Imker in wording, raskeuze?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RichardGeraerds
Berichten:15
Lid geworden op:ma 25 jan 2016, 23:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Apis Mellifera Bastaard
Contacteer:
Imker in wording, raskeuze?

Bericht door RichardGeraerds » ma 25 jan 2016, 23:35

Beste allen,

Mijn naam is Richard, 24 jaar en onlangs begonnen aan de imkercursus die ik eind dit jaar af zal ronden. Wanneer ik een geschikte plek voor een kast heb gevonden wil ik met twee volkjes starten. Ik hoop veel te leren van de discussies en ervaringen van de imkers op o.a. dit forum.

Mijn vraag is als volgt:
In de beschikbare literatuur en fora heb ik gelezen dat het verstandig is erachter te komen met welk ras de collega imkers in de buurt werken. Waarom is dit van belang, en in hoeverre is dit belangrijk?

Ik vraag mij dan natuurlijk ook af met welke rassen er voornamelijk wordt gewerkt mijn omgeving in Utrecht om mijn keuze hierop af te stemmen.

Alvast dank voor uw antwoord :) !

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door Hans van der Post. » di 26 jan 2016, 00:19

RichardGeraerds schreef:Beste allen,{....................]
Mijn vraag is als volgt:
In de beschikbare literatuur en fora heb ik gelezen dat het verstandig is erachter te komen met welk ras de collega imkers in de buurt werken. Waarom is dit van belang, en in hoeverre is dit belangrijk?
Alvast dank voor uw antwoord :) !

- Dit is omdat je dan als er iets mis is je door je buurman imker kan worden geholpen.
- je kunt niet ongestraft een koningin van een ander ras invoeren
Je zult dit zeker door de bijenteeltleraar ook te horen krijgen.
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door ErikS » di 26 jan 2016, 08:03

Hallo Richard,

De plaatselijke vereniging weet meestal wel welke imkers en welke rassen bij je in de buurt zitten, daar even informeren. En buurt is een relatief begrip, zou zeggen tot 1 km.
Je kunt je ook aanpassen aan het ras dat in de cursus wordt gebruikt.
Later overstappen kan maar vraagt zorg, goed van te voren over nadenken. Net zoals kastkeuze, raammaat, varroa bestrijding enz enz ;-)

grtz

erik.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door joselito » di 26 jan 2016, 10:42

ik houd gewoon het ras waar ik gelukkig mee ben. Vroeger was dat Carnica en na een tiental jaren Buckfast is het terug Carnica.
Als je regelmatig aan koninnenteelt (van een teeltmoer) doet maakt het niet uit welke rassen er in de buurt aanwezig zijn. Zolang er daar maar geen killerbees in de buurt zitten heeft dat weinig invloed op jouw bijen.
En als je niet aan koninginnenteelt wil doen krijg je vanzelf hetzelfde ras als je buren omdat ze met elkaar paren.
Dus daar zou ik niet te zwaar aan tillen.

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door peter-koi » di 26 jan 2016, 11:40

Of dat waar is weet ik niet,ik dacht een Carnica word nooit geen Buckfast.
Of heb ik het mis ?
Groet Peter

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door johan » di 26 jan 2016, 12:11

peter-koi schreef:Of dat waar is weet ik niet,ik dacht een Carnica word nooit geen Buckfast.
Of heb ik het mis ?
Groet Peter
als een carnicakoningin wordt geboren uit een raszuiver eitje, en deze koning paart met buckfastdarren, dan krijg je F1 nakomelingen (werksters en koninginnen) met de genetische eigenschappen van zowel de vaders (buckfastdarren) als de moeder (carnica). De darren echter zullen raszuivere carnica-eigenschappen bezitten, aangezien ze voortkomen uit onbevruchte eitjes (raszuivere genetische eigenschappen moeder). de koningin op zich is dan wel raszuiver, haar dochters zullen een mengeling zijn. Dat zul je zien aan de oranje bandjes op de achterlijfjes van de werksters die ze voortbrengt.

100% raszuivere nateelt bekom je dus enkel door je koninginnen te laten paren onder gecontroleerde omstandigheden zodat je de afkomst van de darren kent (KI of bevruchtingseiland). velen beweren dus met carnica of buckfast te imkeren omdat ze jaren geleden een carnica of buckfastvolkje kochten, maar door de standbevruchting van de nakomelingen (koninginnen) krijg je onherroepelijk inkruising van vreemde rassen wat resulteert in 'bastaarden' of 'straatras'. in de eerste generatie (F1) zie je die verschillen uiterlijk niet altijd, maar kweek je verder dan F1 dan worden deze verschillen steeds meer zichtbaar.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door joselito » di 26 jan 2016, 13:21

De bijen van F1 dochters (jonge koninginnen) van een reinteeltmoer behouden voor het grootste gedeelte de eigenschappen omdat de darren minder invloed hebben. ( één set chromosomen omdat ze uit een onbevrucht ei komen). Vooral de steeklust en de de kleur van het achterlijf worden meer door de darren beïnvloed ( heeft Renson me ooit verteld)
Dat is slechts in de eerste generatie.
Wil je in het ras blijven dan moet je telkens natelen, dus F1 koninginnen kweken van een reinteeltmoer

Van Buckfast overstappen naar Carnica kan enkel als je een andere reinteeltmoer koopt :)

Doe je niet aan teelt dan krijg je stilaan het ras (straatras) dat aanwezig in de streek waar je woont.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door Hans van der Post. » di 26 jan 2016, 14:07

Als ik deze reacties lees hoe moet een beginnende imker die nog geen bijenvolk heeft opengemaakt maar dit wel dit jaar wil, met al deze "tecnische antwoorden? :be2: zijn keuze maken :?:
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door joselito » di 26 jan 2016, 15:02

Hans van der Post. schreef:Als ik deze reacties lees hoe moet een beginnende imker die nog geen bijenvolk heeft opengemaakt maar dit wel dit jaar wil, met al deze "tecnische antwoorden? :be2: zijn keuze maken :?:
Hij kan om het even wat nemen en het lost zichzelf op, dat was eigenlijk mijn punt :).

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Imker in wording, raskeuze?

Bericht door Dylan Elen » di 26 jan 2016, 15:27

Hans van der Post. schreef:Als ik deze reacties lees hoe moet een beginnende imker die nog geen bijenvolk heeft opengemaakt maar dit wel dit jaar wil, met al deze "tecnische antwoorden? :be2: zijn keuze maken :?:
Richard, lees je eerst een keer goed in over de verschillende gangbare mogelijkheden: Carnica, Buckfast en Zwarte bij (in Nederland zou men ook straatbij nog als optie kunnen beschouwen). Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat je objectieve informatiebronnen gebruikt. Zoek vervolgens voor elke mogelijkheid die je interesseert een imker (in je buurt) die ermee werkt en ga bij hem / haar eens luisteren, kijken en helpen. Op die manier zou je een weloverwogen keuze moeten kunnen maken. Zit je uiteindelijk in de situatie dat er (na het informeren en na het bezoeken van de imkers) niet één, maar meerdere bijenrassen je wel aanspreken, dan hoef je niet te kiezen en kan je er gerust meerdere op nahouden (voor de eenvoud zou ikzelf dat dan wel op aparte locaties doen).

De reden waarom het belangrijk is te weten welk bijenras er in je buurt gehouden wordt is, zoals eerder aangehaald, dat het handig is iemand met hetzelfde bijenras als het jouwe in je buurt te hebben (bv. voor wanneer je een moerloos volk zou hebben). In Vlaanderen wordt ook wel eens gesteld dat het het best is te kiezen voor het bijenras dat lokaal het meest voorkomt teneinde agressieve kruisingen te vermijden, maar dat is een totaal ongegrond argument daar agressiviteit (of defensiviteit zoals het ook wel genoemd wordt) ras-onafhankelijk is. Er kunnen met andere woorden perfect verschillende bijenrassen in dezelfde buurt gehouden worden zonder dat de standbevruchting van de koninginnen agressieve volken oplevert, enige voorwaarde daarvoor is dat alle bijenvolken in die buurt (onafhankelijk van het bijenras waartoe ze behoren) geselecteerd zijn op zachtaardigheid.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten