mijten behandelen of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
mijten behandelen of niet

Bericht door Bmans » do 25 feb 2016, 12:11

Hallo,
één van mijn volken heeft een natuurlijke mijtenval van ca 3 tot 5 per dag. De andere volken: 0 tot 3 mijten per week.
Dit volk heeft half januari een oxaalzuur (oxaalzuur suikerwater) behandeling gehad. Toen was er even een flinke mijtenval uiteraard.

Moet ik dit volk nu nogmaals behandelen? (Niet met oxaalzuur, mag 1x per jaar). En waarmee dan wel?

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door johan » do 25 feb 2016, 15:04

oxaalzuur mag je best vaker toepassen dan 1x/jaar.
als je het verdampt met bvb een vaarox verdamper, dan kan je wekelijks behandelen.
en wil je druppelen, dan lijkt het mij dit weekend ideaal weer 's ochtends. gezien de hoge mijtenval zou ik toch een 2de behandeling toepassen. Hiveclean is ook een mogelijkheid.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door ErikS » do 25 feb 2016, 15:15

@ Johan, Mogelijk moet je even naar het functioneren van de verdamper kijken als je wekelijks gebruik moet overwegen..........

De factor mijten gevallen / mijten in het volk is 500 in de winter...... stel 10.000 bijen in het volk. gemiddeld 4 mijten vallen = 2000 mijten = 20% = in de gevarenzone.

Hive Clean is wel een goede tip.

grtz,

erik.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door Bmans » do 25 feb 2016, 15:30

Bedankt voor de reacties.
Ik zal Hiveclean gaan toepassen denk ik.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door szx2js » do 25 feb 2016, 15:40

Wekelijks sublimeren? De binnenkant van je kast en raten zullen wel gaan glinsteren van de neerslag van oxaalzuurkristallen. Wekelijks behandelen is zo onnatuurlijk en je hoeft te streven naar zero mijten, dat is nergens voor nodig. Mensen kunnen ook wel wekelijks anti-biotica slikken, zonder op de korte termijn dood te gaan.
Een tweede keer druppelen op dezelfde generatie tast de epitheelcellen in de darmen aan. NIET doen dus.

Je kunt overwegen om Hive Clean te gebruiken, maar veel zin heeft het niet want 80 tot 90% van de mijten zit nu in je broed.

Beter kun je kijken naar de sterkte van je volk op basis van het aantal straatjes. Heb je nog 7 a 8 straatjes dan overleven ze de komende maanden wel goed. Ga dan vooral vroeg, zodra het 16 graden is, met het bouwraam aan de slag. Met 3 tot 4 keer behandelen vang je tot 40% van je mijten weg.
In mei kun je via een vlieger opnieuw een schoon nieuw volk maken, na 24 dagen kun je de afvlieger (oude hoofdvolk) behandelen met Hive Clean.
Probleem opgelost.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door johan » do 25 feb 2016, 16:25

szx2js schreef:Wekelijks sublimeren?
Een tweede keer druppelen op dezelfde generatie tast de epitheelcellen in de darmen aan. NIET doen dus.
Je kunt overwegen om Hive Clean te gebruiken, maar veel zin heeft het niet want 80 tot 90% van de mijten zit nu in je broed.
er zijn onderzoekers die beweren dat mijten in de winter net voor 80-90% op de bijen zitten, zelfs als er broed is. lees maar even dit: http://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/wa ... art#mijten
aantasting epitheelcellen of niet: nu niet behandelen is des te nefaster, want binnen een maand zit er juist veel meer varoa in het broed. Je kan dan wel 40% wegvangen (als het al zo veel is) 2 generaties later zit je alweer aan een schrikbarend aantal mijten. de overige 60% plant zich immers wel voort intussen. en als je begint met 1400 mijten gaat het heel hard hoor. dan is je volk in juli vergeven van de mijten.. als het nog leeft tegen die tijd.
Eriks schreef:Johan, Mogelijk moet je even naar het functioneren van de verdamper kijken als je wekelijks gebruik moet overwegen..........
Ik heb nergens geschreven dat ik nu wekelijks verdamp, toch?
verdampen is voor de bijen minder schadelijk dan druppelen, waardoor je het veel vaker kan doen. Ik ken een gerenomeerd imker en koninginnenkweker die in de nazomer wekelijks verdampt net zolang tot de mijtenval voldoende laag is. heeft geen (winter)sterfte.

Ik vernevel mijn bijen in oktober een laatste keer voor de winter en eind december bedruppel ik. mijn 19 volken zijn allemaal nog in leven momenteel. Do I need to say more? :wink:

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door szx2js » do 25 feb 2016, 17:14

Johan,
je schreef: "als je het verdampt met bvb een vaarox verdamper, dan kan je wekelijks behandelen". Hier staat toch wekelijks behandelen???

Het onderzoek waar je aan refereert, is begin januari uitgevoerd, overigens op zeer kleine schaal (1 volk). We zijn inmiddels 5 weken verder en dat heeft invloed op de reproductie van bijen en mijten.

