oxaalzuur behandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:
Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door gijs.v » do 14 jan 2016, 06:49

Ik kan me helemaal vinden in jouw gedachtengang. We zijn drukker met varroa dan met bijen. Ik Denk wel dat we nog steeds een sterke varroa aan het creëren zijn met ons allen. Bovendien Denk ik dat de varroa minder virulent wordt als we stoppen met bestrijden. Het is namelijk onnatuurlijk dat een een parasiet zijn gastheer kapot maakt en daarbij zichzelf. Het probleem voor os is weer dat we niet de verliezen willen/kunnen accepteren totdat er een stabiele relatie is opgebouwd tussen onze bijen en varroa.

Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten:165
Lid geworden op:do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Locatie:Westmaas
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Matthijs » do 14 jan 2016, 09:55

Zou de conclusie in de loop der jaren gaan veranderen in het niet meer bestrijden? Zou zomaar kunnen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 jan 2016, 10:23

Matthijs schreef: jaren gaan veranderen in het niet meer bestrijden?
:think: :think: :think: en dan ???

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 jan 2016, 10:26

[quote="johan"]
N
de bedenking die ik mij maak(te) is: moeten we het normaal vinden dat dit de manier is hoe we imkeren? ik begon zelf 4 jaar geleden met imkeren en al wat ik hoor is varroa varroa en varroa. alsof dat de enige resterende vijand is van de bij. tracheemijt? nosema? triviale zaken. doet er niet toe.


:think: Heb je er wel eens aan gedacht hoe Imkers met meer dan duizend volken dit doen ??

Jaap v P

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door ErikS » do 14 jan 2016, 13:51

Imkers met hele grote aantallen volken zijn een verhaal apart in mijn ogen.
Voor de kleine hobby imkers zijn een aantal technieken beschikbaar die niet onderwezen worden en een goede honingopbrengst geven en minimaal gebruik van chemische middelen.

Denk dat de tijd rijp is om daar met zijn allen eens goed over na te denken.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 jan 2016, 14:57

ErikS schreef:Imkers met hele grote aantallen volken zijn een verhaal apart in mijn ogen.
Wat ik hiervan begrepen heb is dat deze gemiddeld niet meer dan 5 % winterverliezen hebben .

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Dirk Blanken » do 14 jan 2016, 20:06

Grotere imkers vanaf een paar honderd volken in Duitsland gebruiken voornamelijk zuren zoals mierenzuur en oxaalzuur.

Twee methodes:

De eerste manier is al het broed afnemen, dus schudzwermen en broedschuren.

Of de volken moerloos maken en na 9 dagen alle redcellen breken(afslaan van de bijen!).
Dan een rijpe dop geven.
Nadat de koningin aan de leg is gegaan het volk sproeien.

De mijten wachten niet tot vlak voor de verzegeling maar kruipen al eerder onder de larven.
Maar de koningin moet wel eerst wel goed leggen anders kan ze het loodje leggen.

Natuurlijk moet dit vanaf begin/half juli als de meeste honing is gehaald, want ze moeten er van rond komen.

Dirk.
dertiende

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door ErikS » vr 15 jan 2016, 09:00

Jaap v.Popering schreef:
ErikS schreef:Imkers met hele grote aantallen volken zijn een verhaal apart in mijn ogen.
Wat ik hiervan begrepen heb is dat deze gemiddeld niet meer dan 5 % winterverliezen hebben .

Jaap v P
Dergelijk aantallen heb ik ook onthouden. De redenen zijn een combinatie van jonge volken starten, raatvernieuwing, sterke volken inwinteren en behandelen met zuren. De imkers zal een balans zoeken tussen hoeveelheid werk, hoeveelheid voer en risico van uitval in de winter.

Voor mensen met bv 3 of 4 volken denk ik dat jonge volken starten, raatvernieuwing en sterke volken inwinteren uitstekende uitgangspunten zijn. Als je daarbij volledige broedafname doet op een gunstig moment blijf je een goede oogst houden en bestrijd je de varroa zonder chemische middelen. Ik ken imkers die al meerdere jaren zo werken.
En daarnaast reeel zijn, de besmetting monitoren, als een volk een hoge mijt besmetting heeft (door bv vervliegen vanaf een bijgelegen bijenstand) meteen ingrijpen. Hiervoor is Hyve Clean een uitstekend middel, kun je direct toepassen zonder aanmaak en geroer, gasmaskers of handschoenen tot aan je ellebogen.

Mvg,

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 jan 2016, 09:24

ErikS schreef: Hiervoor is Hyve Clean een uitstekend middel, kun je direct toepassen zonder aanmaak en geroer, gasmaskers of handschoenen tot aan je ellebogen.

Erik.
En is dat dan ook een wettig toegelaten middel in Nederland om het jaar rond in de bijenvolken ingezet te worden tegen de varroamijt ??

Jaap v P

Rene K
Berichten:101
Lid geworden op:ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie:Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: oxaalzuur behandeling

Bericht door Rene K » vr 15 jan 2016, 23:15

Jaap v.Popering schreef:
ErikS schreef: Hiervoor is Hyve Clean een uitstekend middel, kun je direct toepassen zonder aanmaak en geroer, gasmaskers of handschoenen tot aan je ellebogen.

Erik.
En is dat dan ook een wettig toegelaten middel in Nederland om het jaar rond in de bijenvolken ingezet te worden tegen de varroamijt ??

Jaap v P
Volgens mij zijn de organische zuren ook geen wettig toegelaten middelen in NL

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 121 gasten