kasten zelf maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:
kasten zelf maken

Bericht door Jurgend1971 » zo 14 feb 2016, 21:02

ben ondertussen al bezig met 2 dezelfde bijenkasten zelf te maken ;-) beide zelfde type
Belgische simplex (46X46) bodem met schuif en losse varroa bodem, 2 broedkamers en 2 honingkamer/kast dus 1 reserve honingkamer, als ik de ene weghaal kan ik direct een nieuwe plaatsen.
ze wordt gemaakt in 18mm dik meranti WBP multiplex platen in combinatie met vurenhout.
Ik vraag mij af of het goed zou zijn om in de dubbele wand isolatie te steken?
Ik heb nog 2cm dikke isomo platen liggen, zou daarvoor misschien goed zijn?

Ik ga, als de kast af is ze bewerken met lijnzaadolie (die te koop is in imkerzaken).

indien nog tips of raad waar ik dien op te letten hoor ik het graag :-)

mvg
Jurgen :be5:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kasten zelf maken

Bericht door ErikS » zo 14 feb 2016, 21:21

hello,

Isomo kan prima in de dubbele wand maar hoeft niet. stilstaande lucht is stilstaande lucht, opgesloten in een dubbele wand of in schuimcellen.

Heb je aan een deksel gedacht? ;-) mis die in de opsomming. heb je een goede dekplank en/of plank voor de voerbak straks?

Je kunt nog nadenken over koninginnenroosters. Normaliter wordt de 2e honingkamer geplaatst als de eerste half vol is maar als je broed in die kamer hebt wordt het lastig slingeren. Een koninginnenrooster is dan aan te raden.

grtz

erik.

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: kasten zelf maken

Bericht door Jurgend1971 » ma 15 feb 2016, 16:13

Hallo Erik,

dank voor de raad.. :-)
Ja, een deksel heb ik inderdaad waarin aan beide zijden verluchtingsgaten zitten met rooster :D :be7: en een dek plank met opening waarin eventueel een bijendrijver kan geplaatst worden heb ik ook al.., was dit inderdaad vergeten op te sommen.
Er kunnen 11ramen/ kamer in.. maar de ramen ga ik kant en klaar aankopen daar ik geen materiaal heb om ze te maken :-)

een koninginnenrooster ga ik ook dan aanschaffen, ik had er aan gedacht hoor :wink:

indien nog tips ..alles welkom 8-)

mvg
Jurgen

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kasten zelf maken

Bericht door ErikS » ma 15 feb 2016, 16:56

hello,

echte tips niet echt. meer een checklist ;-)
heb je voor jezelf:
- een varroa methodiek bedacht/gekozen?
- ken je de poedersuiker test?
- dracht globaal bekeken, eerste bijenjaar goed volgen en ook noteren. leer je veel van, welke dracht zwak en welke rijk is.

verder altijd relaxed blijven met bijen. en dan ben je al bijna klaar voor het bijenjaar!

Ik heb een A4 vertaald met belangrijke gegevens voor de imker, als je een mail stuurt krijg je een kopie. altijd handig als reminder. Hij komt ook zo beschikbaar maar we wachten nog op toestemming van de auteur.
Het blog van Ben Som de Cerff op de NBV site is fijn om te volgen, helder en actueel. Daarmee zijn het merendeel van je vragen die bij je opkomen gedurende het seizoen al beantwoord

grtz,

erik.

Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:

Re: kasten zelf maken

Bericht door Jurgend1971 » do 18 feb 2016, 20:30

ErikS schreef:hello,

echte tips niet echt. meer een checklist ;-)
heb je voor jezelf:
- een varroa methodiek bedacht/gekozen?
- ken je de poedersuiker test?
- dracht globaal bekeken, eerste bijenjaar goed volgen en ook noteren. leer je veel van, welke dracht zwak en welke rijk is.

verder altijd relaxed blijven met bijen. en dan ben je al bijna klaar voor het bijenjaar!

Ik heb een A4 vertaald met belangrijke gegevens voor de imker, als je een mail stuurt krijg je een kopie. altijd handig als reminder. Hij komt ook zo beschikbaar maar we wachten nog op toestemming van de auteur.
Het blog van Ben Som de Cerff op de NBV site is fijn om te volgen, helder en actueel. Daarmee zijn het merendeel van je vragen die bij je opkomen gedurende het seizoen al beantwoord

grtz,

erik.
Wat betreft Varroa, heb ik nog niet echt gekozen.. wel al veel over gelezen (behandelingen, oorzaak etc..).
De poedersuikertest ken ik niet?.. ga ik eens opzoeken :?
Ik ga zeker veel noteren en observeren ook de volgende jaren, dat is iets wat ik graag doe bij een hobby.. :-)
Mijn andere hobby is fotografie, ik heb veel materiaal (semi professional) van en ga veel foto's nemen als ik de kans heb van de bijen.. :wink:
Ook heb ik een "peter" zeer ervaren imker die me alles gaat leren in de praktijk.. is iemand van het bestuur van de vereniging waar ik lid van ben.. :be9: :be8: daar ga ik zeker veel van leren. ook krijg(koop) ik men eerste bijenvolk (CARNICA) van hem.

ondertussen is men eerste kast al bijna afgewerkt, enkel nog een vlieggatschuif, bijendrijver in de dekplank en een varroagaas in de voorziene bodem monteren :be1:
binnenkort ga ik wat foto's plaatsen van de kast

tot horens
mvg
Jurgen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten