dekplank nat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
Re: dekplank nat

Bericht door tomer » do 04 feb 2016, 13:06

Uiteenlopende meningen dus...
De ene zegt wel isoleren en de andere niet. De ene zegt de isolatie op de dekplank aansluiten en de andere niet. :)
Kan ik concluderen dat er geen ideale oplossing bestaat?
Misschien moet ik dan maar wat lossere isolatie op de dekplank leggen, een jutezak of glaswol ipv piepschuim?

Er zijn toch ook mensen die over de volledige oppervlakte een plexiglas hebben liggen, of een plastic folie, dan kan het vocht helemaal niet naar het dak en drupt het of loopt het via de wanden van de kast terug naar buiten. De dekplank blijft dan wel droog. :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door Hans van der Post. » do 04 feb 2016, 13:25

Tomer het zijn geen meningen maar ervaringen onder verschillende omstandigheden.
Die kan dan net even anders zijn dan bij jou.
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door Dirk Blanken » do 04 feb 2016, 20:11

Veel imkers hebben segebergers met een plastic folie op de ramen, ik ook en dat bevalt prima.
Ik winter grote volken uit al is dit enigszins afhankelijk van de grote van de stand en het stuifmeel aanbod en van boeren die hun gewassen beschermen.

De meeste volken zitten nu tegen het plastic aan en dan wordt het condensatievocht opgenomen, bij grote volken zie je geen condensatie meer.
Bij kleinere volken wel op afstand van de het bezette gedeelte.
Maar daar hebben de bijen geen last van.
Een segeberger is optimaal geisoleerd dus boven het plastic ontstaat er geen condens.
Soms is het stuk papier waarop ik aantekeningen maak onder het deksel wel nat dat heeft te maken met een zuigende capilaire werking van buiten naar binnen dan maak ik alles schoon en droog en is dat ook weer verholpen.
Vroeger met de simplexkast had men vaak een stuk absorberende vloerbedekking op de vliegplank en vaak ook dat alleen dus zonder dekplank dus alleen een dekkleedje.
Bovendien had het deksel twee ventilatie gaten voor en achter(wel afsluiten met gaas anders heb je een muizennest bovenop de kast en dat is schrikken als je de kast open maakt.

Dus volgens mij moet je bij houten kasten een goede strakke dekplank zetten en het deksel voorzien van twee ventilatie gaten afgedicht met gaas.
Dan heb je geen natte dekplanken meer.
En verder proberen zoveel mogelijk grote volken in te winteren, de kleintjes hebben de meeste condens.
Maar beide hebben er geen last van als het vocht kan afvloeien via de bodem en geen stinkende massa gaat vormen zoals vroeger bij de dichte simplex bodem en waarbij het vlieggat vaak dicht ging zitten.
Die simplexkast had onder de ramen ook alleen bijenruimte van 8 mm en dat zat gauw dicht, nu met een verdiepte gaasbodem hebben we daar veel minder last van.

Houten kasten moeten liefst van onbehandeld redcedar zijn geen kans op rotten die gaan je leven mee.

Dirk
dertiende

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door szx2js » do 04 feb 2016, 22:48

Tom,
Staat je kast buiten op gesteld? Bij mij staan ze wel buiten en dan zie ik dit euvel ook regelmatig. Dit is volgens mij helemaal geen condensatievocht, maar regenwater dat via de randen of de hoeken (bij jou 1 hoek rechts voor) naar binnen lekt. Blijkbaar is het zink te ver ingesneden of is er sprake van capillaire werking.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 feb 2016, 23:12

Mooi stuk Dirk!
Zo is het!

Nog aanvullingen: sommige van mijn volken hebben nog veel voer en zitten nog niet boven of achterin.
JP

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door tomer » do 04 feb 2016, 23:22

szx2js schreef:Tom,
Staat je kast buiten op gesteld? Bij mij staan ze wel buiten en dan zie ik dit euvel ook regelmatig. Dit is volgens mij helemaal geen condensatievocht, maar regenwater dat via de randen of de hoeken (bij jou 1 hoek rechts voor) naar binnen lekt. Blijkbaar is het zink te ver ingesneden of is er sprake van capillaire werking.
Daar dacht ik ook eerst aan. De kast staat buiten en helt naar linksvoor (vooraanzicht). Als het regent staat er water in diezelfde hoek OP het dak en loopt via die hoek naar beneden. Maar dat water kan toch moeilijk IN het dak geraken? Ik heb gezien dat het water van het midden van de dekplank (vanaf het voergat) naar voren loopt.
Ik heb daarnet het dak eraf gehaald en alle isolatie eruit gehaald. Helemaal bovenaan in het dak (boven de piepschuim) zat een plaat glaswol en die was kletsnat. Ook de triplex onder de zink was nat en wat beschimmeld en kromgetrokken.
Het is gewoon mijn eigen fout geweest omdat ik teveel isolatie heb gebruikt en de ventilatiegaten heb dichtgemaakt met piepschuim zodat er geen ventilatie mogelijk was.
Ik heb nu wat kranten op de plank gelegd, karton erover en enkele jute zakken in het dak. :)
Kranten kunnen nu het vocht opnemen en dan vervang ik ze. Evt steek ik die plaat glaswol terug als die droog is, maar dan op de dekplank onder de ventilatiegaten, zodat het vocht erboven weg kan en de glaswol niet nat wordt.
Het stukje glas heb ik ook vervangen door een kleiner stukje plexi.
Ik zou graag eens IN de kast willen zien of er daar een vochtprobleem is of niet, maar dat zal teveel verstoren veronderstel ik...?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door ErikS » vr 05 feb 2016, 08:43

tomer schreef:Uiteenlopende meningen dus...
De ene zegt wel isoleren en de andere niet. De ene zegt de isolatie op de dekplank aansluiten en de andere niet. :)
Kan ik concluderen dat er geen ideale oplossing bestaat?
Misschien moet ik dan maar wat lossere isolatie op de dekplank leggen, een jutezak of glaswol ipv piepschuim?

