als je 10-15 stuks dode bijen weghaalt.
Ik weet niet of je doorzichtig plastic hebt liggen, dan kun je wel zien op hoeveel straten de bijen nog zitten.
Anders kun je dat ook aan de mulstrepen zien, nadat je de lade een keer schoon hebt gemaakt.
Je hoeft niet iedere keer de bodem meer af te schrapen, is alleen maar onrust.
Het ging erom dat het vlieggat niet verstopt raakt door dode bijen.
Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Peter_ »

Dag,

Ik heb een gerelateerde vraag, ik heb 10 dagen geleden 5 volken behandeld (oxaalzuur verdampt). Vandaag de laden gecontroleerd. Op 2 laden lagen 20 mijten, op 2 lagen ruim 100 mijten en op 1 lade lagen honderden pootjes en vleugeltjes (geen lijfjes), derhalve waren de mijten niet te zien/tellen. Bij die laatste kast was de vliegopening ook verstopt met dode bijen. In de kast was het extreem onrustig, ze tikten alsof ik ze op een zomerdag net vervoerd had. Daar is dus duidelijk iets niet goed gegaan, aannemelijk is vanwege de behandeling , ik heb echter niets anders gedaan dan bij de andere kasten.

Verder vraag ik me af of ik nogmaals moet behandelen bij die kasten met ruim 100 mijten.

Alvast bedankt.
M.v.g.
Peter
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door johan »

Als de vliegopening zodanig verstopt was dat de bijen niet naar buiten konden, zou dat wel eens de reden kunnen zijn waarom ze zo onrustig waren. ik neem aan dat je de opening terug vrij hebt gemaakt waardoor ze nu terug naar buiten kunnen?
een andere reden zou kunnen zijn dat naast de honderden bijen ook de koningin gesneuveld is en ze zich moerloos voelen.
als de vliegopening nu vrij is en ze blijven onrustig dan weet je hoe laat het is...
Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Peter_ »

Dag Johan,

Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad de opening vrij gemaakt. Ik wou binnenkort de bodem er even afhalen om de bodem schoon te maken en te beoordelen. Maar wel vreemd toch? Ik vind het wel ergerlijk dat het behandelen zo'n noodzakelijk kwaad is. Ik heb elke keer wel wat, met MZ moeren van de leg etc. Maar misschien dat ik er uiteindelijk bedrevener in raak en minder problemen ga ervaren.


Mvg
Peter
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door johan »

nu gaan we de filosofische toer op.. het probleem met de varroa is een probleem dat de mens heeft gecreëerd. dat probleem op zich was nog overkomelijk indien we de tactiek van 'laat maar doen' hadden toegepast in de jaren 80. er waren dan even zo goed als geen bijen meer geweest in europa, maar diegenen die overgebleven waren konden met de varroa samenleven , zoals de soortgenoten in Azië. dat de mensheid dan even een gigantisch probleem zou hebben gehad naar voedselvoorziening maakte dat deze tactiek niet kon worden toegepast. In plaats daarvan zijn we de mijten gaan bestrijden met chemische middelen, waardoor de mijten die overbleven sterker werden en de bijen zelf zwakker. dat in combinatie met een afname van biodiversiteit, eutrofiëring van de bodem, verontreiniging, toepassing van pesticiden, etc. maakt dat de imker en bij uitbreiding de mens in zijn geheel verantwoordelijk is voor de problemen waar de bijen en imkers vandaag mee kampen.

we zijn het als imker gewoon gaan vinden dat kasten in de winter geopend worden en dat bijen besproeid worden met zuren en chemicaliën. we staan er niet meer bij stil. Maar vertel eens aan een leek wat je allemaal uitsteekt om die mijten onder de knoet te houden en ze verklaren je gek.
En weet je wat: ze hebben nog gelijk ook.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Dirk Blanken »

OK. Johan,

Als jij je volken helemaal niet behandeld heb je recht van spreken en verdien je respect.

Inmiddels zijn we er achter dat door schudzwermen te maken met een beetje oxaalzuur heel veel chemie van bayer waarbij resistentie ontstaat niet meer nodig hebben.

Natuurlijk iedereen weet dat als hij het gros van z'n bijen dood had laten gaan er een hele kleine populatie het had gehaald en vandaar uit was er weer wat op te bouwen geweest.
Dat had dan wel wereldwijd moeten gebeuren????.

De meeste imkers ook die in Duitsland gebruiken enkel nog maar zuren zoals mierenzuur en oxaalzuur en dat is al een verbetering en veroorzaakt weinig of geen resistentie.

Dirk.
dertiende
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door johan »

Dirk Blanken schreef:OK. Johan,

Als jij je volken helemaal niet behandeld heb je recht van spreken en verdien je respect.

Inmiddels zijn we er achter dat door schudzwermen te maken met een beetje oxaalzuur heel veel chemie van bayer waarbij resistentie ontstaat niet meer nodig hebben.

Natuurlijk iedereen weet dat als hij het gros van z'n bijen dood had laten gaan er een hele kleine populatie het had gehaald en vandaar uit was er weer wat op te bouwen geweest.
Dat had dan wel wereldwijd moeten gebeuren????.

De meeste imkers ook die in Duitsland gebruiken enkel nog maar zuren zoals mierenzuur en oxaalzuur en dat is al een verbetering en veroorzaakt weinig of geen resistentie.

Dirk.
Ook ik behandel mijn bijen, ook in de winter, uiteraard. vertel mij wat het alternatief is voor de doorsnee hobby-imker buiten stoppen met imkeren. ik schiet ook niet op een bepaald individu, maar heb het over de imker als groep en bij uitbreiding de mens. neemt niet weg dat ik eigenlijk principieel tegen het behandelen ben. Sterker nog: ik huiver telkens weer bij de gedachte, vooral als we het hebben over de winterbehandeling. in de zomer probeer ik ook steeds mijn koningin te ontzien door de oxaaloplossing niet rechtstreeks op haar te vernevelen.
Dat varroa resistent werd tegen fluvalinaat en andere middelen was een kwestie van tijd. Maar wat als ze een vorm van resistentie ontwikkelen tegen oxaalzuur? dan zijn we ver van huis.
de bedenking die ik mij maak(te) is: moeten we het normaal vinden dat dit de manier is hoe we imkeren? ik begon zelf 4 jaar geleden met imkeren en al wat ik hoor is varroa varroa en varroa. alsof dat de enige resterende vijand is van de bij. tracheemijt? nosema? triviale zaken. doet er niet toe.
onderschat de varroa in de zomer en je mag na de winter herbeginnen met nieuw gekochte volken. toch wel straf.
En ja ik maak er deel van uit. Ja, ik hou dit mee in stand. maar ik vind dit niet OK.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 131 gasten