In de aanleiding stond dat de oxaalzuurbehandeling half januari is uitgevoerd. Dat is laat, er was waarschijnlijk al broed en de mijten in dat broed komen pas na het uitlopen van het broed in contact met de oxaalzuurkristallen. Dit kan vertraagd nog mijtenval geven.
Daarnaast blijft de werking zeker nog tot 4 weken na het druppelen doorgaan. Het is nu ongeveer 5 weken dat er gedruppeld werd.
Ik verwacht dat de mijtenval de komende 2 weken steeds minder wordt. Maar dat moet in de gaten gehouden worden, vooralsnog niet behandelen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door Dirk Blanken » do 25 feb 2016, 19:17

Nu nog behandelen in het algemeen is onzin want de mijten zitten al in het nieuwe broed.
Belachelijk om de volken elke week met oxaalzuur te verdampen.
Vroeger zei men 1 keer per generatie dus ook de koningin en nu blijkt dat het meevalt en dan maar gelijk elke week???
Hiveclean werkt ook niet in het gesloten broed dit is een middel wat ook oxaalzuur bevat maar veel milder is dan oxaalzuur verdampen.
Als men had geopperd wekelijks hiveclean zou ik zeggen misschien werkt het maar ik weet het niet.

Ik weet zeker dat je met oxaalzuur elke week te verdampen hele kleine volken uitwinterd want ze vliegen gewoon af en komen niet meer terug.

Gewoon door imkeren nu en straks mierenzuur toepassen na de eerste dracht wat ook in het broed werkt.
De temperatuur moet dan wel boven de 15 á 20 graden liggen.

En schudzwermen maken en in de emmer behandelen met een beetje oxaalzuur en daar een rijpe dop bijzetten zodat je weer schone volkjes hebt die probleemloos op kunnen bouwen.
Als je in 2015 een goede bestrijding ook in de zomer hebt gedaan krijg je zo weer goede volken.

Bij heel zwaar besmette volken waarbij het broed voor een groot gedeelte niet uitloopt kan je jezelf de schuld geven.

Dirk
dertiende

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door ErikS » do 25 feb 2016, 19:47

johan schreef:
szx2js schreef:Wekelijks sublimeren?
Een tweede keer druppelen op dezelfde generatie tast de epitheelcellen in de darmen aan. NIET doen dus.
Je kunt overwegen om Hive Clean te gebruiken, maar veel zin heeft het niet want 80 tot 90% van de mijten zit nu in je broed.
er zijn onderzoekers die beweren dat mijten in de winter net voor 80-90% op de bijen zitten, zelfs als er broed is. lees maar even dit: http://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/wa ... art#mijten
aantasting epitheelcellen of niet: nu niet behandelen is des te nefaster, want binnen een maand zit er juist veel meer varoa in het broed. Je kan dan wel 40% wegvangen (als het al zo veel is) 2 generaties later zit je alweer aan een schrikbarend aantal mijten. de overige 60% plant zich immers wel voort intussen. en als je begint met 1400 mijten gaat het heel hard hoor. dan is je volk in juli vergeven van de mijten.. als het nog leeft tegen die tijd.
Eriks schreef:Johan, Mogelijk moet je even naar het functioneren van de verdamper kijken als je wekelijks gebruik moet overwegen..........
Ik heb nergens geschreven dat ik nu wekelijks verdamp, toch?
verdampen is voor de bijen minder schadelijk dan druppelen, waardoor je het veel vaker kan doen. Ik ken een gerenomeerd imker en koninginnenkweker die in de nazomer wekelijks verdampt net zolang tot de mijtenval voldoende laag is. heeft geen (winter)sterfte.

Ik vernevel mijn bijen in oktober een laatste keer voor de winter en eind december bedruppel ik. mijn 19 volken zijn allemaal nog in leven momenteel. Do I need to say more? :wink:
Johan,

Je verhaal heeft een ondertoon van "ik bestrijd veel dus ben goed bezig".
Het is algemeen geaccepteerd de mate van varroa besmetting vast te stellen en op grond daarvan de bestrijding op maat uit te voeren. En daardoor de bijen niet meer te belasten dan nodig is met bestrijdingen. De getallen en percentages die je noemt kan ik niet rijmen met hetgeen (in Nederland, dat wel, maar neem aan dat er geen groot verschil is met België) wordt onderwezen.
Je noemt "een gerenomeerd imker en koninginnenkweker die in de nazomer wekelijks verdampt net zolang tot de mijtenval voldoende laag is. ". Een goede varroa bestrijding heeft een effectiviteit in het 90+% bereik. Als de genoemde imker inderdaad meerdere malen verdampt doet hij iets niet goed.
Uit je reactie blijkt wel hart voor bijen, begrijp me niet verkeerd.
Bewaak je de mijten val en doe je poedersuikertellingen? Daarmee kun je de werkelijke besmettingsgraad vaststellen en dan de bijen minder belasten door minder maar gerichter te bestrijden. Niemand wil zijn bijen verloren laten gaan aan de varroa maar onnodig bestrijden kan voorkomen worden en daarmee help je de bijen. Los van het lot van de koningin die met haar lange levensduur meerdere malen de behandelingen voorbij ziet komen.

grtz,

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: mijten behandelen of niet

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 feb 2016, 20:45

ErikS schreef:
Je noemt "een gerenomeerd imker en koninginnenkweker die in de nazomer wekelijks verdampt net zolang tot de mijtenval voldoende laag is. ". Een goede varroa bestrijding heeft een effectiviteit in het 90+% bereik. Als de genoemde imker inderdaad meerdere malen verdampt doet hij iets niet goed.

.
Dat schijnt bij onze zuiderburen meer te gebeuren . Deze herfst was er ook iemand ( op een ander forum ) welke vertelde dat hij zijn volk voor de ( ik dacht ) zevende keer ging behandelen met de verdamper . Een collega van hem had het jaar daarvoor zelfs nog meer keren behandeld en had geen verliezen geleden . .

Ik heb deze aangeraden om dat wat minder te doen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten