imker in spé

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jurgend1971
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Adegem / Belgie
Contacteer:

imker in spé

Bericht door Jurgend1971 »

beste imkers,
Ik ben Jurgen 44 jaar en ben van plan om met imkeren te starten in 2016, het lijkt mij zeer boeiend en leerrijk. 8) En sta te popelen om te starten. :D
Momenteel heb ik al veel gelezen, filmpjes bekeken etc..
Heb ook al contact met 2 imkers in de buurt waar ik woonachtig ben waar ik terecht kan om te leren enz..
Maar heb eigenlijk nog één vraag waar ik over aan het tuben ben en dat is het volgende..
Wij gaan elk jaar op reis voor 14 dagen en dit in de periode tussen 27 juni en 13 juli ongeveer.
mijn vraag is als ik bijen zou houden dit kwaad kan dat ik dan weg ben voor die periode?
Kunnen ze zonder zorg dan, ik maak me zorgen dat ze gaan zwermen terwijl ik weg ben of is die periode dan al voorbij?
zijn er eventueel nog zaken waar ik rekening moet meehouden?

alvast bedankt voor de info.. :wink:
Gebruikersavatar
jroozenburg
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 11:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door jroozenburg »

hallo jurgend,
ik had vorig jaar eind mei in mijn 7 raams kast bij controle nog geen moerdoppen heb toen voor de zekerheid een broedbak er onder geplaatst (er onder inplaats van boven bouwen ze minder snel uit zegt men) zodat ze genoeg ruimte zouden hebben om uit te bouwen want ging 1 mnd juni op vakantie .bij thuis komst waren ze toch gaan zwermen en hadden de exstra bak niet gebruikt zaten 4 legen moer cellen in de kast met als gevolg een klein volkje over op 3 ramen in juli ik ga dit jaar als ze de winter door komen voor de zekerheid een veger in mei maken waar door ze als het goed is minder snel willen zwermen
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door FrancA »

Jurgend1971 schreef:Wij gaan elk jaar op reis voor 14 dagen en dit in de periode tussen 27 juni en 13 juli ongeveer.
mijn vraag is als ik bijen zou houden dit kwaad kan dat ik dan weg ben voor die periode?
Kunnen ze zonder zorg dan, ik maak me zorgen dat ze gaan zwermen terwijl ik weg ben of is die periode dan al voorbij?
zijn er eventueel nog zaken waar ik rekening moet meehouden?

alvast bedankt voor de info.. :wink:
In het slechtste geval is er een (zingende :) - zie imkerpedia.nl) voorzwerm weggevlogen - hopelijk niet naar de buurtjes.. :shock:
Net voordat je op vakantie gaat idd nog even op moerdoppen controleren en de bijenvolken voldoende uitbreidingsruimte geven.
Grote kans dat het dan goed gaat.

Je kunt ook een medebijenhouder vragen om een oogje in het zijl te houden.
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door Teake de Jong »

Wat Franca in zijn laatste zin aangeeft is m.i. de beste oplossing.
Zoek een mede imker en plan samen de vakantie's, zodat je op elkaars kasten kan passen.
Het is sowieso leuk (en leerzaam) om samen te imkeren.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door johan »

ik ben in 2014 10 dagen op reis gegaan eind mei. bij thuiskomst alle kasten gecontroleerd op doppen en deze weggesneden. enkele uren later hadden ze toch gezwermd, ook al waren de gesloten doppen weg. langer dan 10 dagen niet gaan kijken naar je bijen in de periode mei-juni-begin juli is om problemen vragen. het is immers de natuurlijke drang van een volk om te zwermen in die periode. ook al wordt hier tegen geselecteerd, als je een niet echt raszuivere koningin hebt, is de kans groot dat het misgaat. beste optie is iemand vragen om te komen controleren terwijl je op vakantie bent.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door FrancA »

Zet anders in je profiel waar je woonachtig bent dan krijg je gemakkelijker contact met mede-bijenhouders in jouw woonplaats.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door ErikS »

Jurgen, Ken je broedbeperking? Gevolg is dat de koningin niet weg kan met een zwerm. Zwerm kan wel weg willen vliegen maar zal terugkomen.

grtz,

erik.
marten
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfastbijen
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door marten »

O leg eens uit ben ook nieuwschierig :D
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door Erick »

ErikS schreef:Jurgen, Ken je broedbeperking? Gevolg is dat de koningin niet weg kan met een zwerm. Zwerm kan wel weg willen vliegen maar zal terugkomen...........
marten schreef:O leg eens uit ben ook nieuwschierig :D
kijk eens op Imkerpedia onder: Renson broedbeperking
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: imker in spé

Bericht door ErikS »

Het basis principe is beperken van het aantal cellen dat de koningin kan beleggen. In de praktijk worden meestal 2 koninginnen roosters gelegd waartussen ze opgesloten zit. De praktijk is ook dat de meningen over de methode verdeeld zijn en reacties van collega imkers vaak opvallend fel.

Naar mijn mening is het een prima techniek mits met beleid toegepast.
voordelen: - relatief veel haalbijen en een volk dat goed anticipeert op tijdelijke dracht vermindering.
- De koningin kan niet weg en de controle op doppen beperkt zich tot een bak (vaak zelf 6 of 7 ramen)

nadeel: - de bijen moeten 2x een rooster passeren.
- de koningin kan niet weg. Als er een dop wordt aangezet en die mis je bij de controle gaat de koningin waarschijnlijk in het gevecht met de kleine jonge prinses verloren.

Er is een prima uitleg op de volgende links:
http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... rking.html
http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=236
http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... rking.html

Ik gebruik de techniek zelf met goed resultaat. Mijn belangrijkste overweging is voorkomen van zwermen.
Gebruikers claimen een hogere honingopbrengst door broedbeperking. Voor hobby imkers met 1 of 2 volken op een locatie is dit waarschijnlijk een klein voordeel. Voor locaties waar relatief veel volken staan en voor drachten in het voorjaar (fruit) is er een groot voordeel haalbaar. Voor uitleg zie de links.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 125 gasten