Er zijn toch ook mensen die over de volledige oppervlakte een plexiglas hebben liggen, of een plastic folie, dan kan het vocht helemaal niet naar het dak en drupt het of loopt het via de wanden van de kast terug naar buiten. De dekplank blijft dan wel droog. :)
Hallo Tomer,

Ik denk dat er 2 belangrijk verschillende situaties zijn, los van de weersomstandigheden en wel/geen broed, Vochtdoorlatende dekplank of vochtdichte dekplank.
Vochtdicht zijn de plastic dekplaten / folies. Het vocht / waterdamp dat de bijen produceren moet ergens blijven. Condens slaat neer op de koudste oppervlakken met een voorkeur voor hoog. Bij een open bodem kan de waterdamp via de onderzijde weg. De folie blijft relatief warm en typisch op de hoeken zie je enige condens.
Houten dekplank of varianten met gaas erin. Het vocht heeft de neiging naar de deksel te gaan en slaat neer op een koud oppervlak, het koudst is de binnenkant deksel. Daarom is het nuttig dat de dekplank geisoleerd is (en daardoor relatief warm blijft) en de ruimte boven de isolatie en onder de binnenkant deksel geventileerd om de condens af te voeren.
Op bijenblog is hier ook aandacht aan besteed. http://www.bijenhouders.nl/blog/koude-b ... atte-daken

mvg

Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op vr 05 feb 2016, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 feb 2016, 08:44

tomer schreef: Ik zou graag eens IN de kast willen zien of er daar een vochtprobleem is of niet, maar dat zal teveel verstoren veronderstel ik...?
De komende drie dagen 11 graden ...even dekplank lichten en kijken . Daar moet je natuurlijk geen vijf minuten over doen .

Jaap v P

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door tomer » vr 05 feb 2016, 12:39

ErikS schreef: Houten dekplank of varianten met gaas erin. Het vocht heeft de neiging naar de deksel te gaan en slaat neer op een koud oppervlak, het koudst is de binnenkant deksel. Daarom is het nuttig dat de dekplank geisoleerd is (en daardoor relatief warm blijft) en de ruimte boven de isolatie en onder de binnenkant deksel geventileerd om de condens af te voeren.
Op bijenblog is hier ook aandacht aan besteed. http://www.bijenhouders.nl/blog/koude-b ... atte-daken

mvg
Erik.
Ok bedankt Erik, dit is precies wat er aan de hand is. Het vocht, afkomstig uit de kast, gaat via de dekplank naar het dak, blijft eerst op de dekplank, omdat er daar piepschuim op ligt. Na een tijd slaat het neer op de binnenkant van de deksel en wordt daar opgezogen.
Ik denk dat het probleem nu is opgelost door het ventileren boven de isolatie.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door szx2js » vr 05 feb 2016, 16:51

Tom,
Je denkt precies verkeerd om.

Het water condenseert niet tegen het dak. Het water kruipt echt niet door het voergat omhoog en dan vervolgens naar het dak.
Je kunt duidelijk zien dat de breedte van de natte plek het sterkst is op de punt van de dekplank.

Daar lekt het water door de zinken hoek van het dak naar beneden (niet naar boven!!),vervolgens loopt het van breed naar smaller naar het midden van de dekplank, namelijk het voergat.

In alle reacties lopen 2 verschillende problemen met bijenkasten door elkaar heen.
1. Condensatie vanuit de ruimte van de bijen tegen zogenaamde koudebruggen, dit kunnen de zijkanten zijn of de dekplank c.q. dekplaat;
2. Lekkages van buitenaf, waarbij het water naar binnen dringt en naar beneden loopt.

Indien de onderkant van je dak goed geïsoleerd is, kan optie 1 niet voorkomen. Bovendien als optie 1 zich voordoet, blijven de condensatiedruppels tegen de dekplank hangen (en kan je dekplank volledig nat worden) of vormen zich druppels tegen de zijkanten. De druppels vallen of rollen dan naar beneden (zwaartekracht, water gaat niet omhoog!).

Bij jou Tom is er echt sprake van optie 2. Je dak is niet nat door condensatie, maar vanwege een lek. Vervang je dak tijdelijk door een ander droog dak (wederom met piepschuim als isolatie) en laat je oude dak binnenshuis goed drogen, dan zul je zien dat je probleem opgelost is. Kit vervolgens de hoek van je oude kast, want daar zit het lek.
Zoals Hans zegt, dit is mijn ervaring en die ervaring heeft bijgedragen tot het verkrijgen van kennis ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten